Gesponsorde Arena mag, tenzij het Cruijff schaadt

Tabaksproducenten hoeven niet te bellen. Dat die op voorhand worden geweigerd als sponsor is duidelijk, gezien de ziekte waaraan Johan Cruijff vorig jaar overleed: longkanker. Met andere bedrijven die een commercieel element willen toevoegen dat schadelijk is voor Cruijffs reputatie, wordt evenmin zaken gedaan.

Dat blijkt uit de intentieverklaring die het bestuur van het stadion, de directie van Ajax en de gemeente Amsterdam in april ondertekenden over de naamswijziging van het stadion, sindsdien de Johan Cruijff Arena geheten.

Dat er eventueel nog een sponsor kan worden toegevoegd aan de naam zei Arena-directeur Henk Markerink destijds al in NRC. Onbekend was welke voorwaarden daarbij werden gesteld. Nu de overeenkomst naar de Amsterdamse gemeenteraad is gestuurd, is te zien dat de erven Cruijff toestemming verlenen aan Ajax en de Arena om de naam van Cruijff rechtenvrij te gebruiken en dat een sponsor aan die naam toegevoegd mag worden. In ruil daarvoor geven Ajax en de Arena een bijdrage aan de Cruyff Foundation.

Ook staan in de verklaring details over de verkoop van een deel van het belang dat de gemeente Amsterdam heeft in het stadion. Die zal 23 procent van de aandelen tegen een „marktconforme” prijs aan Ajax overdragen. Amsterdam behoudt 25 procent van zijn aandelen, als „strategisch belang”.