Amazon gaat ‘inline’ met Whole Foods supermarkten

webwinkel

Met de overname van supermarktketen Whole Foods wil Amazon groot worden in het leveren van dagelijkse boodschappen.

Het Amerikaanse internetbedrijf Amazon heeft een bod van 13,7 miljard dollar (12,3 miljard euro) uitgebracht op de luxe supermarktketen Whole Foods. Dat maakten het bedrijf vrijdag bekend.

Amazon, opgericht in 1994 door de huidige topman Jeff Bezos, heeft een jaaromzet van 136 miljard dollar. Om verder te groeien wil Bezos een graantje meepikken van de verkoop van verse producten. Per jaar geven Amerikanen zo’n 800 miljard dollar uit aan boodschappen.

Het zijn wel twee compleet verschillende bedrijven: Amazon gaat er prat op de goedkoopste aanbieder van online artikelen te zijn. Bezos prijst concurrenten uit de markt met lage prijzen en flinterdunne winstmarges, vertrouwend op Amazons omvang en geavanceerde logistiek.

Whole Foods verkoopt prijzige natuurproducten – van zuivelvrije yoghurt tot biologisch bier. De keten heeft een omzet van 16 miljard dollar en telt 460 filialen in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Amazon koopt toegang tot een rijk publiek en kan nu op grotere schaal verse producten inslaan en met lage marges verkopen. Dat schaalvoordeel had Bezos nog niet met de eigen bezorgdienst Amazon Fresh.

Amazon wil uitbreiden naar de echte winkelstraat en experimenteert al met winkels zonder kassa’s. Deze combinatie van webwinkels en fysieke vestigingen rukt op, ook in Nederland. Coolblue (elektronica), Bax-shop (muziekinstrumenten) Leapp (gebruikte Apple-gadgets) en Fietsenwinkel.nl hebben echte winkels. Bol.com, in 2012 gekocht door Ahold, bezorgt artikelen via Albert Heijn.

Zo wordt online ‘inline’. Tegelijkertijd breiden traditionele winkels uit naar het web. In de VS is Walmart (omzet 480 miljard dollar) aan een inhaalslag begonnen om de opmars van Amazon te weerstaan.

Verse goederen bezorgen is lastig – veel mensen vinden het prettig om zelf hun keuze in de winkel te maken. Bovendien is opslag en transport van groente, vlees en zuivel bewerkelijk.

Amazon probeert zich tussen de consument en de winkel te wringen met de Echo – een slimme assistent die je boodschappenlijst (voor Amazon) bijhoudt en Dash buttons - waarmee je met één druk op de knop luiers of een pak waspoeder bestelt.

Nieuw is de Dash Wand, een digitale ‘toverstaf’ die streepjescodes scant van de producten die vervangen moeten worden. Amazon Fresh brengt ze vervolgens aan huis.

Door het bod op Whole Foods daalden de koersen van Walmart (-6 procent) Target (-10) en Ahold (-8,6).