Mediahype

Iedereen wordt beter van mediarelletje rond hit ‘Kind van de duivel’

Mediahype

Talloze media berichtten over ‘ophef’ rond het ‘controversiële’ Kind Van De Duivel van rapper Jebroer. Hype met louter winnaars.

Jaren geleden vertelde dj Chuckie met een grijns aan NRC dat een boze brief van de Bond tegen Vloeken over zijn single En nu ga je dansen klootzak was ‘uitgelekt’. Met een nog bredere grijns: „Via mijn boekingskantoor.”

Zijn collega Lil’ Kleine kreeg eind vorige maand iedereen op de kast door in een filmpje twee briefjes van 500 euro te verscheuren na kritiek op zijn uitgavenpatroon. „Schandalig! Verkwisting!”, klonk het overal. Enkele dagen later kwam Lil’ Kleine als eerste Nederlandse rapper voor de tweede keer op 1 binnen in de albumlijst. Mediahype van de week voor 1.000 euro.

In de popcultuur wil je als artiest soms een beetje schuren. Het is uitstekend voor je imago als mensen zich over je opwinden, zeker als die mijlenver van je fans afstaan. Deze week is de mediahype, weer, voor rapper Jebroer. Begin april was er al gedoe. Een optreden in Hardinxveld werd geannuleerd nadat in de gemeente discussie was ontstaan over de tekst. In het nummer Kind van de duivel rapt Jebroer dat we straks niet moeten huilen op zijn begrafenis maar drank en drugs op zijn kist moeten gooien. Een echt rock-’n-roll-thema, zou je zeggen, maar we leven in het mediatijdperk van ophef en gedoe. Dus ontstond een mediastorm die nooit meer ging liggen. Deze week schoten dominees uit Vriezenveen hem te hulp. Ze stuurden hun achterban een brief over hoe verderfelijk het nummer was. Waarop media weer schreven over ‘het controversiële nummer’ en Jebroer nog een paar honderd optredens deed. Woensdag voerde hij het nummer op bij radiozender Studio Brussel met een koor kinderen die allemaal oranje duivelshoorntjes droegen.

Inmiddels heeft de clip bijna 15 miljoen streams op YouTube en de track is 11 miljoen keer beluisterd op Spotify. Volgens de NOS reageren de ouders in Vriezenveen ‘positief’ op de brief van de dominees. Zo wordt iederéén beter van het rap-relletje van de week.