Recensie

Onzichtbare vijand en paranoïa decimeren de mensheid

It Comes At Night lijkt een lange aflevering van de zombie-apocalyps van tv-serie The Walking Dead.

‘Ik kan je alles vertellen over het Romeinse Rijk”, aldus ex-geschiedenisleraar Paul. Maar wat heeft hij aan die kennis? Met vrouw en zoon heeft hij zich verschanst in een huis in het bos nadat een verder niet nader benoemd virus de mensheid heeft gedecimeerd en de voorraden beginnen op te raken. Het verval van het Romeinse Rijk heeft het einde der tijden niet weten te voorkomen.

De jonge Trey Edward Shults maakte als ex-stagiair van Terrence Malicks Tree of Life diepe indruk met zijn zelfgefinancierde verslavingsdrama Krisha (2015), waarvoor hij zijn eigen familieleden castte. Het leverde de destijds 26-jarige debutant al snel de bijnaam ‘de nieuwe John Cassavetes’ op.

In It Comes At Night tart hij opnieuw de fragiliteit van de familiestructuur, nu middels de wetten van de horrorfilm. De dreiging komt ditmaal van buiten, maar is even ongrijpbaar. Meer dan een hutje-in-het-bos-horrorfilm is It Comes At Night een lange aflevering van de zombie-apocalyps van tv-serie The Walking Dead. Het is een van die minimalistische dystopieën die Amerika na 9/11 is gaan produceren over volkomen op zichzelf teruggeworpen individuen, die niet alleen moeten zien te overleven tegenover een anonieme vijand, maar ook tegenover de dreiging van elkaar.

Kun je jezelf nog wel vertrouwen in een sfeer van angst en paranoïa? Hoe onzichtbaarder en ongrijpbaarder de antagonist hoe beter. Al weet It Comes At Night ondanks het behoedzaam doseren van informatie en de bijna toneelmatige eenheid van tijd, plaats en handeling naar het einde toe de suspense niet vol te houden.