Recensie

Boulez’ werk blijft meeslepend

Het kleine oeuvre van Pierre Boulez (1925-2016) was geen lijst maar een tuin: altijd in beweging, groeiend, teruggesnoeid, opbloeiend. Met het eindeloze herschrijven is het nu gedaan. Jammer. Maar met wat er ligt kunnen we wel even vooruit, bewijst vriend en collega Daniel Barenboim, die Boulez eert met een heerlijk dubbelalbum, live opgenomen in 2010 en 2012. Een glasheldere, meeslepende uitvoering van het grote ensemblestuk ‘Dérive 2’ zet meteen de toon. Het pionierswerk voor klarinet-en-tape ‘Dialogue de l’ombre double’ klinkt spetterend urgent. Ook drie verwante stukken die de relatie tussen solist en groep/elektronica onderzoeken – ‘Mémoriale’ (fluit), ‘Anthèmes 2’ (viool) en ‘Messagesquisse’ (cello) – worden geweldig gespeeld. Maar het mooist is de opname van het vroege, ongrijpbare meesterwerk ‘Le marteau sans maître’, gedirigeerd door Boulez zelf. Na ruim een halve eeuw leidt hij het stuk nog even fris en precies.