Supersterke vrouw in ‘House of Cards’ en ‘Wonder Woman’

Inside Hollywood

Actrice Robin Wright speelt krachtige rollen in en straks in . „Als samenleving moeten we onszelf heropvoeden, lijkt het wel.”

Actrice Robin Wright tijdens een paneldiscussie in Berlijn dit jaar. Foto Clemens Bilan/EPA

Als stripfiguur bestaat Wonder Woman al 75 jaar. Driekwart eeuw moest het duren voordat een grote filmstudio (DC Comics) het aandurfde om een vrouwelijke superheld centraal te stellen in een megablockbuster uit Hollywood, met een respectabel budget van 120 miljoen dollar.

We vragen actrice Robin Wright (51) waarom. Zij speelt immers niet alleen Claire Underwood in het vijfde seizoen van de geliefde Netflix-serie House of Cards, maar ook godin Antiope, moeder van prinses Diana alias Wonder Woman (Gal Gadot, actrice uit Israël).

„Het is een soort buitenlands territorium. We hebben te maken met een conventionele manier van denken die eeuwen oud is. Pas nu beginnen we er doorheen te breken”, zegt Wright. Ze onderkent dat haar personage in House of Cards – net als Hillary Clinton – in de buurt komt, maar toch weer niet het machtigste ambt op aarde bekleedt. „Als samenleving moeten we onszelf heropvoeden, lijkt het wel.”

Wright onderbreekt zichzelf tijdens de persontmoeting in Los Angeles. „Feminisme heeft een nare bijsmaak gekregen. Waar ik me voor inzet gaat niet om de uitsluiting van een van de geslachten. Maar het is wel zo dat een oude hond niet snel nieuwe trucjes leert. Kijk liever naar de puppies – de kinderen die we willen bereiken met Wonder Woman. Zij snappen dat je anders naar de wereld kunt kijken. Je zag het toch ook met het homohuwelijk en nu met de fluïditeit van gender?”

De producenten verwachten veel van Wonder Woman, waarin ook model Doutzen Kroes een bijrolletje heeft. Als de film deze week in première gaat – om op 14 juni in Nederland in roulatie te gaan – zal het spektakel naar alle verwachting het glazen plafond voor ‘vrouwenfilms’ met kracht doorbreken. Meer dan 175 miljoen dollar zit er volgens analisten wel in tijdens het openingsweekeinde.

Wright prijs zich gelukkig met haar rol in deze ‘historische’ film vol sterke vrouwen. „De visie van regisseur Patty Jenkins draaide om een combinatie. De onschuld en warmte en inclusiviteit van de vrouw behouden, maar combineren met wat je als mannelijke kracht kunt omschrijven.”

Eigenlijk ontstijgt het karakter van Gadot de geslachtscategorieën, vindt Wright. Al is de prinses die in de Eerste Wereldoorlog monsters moest verslaan niet alleen supersterk en superslim maar ook supersexy. „Ze belichaamt kracht, gerechtigheid en moed”, zegt Wright. „Dat vind ik mannelijk noch vrouwelijk. Liefde kan oorlog doen verstommen. Dàt is de missie van Wonder Woman en Patty heeft die tot leven gewekt.”

Over haar eerstvolgende film kan Wright niet veel zeggen. Blade Runner 2049 komt dit najaar uit. Ze speelt erin naast onder anderen Ryan Gosling en Harrison Ford. De regie van de Canadees Denis Villeneuve (Arrival) omschrijft zij als ‘visionair’. „Hij is scherp, zoals hij de personages fysiek en psychologisch zorgvuldig opbouwt. Als je hem over films hoort praten - dat is literatuur.” Zijn ‘visuele genialiteit’ doet Wright vermoeden dat hij Ridley Scott met aandacht heeft bestudeerd: Scott (Alien) maakte in 1982 Blade Runner, ook toen al met Ford, en met Rutger Hauer.

Ten slotte vragen we Wright of ze iets heeft opgestoken van de jaren die ze aan House of Cards heeft gewerkt, ook als regisseur van meerdere afleveringen. „Behalve cynisme? Man, seizoen vijf was allang vijf toen Trump werd gekomen. We konden niet geloven dat de werkelijkheid ons inhaalde. Nee, door diep in de politiek te duiken krijg ik behoefte om naar Groenland af te reizen.”

Ze lacht. „Ik weet niet eens hoe ver Groenland is. Maar ik zou erheen lopen.”