Formule 1

Ferrari helpt Vettel aan winst in Monaco, Verstappen vijfde

Sebastian Vettel heeft zijn derde Grand Prix van dit jaar gewonnen. De Ferrari-coureur kreeg in Monaco van zijn team het voordeel boven teamgenoot Kimi Raikkonen, die tweede werd. Max Verstappen eindigde als vijfde. Mercedes ontkiemde zich als verliezer van het weekend.

Net als vorig jaar, toen Red Bull de race in Monaco eigenlijk zou winnen maar deze verloor door een slecht getimede pitstop voor Daniel Ricciardo, was Mercedes het hele weekend te traag. Lewis Hamilton startte als dertiende; een positie waarin hij nooit was terechtgekomen als hij en Mercedes hun zaakjes van meet af aan op orde hadden gehad. De nummer 2 in de WK-stand was kansloos voor de zege en reed een anonieme race.

Dit waren voor Ferrari de ideale ingrediënten om zondag de voorsprong van WK-leider Sebastian Vettel op zijn naaste belager Hamilton te vergroten. Probleem was echter zijn teammaat Kimi Raikkonen, die sneller was gebleken in de kwalificatie en zijn leidende positie in de race stevig vasthield. Voor dit euvel haalden de Italianen echter een oude truc van zolder die deed denken aan de jaren van Michael Schumacher.

Ondanks dat de Grand Prix van Monaco pas de zesde was van liefst twintig races die dit seizoen rijk is, achtte Ferrari een paardenmiddel nodig om het WK te beïnvloeden. Vettel moest winnen, Raikkonen diende opzij te gaan.

Het ‘probleem Raikkonen’

Helaas biedt de race door de smalle straten van Monaco traditiegetrouw weinig tot geen mogelijkheden tot een direct gevecht. De weinig chique oplossing voor het ‘probleem Raikkonen’ werd dan ook het ronduit benadelen van de Fin bij de pitstops.

De ongeschreven regel is dat de leider in de wedstrijd op het meest ideale moment naar binnen wordt gehaald voor vers rubber, maar Raikkonen kwam na zijn stop terecht tussen achterliggers terwijl Vettel vrij baan had en ronden lang mocht doorrijden om zo een cruciale voorsprong op te bouwen. Eenmaal binnen voor zijn pitstop had Vettel zoveel tijd gewonnen op de opgehouden Raikkonen dat hij als leider terugkeerde op de baan.

Ouderwets Ferrari

Niet alleen de snelheid van Ferrari is dit seizoen als vanouds, ook de zondag gehanteerde teamtactiek maakte pijnlijk duidelijk aan fans en in het bijzonder Raikkonen dat Ferrari een duidelijke voorkeur heeft. Zoals die in de jaren van Schumacher herhaaldelijk werd ingewreven bij secondanten als Eddie Irvine en later met name Rubens Barrichello. Dat er nog veertien races te rijden zijn en Mercedes zijn coureurs in voorgaande jaren op de baan liet vechten voor zeges, doet bij de Scuderia niet ter zake. Het was dan ook al meer dan vijftien jaar geleden dat Ferrari wist te winnen in Monaco.

Anderzijds wist Vettel, eenmaal verlost van Raikkonen, snellere tijden te noteren dan zijn teammaat had gedaan in leidende positie. De Duitser ontweek direct na afloop vakkundig de vraag of het plan dat Ferrari met hem had vooropgezet was, maar zei wel: “Kimi ging mee met Valtteri Bottas toen die z’n pitstop maakte en ik besloot te pushen en was ik verrast dat ik voor hem terugkeerde op de baan nadat ik mijn stop maakte.” Kimi Raikkonen, die met zichtbare weerzin deelnam aan de podiumfestiviteiten: “Het is nog steeds een tweede plek, maar het voelt niet bepaald goed. Het is een van die dagen waarop je zou willen dat je wat meer kreeg.”

