Onderzoek

Scholen raken overbelast door adviesorganen

Scholen raken overbelast door eisen van sectorraden, overlegorganen, belangengroepen, platforms en projectbureaus. Dat blijkt uit onderzoek voor het Nationale Regie-orgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De resultaten worden deze woensdag vrijgegeven.

De vele meesturende instellingen beperken de autonomie van scholen. „Voor iedere sector en beleidsthema vormt het ministerie een apart netwerk van organisaties. Al deze netwerken ontwikkelen op hun beurt eigen manieren om invloed uit te oefenen op bestuurders, schoolleiders en leraren”, schrijven de Tilburgse hoogleraren Sietske Waslander en Edith Hooge en Henno Theisens, lector aan de Haagse Hogeschool.

Los van elkaar zijn de initiatieven uitstekend, oordelen de onderzoekers, bij elkaar is het effect dramatisch. Scholen moeten op al die initiatieven reageren. Landelijk mogen de plannen los van elkaar staan, voor leraren tellen ze allemaal bij elkaar op. Het verpest hun werkplezier, en hogere salarissen helpen dan niet. Beoogde vernieuwing stagneert juist door al die eisen.

De wetenschappers adviseren om Nederlandse scholen minder te laten verdrinken in goede bedoelingen. Ze bepleiten een nieuw onderwijsakkoord, met hooguit drie ambities voor de komende tien jaar, waarbij de politiek scholen verder de ruimte gunt. (NRC)