Na Dumoulins zege ligt 2 miljoen per jaar voor de hand

Na zijn prachtige eindzege in de honderdste Giro d’Italia wil Tom Dumoulin vooral even rust. Maar wat wordt hij sportief en financieel beter van zijn topprestatie?

Tom Dumoulin op het erepodium na het winnen van de Ronde van Italie. Foto Bas Czerwinski/ANP

Een feestje met zijn ploeggenoten, vriendin en familie zondagavond in Milaan? Leuk. Woensdagavond een grootse huldiging voor zijn fans op de Markt in Maastricht? Toe maar. Toch keek Tom Dumoulin nog het meest uit naar deze maandagmiddag. Dan zou hij in alle rust in eigen achtertuin gaan zitten, vertelde de eerste Nederlandse winnaar van de Ronde van Italië nog perplex na zijn huldiging op het erepodium voor de Dom. Eindelijk weg van alle hectiek na drie weken koers, even in stilte genieten. „En dan maar hopen dat de onweersbuien nog even wegblijven.” Maar of hij in de tuin de gedachten over zijn toekomst kan stoppen?

1. Wordt Dumoulin rijk van zijn zege in de Ronde van Italië?

Als tennisser Rafael Nadal na zeven partijen over twee weken voor de tiende keer Roland Garros wint, mag de Spanjaard 2,1 miljoen euro aan prijzengeld op zijn rekening bijschrijven. Wielrenner Dumoulin ontving na 21 etappes en drie weken Giro in totaal 247.332 euro: 205.668 euro voor de eindzege, negen keer 1.000 euro voor het dragen van de roze leiderstrui, twee keer 11.010 euro voor ritwinst en nog 10.644 euro voor klasseringen in de dagtop-10. Net één tiende van Nadal, maar nog altijd een leuk bedrag? In de wielersport is het gebruik dat een rondewinnaar het prijzengeld verdeelt onder zijn ploeggenoten, in het geval van Dumoulin acht renners. Ook het personeel van zijn ploeg (ploegleiders, mecaniciens, verzorgers) deelt mee. En dan zijn er na de Giro ook nog eens geen criteriums (plaatselijke wedstrijdjes) waar de rozetruidrager veel startgeld kan vangen, zoals de winnaar van het geel na de Tour de France.

Indirect is de Girozege wel lucratief voor Dumoulin. Als kopman van Sunweb en uithangbord van het fietsenmerk Giant behoort de 26-jarige Limburger op basis van eerdere prestaties sowieso al tot de grootverdieners in het profpeloton. Over salarissen wordt nauwelijks openlijk gesproken in het wielrennen. Meervoudig rondewinnaars als Chris Froome en Alberto Contador verdienen volgens insiders meer dan drie miljoen euro per jaar. Dumoulin zou volgens onbevestigde berichten op het punt staan zijn contract bij Sunweb te verlengen tot en met 2021. Met een salaris onder de twee miljoen euro per jaar zal hij geen genoegen nemen. De onderhandelingsmarge zit in bonussen voor het winnen van nog meer grote rondes, wie weet de Tour de France.

2. Moet Dumoulin niet naar een grotere ploeg?

In vrijwel elke bergrit van de Giro hetzelfde beeld: Dumoulin in de slotfase in zijn eentje in de groep van favorieten, waar zijn concurrenten als Nairo Quintana (Movistar), Vincenzo Nibali (Bahrein-Merida) en Thibaut Pinot (FDJ) nog de beschikking hadden over helpers uit de eigen ploeg. Handig om een gat dicht te rijden of bidonnen aan te reiken. Zie hoe het Britse Sky rond kopman Froome al jarenlang domineert in de Tour. De ploeg van de drievoudig winnaar beschikt over een budget dat ongeveer drie keer zo hoog ligt als dat van Sunweb, hooguit een financiële middenmoter in het profpeloton. Een kansloze strijd als Dumoulin ooit de Tour wil winnen? Toch niet. Het beeld in de Giro vertekende. Tot de laatste fase van de meeste etappes werd Dumoulin juist uitstekend geholpen door zijn anonieme ploeggenoten. Routinier Laurens ten Dam heeft zijn sterkste jaren achter zich, maar is nog altijd van grote waarde. Met Wilco Kelderman, na een val afgestapt in rit negen, heeft Dumoulin een ploeggenoot die niet veel voor hem onder doet. Er is nog de Franse klassementsrenner Warren Barguil. En na zijn Girozege stijgt de status van Dumoulin in het peloton verder. Genoeg sterke renners zullen graag in dienst willen rijden van de jonge rondewinnaar. Sunweb heeft de versterkingen voor het uitkiezen. Maar de belangrijkste reden voor Dumoulin om niet te verkassen: ploegbaas Iwan Spekenbrink bouwt al twee jaar uiterst zorgvuldig aan een team dat geheel ten dienste staat van de kopman. Van mecanicien tot voedingsdeskundige, van trainer tot knecht. Zo’n vertrouwenwekkend topsportklimaat treft Dumoulin nergens.

3. Moet Dumoulin starten in de Tour de France?

In welke wedstrijden de Girowinnaar de rest van dit seizoen start, is nog niet zeker. In elk geval doet hij komend weekeinde in het eigen Limburg mee aan de zogenaamde Hammer Series, een nieuwe wielerevenement dat vier dagen duurt. Bij de start van het seizoen vertelde Dumoulin dat hij in juni de Ronde van Zwitserland zou rijden. Als hij naast de Giro nog een grote ronde zou rijden, dan waarschijnlijk de Vuelta. Een combinatie Giro-Tour noemde ploegbaas Spekenbrink eerder „onwenselijk.” Geen Tourstart dus? „Ik zou lekker onbevangen van start gaan en kijken waar het schip strandt”, stelt Michael Boogerd, in een vorig decennium Dumoulins voorganger als boegbeeld van het Nederlandse wielrennen, in zijn column in de Telegraaf. De Tour begint ‘om de hoek‘ in het Duitse Düsseldorf, nota bene met een individuele tijdrit over 13 kilometer. Alle kans op zijn allereerste gele trui. Spekenbrink zal zeker op de rem blijven staan, zoals hij ook na de bijna-winst in de Vuelta van 2015 rust predikte. Het jaar erna bleven de klassementsambities in de ijskast en de blik strak gericht op de olympische tijdrit in Rio, met zilver als resultaat. Maar of hij Dumoulin in deze topvorm kan weerhouden van een sportief en financieel lucratieve Tourstart?