Verstappen: a fucking disaster

Max Verstappen overkwam gek genoeg hetzelfde: hij maximaliseerde niet voor het eerst dit jaar de mogelijkheden van zijn Red Bull. Startend als vierde, behield hij die plek bij de start en reed zijn teamgenoot Daniel Ricciardo op een respectabele achterstand.

Maar bij de pitstops koos ook Red Bull er voor hun coureur met het minste uitzicht op het podium de beste strategie toe te bedienen. Toen Verstappen nadien besefte dat hij gepiepeld was klonk een niet mis te verstaan “what a fucking disaster” over de boordradio ter waardering van de door zijn team gehanteerde koers. Na afloop duurde het buitengewoon lang voordat Verstappen zich bij de pers meldde; terwijl alle coureurs zich al buiten meldden was van de Nederlander lang geen spoor te vinden. Uiteindelijk tekende Ziggo Sport de volgende woorden op van een duidelijk geëmotioneerde Verstappen:

“Ja, het is nu toch klaar dus niks aan te veranderen. Of ik ben afgekoeld? Dat zal wel moeten. Ik snapte de strategie niet helemaal, maar het is voorbij. Kan er wel lang over praten, maar ja. Ik dacht dat ik op een vrije baan terecht zou komen na mijn stop, maar dat bleek niet zo. Ik weet niet wat ik moet zeggen, ben gewoon enorm teleurgesteld. Ook de pitstop zelf was langzaam. Ook mijn tweede stop [tijdens de sfaety car-situatie, red] ging maar net goed. Allemaal net wel, net niet.”

En zo was het eigenlijk louter de strategie, één enkele pitstop, waar het amusement vandaan moest komen deze zondag. Anders dan de merkwaardige keuzes van Ferrari en Red Bull bediende de race in Monaco de kijker van weinig vertier. Het was een processie zoals we die zo vaak zien in het prinsdom: thuishaven van Formule 1’s meest roemruchte en galmourrijke race, maar ook totaal ongeschikt voor gevechten op de baan, iets waar de sport toch al zo’n gebrek aan heeft.

Ferrari allround de beste

Na Monaco is het niet langer de vraag of de Italianen allround de beste auto hebben. Op circuits waar tractie en topsnelheid belangrijk zijn heeft Ferrari zich dit jaar winnaar getoond en in Monaco, waar grip en wegligging belangrijk zijn, waren Vettel en Raikkonen evenwel de betere ten opzichte van Mercedes.

De Duitsers domineerden de voorgaande drie seizoenen, maar blijken een auto te hebben gebouwd die de Pirelli-banden zeer lastig op optimale temperatuur brengt. In Monaco kwam Hamilton tijdens de race op eigen kracht voorbij geen enkele coureur en Bottas kon het tempo van Vettel en Raikkonen geen moment volgen. Sterker nog; hij had meer te duchten van Max Verstappen achter hem dan dat hij kon denken aan knokken om de winst zoals in Rusland twee races geleden.

Over twee weken land het F1-circus aan de overkant van de oceaan voor de Grand Prix van Canada op het snelle semi-stratencircuit circuit vernoemd naar Gilles Villeneuve.

Lees hieronder ons slowblog met tweets en video’s over de GP van Monaco terug.

Het Ferrari-duo reageert

Veel is het niet, die podiuminterviews. Ook niet als wereldkampioen Nico Rosberg ze doet.

Sebastian Vettel: "Kimi ging mee met Valtteri toen die z'n pitstop maakte en ik besloot te pushen en was ik verrast dat ik voor hem terugkeerde op de baan nadat ik mijn stop maakte."

Kimi Raikkonen: "Het is nog steeds een tweede plek, maar het voelt niet bepaald goed. Het is een van die dagen waarop je zou willen dat je wat meer kreeg."

