Recensie

Als marketingfilm is Studio 100-docu gelukt

In het „ondernemerssprookje” van „drie ambitieuze mannen” „regen de successen zich aaneen”. De documentaire van Ziggo over Studio 100 begint als één grote commercial. Een groot deel van de shots lijkt afkomstig van promotiefilmpjes van het Vlaamse entertainmentimperium zelf.

Afgelopen jaar behaalde Studio 100 een omzet van 161,5 miljoen euro. 90 miljoen daarvan kwam van kinderseries, plus bijbehorende merchandise en optredens, rond populaire figuren als Maya de Bij, Mega Mindy, K3 en Kabouter Plop. De overige 71,5 miljoen komt van de pretparken, zoals Plopsaland De Panne (40 miljoen), waarmee Hans Bourlon, Gert Verhulst en Danny Verbiest in 2000 begonnen in de hoop meer te kunnen verdienen dan met alleen met merchandise en filmkaartjes.

Nieuw is een investering van 7 miljoen in Plopsaland voor de realisatie van ‘themazone’ Heidiland. „Slaat die investering wel aan?”, vraagt de docu zich af. Die vraag wordt niet beantwoord.

En zo racet de korte documentaire vaker langs kritiek. „We hebben geen echte marketingbudgetten”, beweert Anja Van Mensel (CEO Studio 100 Benelux), net na beelden van een commercial van prinsessenjurken. Studio 100 wordt regelmatig beticht van het maken van ‘plat’ kinderentertainment, maar daarover geen woord. „Sommige projecten falen, maar de combinatie mag gezien worden”, zegt Bourlon. Wat die mislukkingen dan waren, wordt niet benoemd.

De documentaire blijkt onderdeel van de campagne Uitblinkers in Zaken, waarmee Ziggo klanten wil werven voor zijn zakelijke tak. „Onder ondernemers was het merk Ziggo onbekend”, zegt Charlotte Broekman, marketingmanager zakelijke markt bij fusiebedrijf VodafoneZiggo. Zo maakte Ziggo ook al korte documentaires over Nederlandse successen Oger, Corendon en New York Pizza. Ze verschijnen op de eigen website en YouTube, maar ook primetime op het digitale kanaal Ziggo TV

Ondernemers betalen niet voor hun documentaire, benadrukt Broekman. Ze hoeven zelfs geen klant van Ziggo te zijn. Ze zijn uitgekozen om andere ondernemers te „inspireren”. Daarom moet een ondernemer „charisma” hebben met een „interessant concept”. Nee, de ondernemers laten niet altijd het achterste van hun tong zien, maar „het is voldoende om te inspireren”. Vorig jaar werd de campagne genomineerd voor de marketingprijs Grand Prix Content Marketing in de categorie ‘Business to business’. In dat opzicht is de documentaire gelukt.