Filmoverzicht: ‘The Promise’ is bijzondere film over de Armeense genocide

De recensenten van NRC bespreken de nieuwe films die deze week uitkomen. Met onder andere: , en horrorfilm .

  • ●●●●●

    The Promise: Historisch drama

    The Promise is in veel opzichten een conventionele film, ambachtelijk in elkaar gezet volgens het bekende stramien van het historische epos, met een duidelijke humanistische boodschap. Wat de film bijzonder maakt, is dat het onderbelichte thema van de genocide op de Armeniërs erin aan de orde wordt gesteld. Dat is al bijzonder genoeg. Lees de recensie: Liefde in tijden van genocide

    Regie: Terry George. Met: Oscar Isaac, Charlotte Le Bon, Christian Bale. In: 35 bioscopen.

  • ●●●●●

    Wonder Woman: Superheldenfilm

    Wonder Woman kan alles wat mannelijke superhelden kunnen, maar dan beter. En speelser. De eerste blockbuster over een vrouwelijke superheld erotiseert met beauty, brains, biceps en klassiek filmmaken. Lees de recensie: Zelfs als ze halfnaakt rondrent is ze een feministisch icoon

    Regie: Patty Jenkins. Met: Gal Gadot, Chris Pine, Robin Wright, Connie Nielsen, Danny Huston, David Thewlis, Ewen Bremner, Saïd Taghmaou. In: 141 bioscopen.

  • ●●●●●

    Sprakeloos: Drama

    Sprakeloos kan bogen op delicaat acteerwerk van Viviane De Muynck. Als Josée geeft ze het dementieproces hartverscheurend gestalte: een vreemde in een vertrouwd lichaam, met lucide momenten die valse hoop geven. Tegenover oprechte scènes – Jan die zijn moeder verschoont – zet Sprakeloos evenwel een weinig subtiele, uitleggerige flashbackstructuur met functionele pianoklanken. Lees de recensie: Verfilming Lanoyes succesroman mist subtiliteit

    Regie: Hilde Van Mieghem. Met: Stany Crets, Viviane De Muynck, Marie Vinck, Rik Van Uffelen. In: 18 bioscopen.

  • ●●●●●

    The Eagle Huntress: Documentaire

    Als film stelt het weinig voor, de documentaire over de 13-jarige Mongoolse Aisholpan die het als eerste vrouw ooit schopt tot de winnaar van het jaarlijkse adelaarsfestival in Olgii. De (her en der nagespeelde) scènes waarin het meisje met haar vader haar vogel traint doen houterig, naïef en didactisch aan, en het gebruik van GoPro-camera’s en drones om de vlucht van de adelaar te evenaren levert spectaculaire, maar ook gladgestreken generieke natuurbeelden op. Maar eerlijk is eerlijk: de introverte, maar vastberaden Aisholpan is een natuurtalent, een heldin die zich niet verzinnen laat. Lees de recensie: Documentaire-heldin die fictiepersonages overtreft

    Regie: Otto Bell. Met: Aisholpan Nurgaiv. In: 18 bioscopen.

  • ●●●●●

    It Comes At Night: Horror

    Meer dan een hutje-in-het-bos-horrorfilm is It Comes At Night een lange aflevering van de zombie-apocalyps van tv-serie The Walking Dead. Het is een van die minimalistische dystopieën die Amerika na 9/11 is gaan produceren over volkomen op zichzelf teruggeworpen individuen, die niet alleen moeten zien te overleven tegenover een anonieme vijand, maar ook tegenover de dreiging van elkaar. Lees de recensie: Onzichtbare vijand en paranoïa decimeren de mensheid

    Regie: Trey Edward Shults. Met: Joel Edgerton, Christopher Abbott, Carmen Ejogo. In: 45 bioscopen.

  • ●●●●●

    All Eyez on Me: Biopic

    ‘The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves’, is het motto van All Eyez on Me – 2Pac was ook een Shakespeare-fanaat. Of was racisme en gestook van de FBI debet aan 2Pacs tragische levensloop? Helaas: deze biopic kiest noch oordeelt, suggereert alles en dus niets. Een veelbelovend begin – zwarte intellectueel interviewt de gedetineerde 2Pac over zijn jeugd en de ethiek van gangsta-rap – wordt halverwege gedumpt, waarna de film verzandt in een geestdodende kroniek van studio, dikke billen, schietpartij, concert, ruzie, meer dikke billen. Lees de recensie: Biopic 2Pac laat verhaal over vallende ster liggen

    Regie: Benny Boom. Met: Demetrius Shipp Jr., Danai Gurira, Dominic L. Santana. In: 51 bioscopen.

  • ●●●●

    Mountain (Ha’har): Arthouse

    De wereld van Tzvia is niet groter dan de begraafplaats op de Olijfberg in Jeruzalem. Honderdduizend graven en een piepklein uit de berg gehouwen huisje waar ze met haar man en vier kinderen woont. Haar dagen glijden in stille monotonie voorbij. Haar man ziet haar niet; en de man die haar wel ziet, de Palestijnse grafdelver Abed, is verboden. Lees de recensie: Een vrouw die hunkert. Naar seks. Naar leven

    Mountain (Ha’har) Regie: Yaelle Kayam. Met: Shani Klein, Hitham Omari, Avshalom Polak. In: 21 bioscopen.

  • ●●●●

    La región salvaje: Arthouse

    In La región salvaje breekt de Mexicaanse regisseur Amat Escalante met het sociaal realisme van Los Bastardos (2008) en Heli (2013), films die poëzie vonden in alledaagse lelijkheid en geweld. Heli won de prijs voor beste regie in Cannes, La región salvaje dezelfde prijs in Venetië. Welverdiend, want Escalante maakt in vertrouwde stijl ditmaal iets heel anders: surrealistische horror die je eerder van landgenoot Carlos Reygadas verwacht. Over eros en thanatos, met een alien als het Id dat zich niet laat negeren, maar onbeteugeld ons gecultiveerde zelfbeeld en identiteit verwoest. Lees de recensie: Na de tentakelseks rest alleen leegte in ‘La región salvaje’

    Regie: Amat Escalante. Met: Ruth Ramos, Jesús Meza, Simone Bucio, Eden Villavicencio. In: 8 bioscopen.