Stand in het WK na 6 van de 20 races

1. Sebastian Vettel 129 punten (+25)
2. Lewis Hamilton 104 (+6)
3. Valtteri Bottas 78 (+12)
4. Kimi Raikkonen 67 (+18)
5. Daniel Ricciardo 52 (+15)
6. MAX VERSTAPPEN 55 (+10)
7. Sergio Perez 34 (+0)

De spanning is duidelijk

Zelden een coureur gezien die met meer tegenzin deelnam aan een podiumceremonie en de champagne verplicht ontkurken dan Kimi Raikkonen op deze zondag. Maar wie krijgt het werkelijke verhaal los van de stoïcijnse Fin?

Twitter avatar andrewbensonf1 Andrew Benson Raikkonen's face on the podium and before was a picture. Suspect he'll keep his counsel in the interviews, though. Let's see

Raikkonen niet blij

Kimi grossiert doorgaans niet in momenten waarop hij zich laat betrappen op het uitdrukken van emoties, maar de begroeting en felicitatie van Vettel getuigt van weinig warme gevoelens voor zijn teammaat en het team. Er heerst een wat vreemde sfeer op het podium. Het moet een feestje zijn, maar dat is het niet.

Uitslag Grand Prix van Monaco

1. Sebastian Vettel (Ferrari) 78 ronden
2. Kimi Raikkonen (Ferrari) +3,2 sec
3. Daniel Ricciardo (Red Bull) +3,8
4. Valtteri Bottas (Mercedes) +5,5
5. MAX VERSTAPPEN (Red Bull) +6,2
6. Carlos Sainz (Toro Rosso) +12,0
7. Lewis Hamilton (Mercedes) +15,8
8. Romain Grosjean (Haas) +18,2
9. Felipe Massa (Williams) +19,5
10. Kevin Magnussen (Haas) +21,5

FINISH!!! Vettel wint de GP van Monaco

De Duitser pakt de finishvlag, gevolgd door Ferrari-teammaat Kimi Raikkonen. Max Verstappen blijft vijfde.

Laatste 5 ronden

73/78 Slotfase van de race, maar nog geen enkele aanval gezien in de top van het veld. vertappen nog steeds op de achtervleugel van Bottas, maar nog steeds geen inhaalpoging.

Vettel vrij

68/78 Heeft hij iets te duchten van Raikkonen? Ben je gek. Vettel neemt direct afstand van zijn teammaat, die Ricciardo op 1,6 sec rijdt. Verstappen probeert het bij Bottas: "You can push. Like an animal", klinkt het over de boordradio van Max.

Vandoorne crasht

67/78 Stoffel Vandoorne finisht weer niet zijn race. Hij crasht in de eerste bocht. Koude remmen, koude banden na zo'n safety car. Ervaring telt dan.

SAFETY CAR NAAR BINNEN

67/78 Nog een dikke tien ronden waarin we een sprintrace gaan zien. Kan Raikkonen nog wat ten opzichte van Vettel? Dat mag vast niet van Ferrari. Krijgen BOttas en Verstappen nog een kans op het podium? Wie weet.

Verstappen op nieuw banden, wat kan hij doen?

Verstappen reed al heel kort achter Bottas, maar nu hij nieuwe banden heeft is de vraag of hij ook echt kan aanvallen (en we eindelijk eens een inhaalactie zien vandaag). Verstappen kennende doet hij nog wel een poging zodra de safety car van de baan is.

Wehrlein uit de auto

63/78 Daar is hij: Pascal Wehrlein op eigen kracht uit de auto en hij loopt weg van de plaats waar hij crashte.

Het veld komt samen

62/78 Door de safety car wordt de race geneutraliseerd en zakt het hele veld ineen. Wehrlein ligt er ongemakkelijk bij, maar meldt over de boordradio dat hij OK is.

Uit beelden blijkt dat hij botste met Jenson Button en daarna gelanceerd werd. Button valt uit met een kapotte ophanging, ziet er niet heel handig uit van Button die eenmalig terugkeerde voor deze race.

Weer pitstop Verstappen

61/78 Verstappen duikt direct naar binnen en krijgt nieuwe banden. Zijn voorsprong op Sainz was dusdanig dat hij zonder plek te verliezen nieuw rubber kon halen.

