Recensie

Actrices redden flets ‘Sage Femme’

Catherine Deneuve (links) en Catherine Frot als Béatrice en Claire.

Ze is aardig, maar kleurloos. Door de fletse tinten waarin haar leven in beeld wordt gebracht en gesprekken waarin ze zichzelf „serieus” noemt, wordt snel duidelijk dat Claire (Catherine Frot) een weinig sprankelend leven leidt. Het leven van deze vroedvrouw (sage-femme) wordt opgeschrikt als ze een telefoontje krijgt van de vrouw die dertig jaar geleden wegliep bij haar vader. Met desastreuze gevolgen. Béatrice (Catherine Deneuve) – die we leren kennen met een sigaret in de mond en een glas whisky in de hand – blijkt evenmin een figuur om te benijden. Na een narcistisch leven blijken haar financiën een puinhoop en heeft ze niemand die haar kan bijstaan tijdens haar kankerbehandeling. Claire beslist – passend bij haar karakter – bovenop haar nachtdiensten aandacht te schenken aan de vrouw in wie ze ooit een surrogaatmoeder zag.

Het is niet aan het script van Martin Provost (Violette, Séraphine) te danken dat de vervlechting van deze twee levens enigszins boeit. Tijdens de openingscredits laat Provost het woord ‘sage-femme’ uiteenvallen in sage (wat onder meer ‘wijs’ en ‘braaf’ kan betekenen) en femme.

De invloed die deze twee vrouwen hebben op elkaar spelt hij door de film heen even letterlijk uit; we zien hoe de kleurloze Claire Béatrices lipstick begint te dragen, hoe Béatrice in Claires achterbuurtflatje ontdekt wat ze door haar egocentrische levensstijl heeft gemist. Gelukkig weten de twee geweldige hoofdrolspeelsters deze bordkartonnen personages toch tot leven te brengen. Deneuve kan zich uitleven als de theatrale Béatrice en haar gekibbel met Frot is amusant.

De glamourloze maar liefdevolle wijze waarop Provost het ambacht van vroedvrouw verbeeldt, voelt als een verademing. Jammer dat hij een andere realiteit van het vak – de verzakelijking van de zorg – niet iets uitgebreider uitwerkt. De kliniek waar Claire jarenlang kinderen ter wereld heeft gebracht wordt vervangen door een ‘babyfabriek’ waar nieuwe technieken belangrijker zijn dan jarenlange ervaring. Maar vooral hoe dat Claires eigen kleine leventje beïnvloedt krijgt aandacht.