Tabloids verdwijnen in prullenbak

Zichtbaarheid is in de aanloop naar elke verkiezing van groot belang. In de weken voor de Britse verkiezingen was niemand zichtbaarder dan Jeremy Corbyn, zo rekende The Guardian uit. Sinds op 18 april werd aangekondigd dat de Britten naar de stembus moesten plaatste de leider van de Labour-partij maar liefst 703 keer iets op Twitter. Zijn populairste tweet was die waarin hij zijn medeleven uitsprak met de slachtoffers van de aanslag in Manchester.

De meest gedeelde tweet van Theresa May was een videoverklaring na de aanslag op de London Bridge van afgelopen weekeinde. Desalniettemin was het verschil tussen haar zichtbaarheid op Twitter en het aantal tweets van Corbyn levensgroot. May plaatste in zeven weken tijd slechts 77 keer een tweet, minder dan elke andere kandidaat. Bovendien werden tweets van Corbyn in totaal ruim twee keer zo vaak gedeeld en gewaardeerd door andere twitteraars als die van May.

Aan zichtbaarheid gaven de voorpagina’s van de rechtse The Sun en de linkse Daily Mirror een eigen invulling. The Sun koos voor Corbyn in een vuilnisemmer (bin). In de Daily Mirror staat May afgebeeld met vierkante mond en onelegant kijkend en wordt haar in de kop liegen verweten. Beide covers vielen slecht bij enkele Britten. Op sociale media werd opgeroepen de kranten op te kopen en weg te gooien of te verbranden. Sommigen plaatsten foto’s van brandende of gedumpte tabloids.

In totaal waren er woensdag ruim 40.000 stembureaus in 650 kiesdistricten geopend. (NRC)