SAFETY CAR OP DE BAAN

61/78 Een Sauber ligt op z'n kant tegen de vangrail bij het ingaan van de tunnel.

Verstappen geeft niet op

60/78 Max nu op minder dan een seconde van Bottas, maar waar ziet hij een kans voorbij de Mercedes te komen? Vettel heeft ondertussen bijna 13 sec voorsprong op Raikkonen, die Ricciardo op 1,8 achter zich heeft. Hamilton op P7 nog.

Verstappen houdt druk op Bottas

Twitter avatar MercedesAMGF1 Mercedes-AMG F1 LAP 53: #VB77 can't seem to shake that Red Bull. Just 1s between the Finn and Verstappen 😮 #MonacoGP #F1

De rangorde

Iedereen is in de pit geweest. Verliezers: Kimi Raikkonen en Max Verstappen. Winnaars: sebastian Vettel en Lewis Hamilton, die nu zevende ligt omdat hij lang wachtte met zijn pitstop.

1. Vettel
2. Raikkonen +9,8 sec
3. Ricciardo +16,4
4. Bottas +23,4
5. VERSTAPPEN +24,6
6. Sainz +41,9
7. Hamilton +50,5
8. Grosjean +54,2
9. Kvyat +55,2
10. Vandoorne +1:00,4

VIDEO: Vettel voor Raikkonen

Zo zag dat eruit: Vettel keert vóór Raikkonen terug op de baan.

Verstappen boos

41/78 Ook Red Bull heeft het zo gespeeld: Verstappen's teammaat Ricciardo volgde de strategie van Ferrari en ook de Australiër ligt nu voor zijn stalgenoot. Verstappen's reactie over de boordradio moet worden weggebliept. Hij is not amused:

En zo geschiedde

40/78 Ferrari doet het dus zo. Ze lossen het 'probleem' Raikkonen op door hem op een minder goede pitstopstrategie te zetten. Vettel is binnen geweest en heeft in de 5 ronden die hij had zonder Raikkonen voor zich zoveel sneller kunnen rijden dan Raikkonen die na zijn stop in het verkeer kwam, dat hij als leider terugkeert op de baan.

Twitter avatar f1enigma Dimi PAPADOPOULOS How is Ferrari going to keep Raikkonen motivated after this one?

Niet handig voor Raikkonen

36/78 Ferrari laat Vettel doorrijden en snelle tijden noteren, Raikkonen is teruggekomen in het verkeer. Op deze manier gaat Vettel voorsprong opbouwen waardoor hij bij zijn pitstop vóór Raikkonen terug kan komen. Merkwaardig om de leider in de race binnen te halen op een moment waarop je weet dat hij terugkeert op de baan tussen achterliggers. Zelfde geldt voor Ricciardo.

Bottas en Raikkonen volgen

Ronde 35/78 Bottas duikt er direct achteraan, maar blijft voor Max op de baan. Scheelde niet veel, de stop van Max kon bij nader inzien toch wat sneller en dan had hij wellicht net voor Bottas terug op de baan gekomen.

Pitstop Verstappen

Ronde 33/78 Prima stop van Red Bull, dat niet wacht op wat Mercedes gaat doen met Bottas maar het initiatief neemt. het werd tijd voor nieuw rubber want niet lang geleden gebeurde Max dit:

Oeh, Max Verstappen heeft even een momentje... #Verstappen #MonacoGP pic.twitter.com/p6Nazh6aRM

— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) 28 mei 2017

Achterliggers maken het nu spannend

Ronde 28/78 Raikkonen komt de eerste achterliggers tegen. Pascal Wehrlein rijdt in zijn Sauber in de weg, waardoor Vettel, Bottas en Verstappen elkaar ineens in het vizier hebben.

Op naar de pitstops

Ronde 25/78 We naderen het punt waarop de eerste coureurs hun geplande pitstop zullen gaan maken. Vettel zal willen proberen op die manier voorbij te komen aan Raikkonen. De verwachting is dat Hamilton juist lang door zal blijven rijden. Verstappen heeft in principe genoeg voor sprong op Ricciardo (+3,3 sec) om zijn plek veilig te behouden.

