Effect van ochtendstaking NS kan langer naijlen

De spoorwegstaking Spoorwegpersoneel staakt maandag in Zwolle en Den Haag. Hoeveel mensen staken valt nog niet te zeggen. Ook reizigers elders in het land kunnen hinder ervaren.

Foto Remko de Waal/ANP

Reizigers die maandagochtend met de trein naar werk of school gaan, moeten rekening houden met ernstige vertraging. De problemen zijn het gevolg van een staking van conducteurs en machinisten van de Nederlandse Spoorwegen, die tussen 5 en 9 uur ’s ochtends het werk neerleggen op de stations Zwolle en Den Haag Centraal.

Update 10.56 uur: Van deze staking heeft de treinreiziger niet veel last

  1. Waarom wordt er gestaakt?

    De actievoerders willen dat NS op alle dubbeldekstreinen in het vervolg twee conducteurs inzet. Zo’n trein in hun eentje controleren vinden ze onwerkbaar, omdat zwartrijders dan via de andere verdieping aan de controle kunnen ontsnappen. Bovendien is het vele traplopen in dubbeldekkers slecht voor de knieën, stelt bestuurder Henri Janssen van vakbond FNV Spoor in een verklaring. „Met twee mensen vang je dat veel beter op.”

    Ook eisen de stakers dat NS stopt met het afstoten van winkels en horeca op stations, aangezien de werkgelegenheid daardoor terugloopt. Tot slot willen ze dat het vervoersbedrijf weer mee gaat dingen naar concessies op regionale spoorlijnen. Momenteel verzorgt NS alleen treinverkeer op het hoofdnet en rijden bedrijven als Arriva en Connexxion op de regionale trajecten.

    Lees ook: Weg met de winkels, de NS wil vooral op tijd gaan rijden, over minister Dijsselbloem die wil dat de NS zich beperkt tot treinen
  2. Wat merk ik ervan?

    Dat is helemaal afhankelijk van hoeveel conducteurs en machinisten maandag gaan staken. Pas op de ochtend zelf wordt duidelijk wie zich bij de actie aansluit en wie gewoon blijft rijden. Dat maakt het voor NS moeilijk om voorbereidingen te treffen, zegt een woordvoerder. Het advies aan reizigers is voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

    Overigens is niet al het rijdend personeel van NS lid van FNV Spoor, de vakbond die de staking organiseert. Leden van andere spoorbonden doen niet mee aan acties. Wel is FNV met 6.000 leden bij NS naar eigen zeggen de grootste vertegenwoordiger van personeel van het spoorbedrijf.

  3. Voor welke lijnen heeft dit gevolgen?

    Het gaat om de lijnen waarvoor Den Haag Centraal en Zwolle eind- c.q. vertrekstation zijn. Hoewel de staking zich beperkt tot die twee stations is de kans groot dat ook reizigers elders in het land er hinder van ondervinden. Als personeel op Den Haag Centraal maandag besluit geen treinen te laten vertrekken, raakt dat uiteraard ook reizigers in Leiden of op Schiphol, omdat die stations aan de lijn met Den Haag Centraal liggen.

    In principe kan maandag alleen worden gestaakt door personeel dat vertrekt of aankomt op de stations van Zwolle en Den Haag, laat een woordvoerder van FNV weten. De treinen die elders vertrekken en het station aandoen – de trein Groningen-Rotterdam stopt bijvoorbeeld in Zwolle – zullen gewoon rijden.

    Wel bestaat volgens de FNV-zegsman de kans dat, als veel werknemers besluiten te staken, op Zwolle en Den Haag de sporen vol raken. In zo’n geval kan het gebeuren dat een doorgaande trein niet kan passeren, waardoor ook die stil komt te staan. Mocht zo’n opstopping ontstaan, dan is de kans groot dat de gevolgen ook na 9 uur ’s ochtends nog merkbaar zijn.

    Lees ook het interview dat NRC vorig jaar had met NS-topman Roger van Boxtel over de nieuwe strategie van het spoorbedrijf: NS verkoopt zijn winkels ‘om mensen tevreden te stellen’
  4. Blijft het bij één actie?

    Als het aan FNV Spoor ligt niet. De vakbond ziet staking van maandag als het begin van een actie-estafette, telkens in andere steden. Wanneer en waar volgende acties plaatsvinden, maakt de bond pas bekend vlak voor het zover is.