manifest

Oproep creatieve professionals: ‘Ook geld verdienen moet een passie zijn’

In de creatieve sector moet het minder normaal worden dat de mensen die er werken zo weinig verdienen. In plaats van er genoegen mee te nemen dat niet zijzelf, maar „mediabedrijven, agentschappen, theaterproducenten, muziek- en filmmaatschappijen en partijen zoals YouTube en Facebook” geld aan hen overhouden, moeten creatieve professionals „zelf eigenaar van hun creativiteit worden”.

Dat staat in een oproep van ‘creative business agency’ Braenworks die is ondertekend door bijna tweehonderd creatieve professionals, onder wie Jörgen Raymann, Wende Snijders, Shirma Rouse en Typhoon. Initiatiefnemer is Kevin de Randamie. De oproep is een reactie op het net verschenen rapport Passie gewaardeerd van de Sociaal-Economische Raad (SER) en de Raad voor Cultuur, dat signaleert dat „de waarde die de sector creëert, lang niet altijd bij de makers terechtkomt”.

Maar anders dan de SER en Raad voor Cultuur willen de mensen achter Braenworks „de zelfredzaamheid van creatieve professionals centraal stellen”, aldus het manifest. Woordvoerder Karin Müller: „Passie wordt in het rapport als een obstakel gezien. Creatieve professionals nemen genoegen met minder geld omdat ze werken vanuit hun passie, is de redenering van de SER en de Raad voor Cultuur. En die redenering willen wij aanvechten. Passie is geen obstakel maar een kracht. En het zakelijke deel van je werk is niet een barrière, maar iets dat je kan omarmen zodat het onderdeel wordt van je creativiteit.”

Braenwork begint volgend jaar in Rotterdam met Braenworks Academy. Bedoeling is dat deelnemers straks een half jaar lang naast werk of opleiding één avond in de week één of meer modules volgen, daarnaast is er e-learning. De kosten moeten deels worden gedekt door crowdfunding. Karin Müller: „Na het leertraject kun je altijd nog gaan samenwerken met een agentschap of een productiemaatschappij, maar dan kom je wel beter beslagen ten ijs.” (NRC)