Vettel en Hamilton versnellen

Ronde 20/78 Vettel noteert nu snellere rondetijden dan Raikkonen, zijn achterstand is na een tragere ronde echter nog steeds zo'n 1,5 tel. klein genoeg voor Ferrari om per ongeluk de pitstop van Raikkonen straks wat rommelig te laten verlopen en Vettel de leiding te geven.

Hamilton ligt inmiddels 10e vanwege het uitvallen van Hülkenberg en een gedwongen pitstop van Sergio Perez (Force india) nadat de Mexicaan zijn voorvleugel stuk reed. Hamilton probeert nu korter op Kvyat te komen en zo misschien P9 te pakken.

De eerste uitvaller: Nico Hülkenberg

"Major gearbox problem", meldt Renault aan zijn coureur over de boordradio. We zien inderdaad rook. Hülkenberg zet 'm aan de kant.

Optocht

Ronde 15/78 Tsja, die kans was groot natuurlijk. Racen in Monaco ziet er mooi uit, maar in realiteit is het vaak niet meer dan een optocht van auto's die simpelweg niet de ruimte hebben om aan elkaar voorbij te komen. Het zal vanmiddag van de pitstops moeten komen willen we, incidenten daargelaten, noemenswaardige positiewisselingen noteren.

1. Raikkonen
2. Vettel +1,4 sec
3. Bottas +7,5
4. VERSTAPPEN +9,5
5. Ricciardo +12,6
6. Sainz +18,5
...
12. Hamilton +33,2

VIDEO: herhalingen van de start

De herhaling van de start in Monaco! #MonacoGP #ZiggoSport pic.twitter.com/wMilZh94IJ

— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) 28 mei 2017

Ferrari's slaan een gat

Ronde 5/78 Raikkonen en Vettel zijn ervandoor. De Fin heeft bijna 2 sec op zijn teammaat, die Valtteri Bottas op 2,5 tel heeft gereden. Max ligt daar achter op ruim een seconde; de Red Bulls kunnen het tempo van de Mercedes dus volgen, vooralsnog.

VIDEO: Raikkonen prima weg, Max houdt P4

De start!

Ronde 1/78 Iedereen in één stuk door de eerste bocht, een mirakel. Verstappen houdt P4, hamilton wint een plekje. Maar belangrijkste: Kimi Raikkonen maximaliseerde zijn pole en houdt P1.

Twitter avatar MercedesAMGF1 Mercedes-AMG F1 Wow! Clean first lap in Monaco? Everyone super well behaved in these early stages 👍 #MonacoGP #F1

Opwarmronde onderweg

Daar rolt het veld weg van de grid voor de opwarmronde. Iedereen komt weg, geen technische problemen. Nog niet. Dit is de layout van het circuit:

Wat kan Hamilton vanaf die 13e plek?

Inhalen is er ontzettend lastig; de straatjes van Monaco zijn simpelweg te smal om je bolide zomaar even naast die van je voorligger te prikken. En een gebrek aan lange rechte stukken maakt dat ook een goede slipstream pakken niet tot de mogelijkheden behoort. Nelson Piquet, drievoudig wereldkampioen die in 1992 met pensioen ging, bracht de inmiddels wereldberoemde quote:

"Racen in Monaco is als fietsen in je woonkamer."

Dus hoeveel plekken weet Lewis Hamilton te winnen vanaf die 13e plaats? Hij heeft gezegd dat hij risico's gaat nemen, Mercedes-teambaas Niki lauda zegt nat dat 8e het hoogst haalbare zal zijn. De spanning stijgt, nog 2 minuten.

Eerbetoon aan slachtoffers in Manchester

Na het volkslied met Prins Albert werd zojuist een moment van stilte ingelast ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslag in manchester, morgen een week geleden.

Nog 10 minuten...

