Olympische sporters niet langer in rij voor McDonald’s

IOC

Fastfoodketen McDonald’s stopt na 41 jaar als sponsor van het IOC. Niet omdat het ongezond eten maakt, zegt het concern.

Voorbij zijn voortaan de lange rijen bij McDonald’s in de olympische dorpen tijdens de Spelen. De fastfoodgigant heeft afgelopen weekeinde met onmiddellijke ingang het hoofdsponsorcontract met het Internationaal Olympisch Comité (IOC) verbroken. De overeenkomst liep nog tot en met de Zomerspelen van 2020 in Tokio.

Het IOC en McDonald’s verklaren dat de samenwerking in goed overleg is beëindigd. Volgens een woordvoerder van de fastfoodketen heeft het vertrek een strikt zakelijke achtergrond en is McDonald’s niet gezwicht voor de kritiek, vooral uit de hoek van campagnevoerders voor een gezond leven, dat de combinatie sport en ongezonde producten ongewenst is. Het IOC zou daarmee een verkeerd signaal afgeven.

Met het vertrek van McDonald’s eindigt een samenwerking die 41 jaar heeft geduurd. De firma is sinds 1968 betrokken bij de Spelen en vanaf 1976 een van de topsponsors, die voor een periode van vier jaar 100 miljoen dollar (89,3 miljoen euro) doneren.

Een woordvoerder van McDonald’s zei dat de volledige bedrijfsvoering tegen het licht is gehouden en besloten is meer te investeren in kwaliteitsverbetering en onlineverkoop. Sponsoring van IOC past niet langer in die strategie, waarna besloten is per direct te stoppen. Voor het bedrijf betekent dat een besparing van 25 miljoen dollar (22,3 miljoen euro) op jaarbasis. Overigens heeft McDonald’s het IOC laten weten voor de Winterspelen in Pyeonchang (2018) op lokaal niveau contracten te zullen afsluiten.

De stap van McDonald’s is mede een gevolg van veranderend consumentengedrag. Onderzoek wijst uit dat exclusiviteit als sponsor van het IOC een afnemende impact heeft. Het loont meer een sporter individueel of een land afzonderlijk te sponsoren.

Daarnaast wijzen cijfers al sinds de Olympische Spelen van 2008 in Beijing uit dat de aandacht van televisie verschuift naar social media, met name Twitter en Facebook. De Amerikaanse televisiezender NBC meldde na de Spelen in Rio de Janeiro al een afname van 8,6 procent kijkers in vergelijking met de Spelen van vier jaar daarvoor in Londen.

McDonald’s was niet de oudste sponsor van het IOC. Frisdrankproducent Coca-Cola is vanaf de Olympische Spelen in 1928 in Amsterdam al als partner verbonden aan het IOC en heeft daarmee het langstdurende, ononderbroken sponsorcontract. Coca-Cola is nog tot in ieder geval tot en met Tokio 2020 verbonden aan de Spelen.