Opinie

‘De waterbushalte moet terugkomen naar Buizenpark’

Stelling

Petitie na verplaatsing, op 10 april jongstleden, van de waterbushalte Katendrecht van het Buizenpark naar het ss Rotterdam

De waterbushalte Buizenpark werd volgens het Havenbedrijf Rotterdam weinig gebruikt. Ongeveer 12 procent van de reizigers stapte er op. Dat zou 25 procent moeten zijn. Met de verhuizing naar het ss Rotterdam, zo’n 500 meter verderop, kunnen naast bewoners ook toeristen en zakenlui worden bediend maar Katendrechters voelen zich benadeeld. De stelling luidt: ‘De waterbushalte moet terugkomen naar Buizenpark’.

Laura Schalkwijk, namens de petitie-initiatiefnemers: „Bewoners, ondernemers en bezoekers van het Deliplein, de Fenixloodsen, Theater Walhalla en Verhalenhuis Belvédère lijden onder de verplaatsing. De halte lag centraal in de wijk, waar volop wordt gebouwd, maar ligt nu te ver weg voor het overgrote deel van de inwoners en is een ramp voor mensen die slecht ter been zijn. Het lijkt alsof het commercieel belang prevaleert boven het algemeen belang. De halteverplaatsing dient louter toeristen die vooral in de weekenden en vakanties reizen. Voor hen is er al een betaalbaar alternatief: de watertaxi. Bewoners van Katendrecht zijn nu aangewezen op één busverbinding terwijl een goede ov-bereikbaarheid belangrijker is dan ooit omdat de Maastunnel vanaf juli twee jaar dicht gaat.”

Casper Gijzen, bewoner: „Ik nam de waterbus regelmatig omdat ik met mijn fiets van de overkant zo kon doorfietsen naar Rotterdam Centraal om de trein te pakken naar Den Haag, waar ik veel werk. Nu neem ik de waterbus niet meer omdat ik dan eerst een paar honderd meter de verkeerde kant op moet fietsen. Waterbusmedewerkers vertelden dat de oude halte niet rendabel was maar bij de nieuwe komen nog minder bewoners. Dit maakt de waterbus een toeristenvoorziening in plaats van openbaar vervoer waaraan ik als belastingbetaler niet wil meebetalen.”

Tie Schellekens, woordvoerder Havenbedrijf Rotterdam: „Bij de halte Buizenpark stapten gemiddeld 66 mensen op (71 op werkdagen, 54 in het weekend), bij de nieuwe halte zijn dat aanzienlijk meer met soms pieken van 86 en 88 passagiers. Dat maakt de waterbus nu al rendabeler. Het is een extra ov-voorziening voor mensen op Katendrecht want er rijdt een bus naar metrohalte Zuidplein en de fietsbrug over de Rijnhaven verbindt hen met de Wilhelminapier en de Erasmusbrug naar het Centrum.”