...en dan begint de Grand prix van Monaco. De races zijn er lang niet altijd spannend, om niet te zeggen "een optocht", maar qua ambiance kent 'ie geen gelijke:

Twitter avatar redbullracing Red Bull Racing The atmosphere is building at the #MonacoGP! Where are you watching from? https://t.co/622fvHRCzn

Verstappen: ik ben relaxed

Tegenover de camera van Ziggo Sport geeft Max zijn plichtmatige laatste interview voor de start:

Max Verstappen over zijn kansen in Monaco: 'Als we kunnen volgen, dan is het al goed' #Verstappen #Monaco #MonacoGP pic.twitter.com/00bkG4P8Nx

— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) 28 mei 2017

Mag Kimi racen of zijn er teamorders?

Kenners verwachten dat Ferrari snel de leiding zal geven aan Sebastian Vettel, als die al niet vooraan ligt na de start. Teammaat Kimi Raikkonen start vanaf pole, maar heeft minder WK-punten en nu Lewis Hamilton kansloos is voor de zege, kan Ferrari met Vettel maximaal profiteren en de voorsprong in het WK op Hamilton flink vergroten.

Twitter avatar andrewbensonf1 Andrew Benson "Eighth, ninth, 10th," Niki Lauda predicts to @JennieGow as a best-hope for Hamilton https://t.co/rIkWkDQZo5

De startopstelling

De race start om 14.00 uur, deze heren vormen het front van het veld dat straks na ruim 200 meter in de eerste bocht gewrongen wordt:

1. Kimi Raikkonen (Ferrari)
2. Sebastian Vettel (Ferrari)

3. Valtteri Bottas (Mercedes)
4. MAX VERSTAPPEN (Red Bull)

5. Daniel Ricciardo (Red Bull)
6. Carlos Sainz (Toro Rosso)

Lewis Hamilton start vanaf P13 na een beroerde kwalificatiesessie waarin zijn do-or-die ronde moest worden afgebroken door de crash van Stoffel Vandoorne. De Belg start als 12e, Jenson Button, die Fernando Alonso vervangt bij McLaren-Honda, reed bij zijn comeback in de sport de 9e tijd maar door een straf voor het vervangen van motoronderdelen staat hij achteraan op P20.

Het pole-rondje van Kimi

Een rondje meerijden met de F1-coureurs op het circuit van Monaco en je weet dat elk foutje, elke milliseconde concentratieverlies, een touché met de vangrails betekent. Het kwalificatierondje waarmee Kimi Raikkonen gisteren pole position veroverde, inclusief het onderweg afstellen van de wagen:

Start met zicht op podium

Max Verstappen kwalificeerde zich gisteren als vierde, en heeft dus direct zicht op een podiumplek.

Twitter avatar F1 Formula 1 "We have to be realistic - this was the best we could do" - @Max33Verstappen starts P4 at the #MonacoGP #F1 https://t.co/CpJJa8coZc

Max in 2015 en 2016: onvergeeflijk Monaco

Max haalde dus nog niet de finish in zijn eerste twee Grands Prix als F1-coureur in Monaco, toch zijn woonplaats. In 2015 ging hij er heel hard af in bocht 1: Sainte Devote.

Vorig jaar was de crash wat minder hard, maar betekende deze - zoals dat gaat op Monaco - wel einde race. Op een opdrogend ebaand vergiste Verstappen zich in de grip van zijn Red Bull, twee weken na zijn memorabele zege in Spanje.

Welkom

De zesde van twintig races in 2017 wordt vanmiddag verreden in Monaco. Het is een van de weinig overgebleven races met vrijwel nul foutenmarge, en dat 78 ronden lang. Snelle bochten, veel chicanes en natuurlijk de hairpin bij voormalig hotel Loews - de langzaamste bocht van het hele jaar - liggen alle gevangen in een strak harnas van vangrails en hekwerk. Een milliseconde concentratieverlies betekent vrijwel zeker een crash en einde race. Max Verstappen haalde in zijn twee voorgaande jaren als F1-coureur dan ook niet de finish. Middels dit slowblog houden we je op de hoogte van de belangrijkste gebeurtenissen in de race.