Stoere meiden racen en winnen in deze zomerfilms

Inside Hollywood

De filmzomer van de stoere meid komt eraan. In Wonder Woman (nu in de bioscoop) redt actrice Gal Gadot de mensheid als de eerste superheldin in een blockbuster ooit. Charlize Theron speelt een even sexy als dodelijke spionne in het Koude-Oorlogsspektakel Atomic Blonde (10 augustus). En in deel 3 van de tekenfilmserie Cars (12 juli) blijkt de heldin een latina te zijn: Cruz Ramirez, een gele racewagen die - met hulp van de mannelijke karakters - haar onzekerheid te boven komt.

Vooral die laatste vrouw valt op. Het optreden van de Amerikaanse stemactrice Cristela Alonzo als Cruz lijkt een zorgvuldig gepland, politiekcorrect gebaar in dit tijdperk van de lichtgeraaktheid. Maar regisseur Brian Fee en producent Kevin Reher ontkennen dat tijdens een persontmoeting in het Beverly Hilton Hotel in Los Angeles.

“Een van de scenarioschrijvers verzon Cruz Ramirez. Heerlijke naam”, zegt Reher. “Klinkt hispanic, zeker, maar we echt hadden niet zoiets van: laten we nu eens bewust een latino personage introduceren.” De reden om Cruz te bedenken was puur persoonlijk, vertelt Fee. “Ik heb twee jonge dochters. Een van onze scenaristen, Kiel Murray, heeft er ook twee. We wilden een verhaal maken dat onze eigen kinderen kan inspireren.”

Cars lijkt misschien een filmserie voor jongens die dromen van snelle auto’s. Fee vindt dat kortzichtig, al was Lighting McQueen (Owen Wilson) de hoofdfiguur in de eerste delen, en dat is hij nog steeds. “Cruz was eerst een jongen. Al gauw beseften we dat het verhaal rijker moest worden, toen werd het een meisje.” De kunst was om haar geslacht en etniciteit subtiel, nauwelijks zichtbaar te verpakken in de actiefilm. “Geen van beiden zijn een ding”, zoals Fee zegt.

“Aan deze film is zes jaar gewerkt”, benadrukt Reher. Hij wil duidelijk niet dat we denken dat de makers van Cars opeens ook de vrouwenzaak omhelsd zouden hebben omdat dat nu cool en trendy is.

De Amerikaanse racewereld is populair onder mannelijke en vrouwelijke supporters, maar veel vrouwelijke en niet-blanke coureurs zijn er niet. “We hebben een wereld geschapen zoals we zouden wensen dat de wereld eruit zag”, zegt Fee. “Waarin een bruine vrouw gewoon een van de personages is, zonder dat gender of kleur genoemd worden.”

Dit is de eerste film die Fee regisseerde. Best eng, vertelt Fee, en in die zin voelde hij zich verwant met Cruz: net als zij werd hij in het diepe gegooid. Met het vertrouwen van collega’s en bazen, maar zonder ervaring. “Je wordt uitgedaagd om iets te doen waarvan je niet zeker weet of je het wel kunt. Ik zie dat niet als vrouwelijk, maar als universeel.”

Tijdens de eerste screenings in Los Angeles is de film een hit die - vooral van jonge kijkers - staande ovaties krijgt. In artikelen wordt er over gespeculeerd of Cars 3 de toppositie in van Wonder Woman kan overnemen, als de film dit weekend in roulatie gaat in de VS: de ene vrouw die de andere verstoot van de eerste plaats.

De zomer van de stoere filmvrouw kent overigens ook flops. In The Mummy (nu in de bioscoop) speelt Sofia Boutella het woeste monster, maar die film overtuigt recensenten noch kijkers. Daar tegenover staat de meeslepende film Megan Leavey, een waargebeurd verhaal waarin Kate Marra een soldate speelt die haar hond traint om levensgevaarlijk werk in Irak te volbrengen.

Maar de ster lijkt toch Cruz Ramirez te worden. Of eigenlijk: Cristela Alonzo. Zij was al de eerste latina die haar eigen tv-serie bedacht, produceerde en regisseerde - Cristela op zender ABC, waarin ze ook de hoofdrol speelde. En nu is ze de stem van de eerste racewagen die de jongens het nakijken geeft.