Recensie

Lentekabinet biedt avontuurlijke programmering met ijzersterke dj’s

Lentekabinet, het kleine zusje van Dekmantel Festival, was dit weekend de perfecte festivalcocktail, met geweldige nieuwe muziek, ook voor de echte muziekfreaks.

Lentekabinet Foto Yannick van de Wijngaert

Nadat vluchten uit Londen waren afgelast liet The Black Madonna met een foto op Facebook zien dat ze liever een private jet nam dan Lentekabinet te moeten missen. Het illustreert de populariteit van het kleine zusje van Dekmantel Festival, waar zij twee jaar geleden haar grote doorbraak beleefde.

Bezoekers boden online het driedubbele voor kaarten en dat was voordat het weerbericht bekend werd. Zelfs de laptops, synthesizers en drumcomputers op het podium moesten gisteren schuilen onder een kartonnen luifel tegen de fel brandende zon. Maar ook zonder thermometer die de dertig graden passeerde had Lentekabinet alle ingrediënten voor de perfecte festivalcocktail op een rij: een behapbaar terrein met vier podia in een waterrijk natuurgebied, publiek dat vroeg kwam en een avontuurlijke programmering met ijzersterke dj’s. Alleen het betaalsysteem met armbandjes zorgde voor frustratie.

Dekmantel blijft zijn publiek geven waarmee het begon: geweldige nieuwe muziek, ook voor de echte muziekfreaks. Net als op het grotere driedaagse Dekmantel Festival in augustus is er steeds vaker ruimte voor live acts op het podium bij Lentekabinet.

Er waren opvallend wat ‘gekke kralen’ in de ketting, zoals Niños du Brasil, een duo dat Dekmantel bij de voorbereiding van hun eigen festival in Sao Paolo tegenkwam. De twee wildemannen trokken alles uit de kast (maskers, confettiknallers) en bewerkten trommels, afgewisseld met strijdkreten, alsof het hele carnaval uit Rio overkwam.

Maar ook oude rocker Sivler Apples, eenmansband Tolouse Low Trax en een Franstalige eighties synthpopband uit België, Aksak Maboul en Veronique Vincent kregen een kans op het podium.

Zangeres Vincent moest na twintig jaar pauze even inkomen en het optreden kwam niet helemaal uit de verf. Maar dat was ook gevolg van de collectieve euforie die de goedlachse dj Sadar Bahar met Larry Levans edit van gospelclassic ‘Stand On the Word’ achterliet. Ga daar maar eens overheen.

Verrassing

De leukste verrassing in de categorie bandjes bleek het nieuwe project van Jacco Gardner, Bruxas (heksen in het Portugees). De Nederlandse rocker nam samen met zijn vaste drummer Nic Mauskoviç de laatste release op het label van Dekmantel voor zijn rekening. Nu speelde het duo dat album (‘Más Profundo’) live, bijgestaan op de bongo’s door Tienson (Jungle by Night). Met hun continue percussie-dialoog en een trillend en trippend gitaartje dat Gardner uit zijn Korg tevoorschijn toverde, riep het hippie trio (Mauskoviç met cowboyhoed, Gardner in een suede franjejas en Tienson in stylish linnen pak) een dansbare en bedwelmende woestijnsfeer op die perfect versmolt met de hitte van de dag.

Psychedelische rock-invloeden hoorde je vaker op het terrein, bijvoorbeeld ook in de goede dj-set van Moscoman & Lovefingers. Onder een volgepakt tentdoek lieten ze horen dat slow burning house niet saai hoeft te zijn als je genoeg varieert met wat je boven (een jazzy pianoloopje),of tussendoor toevoegt (stevige acidbaslijnen).

Het podium van internetradiostation Red Light Radio was thuishonk voor alles wat het daglicht niet kon verdragen, muzikaal gezien en sprong eruit qua programmering. Het leek alsof een club uit Berlijn zijn maandagmiddag inhoud had uitgebraakt. Helena Hauff stond in een zwarte Detroit wifebeater (mannenhemd), peuk in de mondhoek, stoïcijns als altijd de meest smerige boze snelle electroplaten eruit te spuien met uitsmijter E.M.F. (Ecstasy Motherfucker) die het publiek echt deed ontsporen.

Maar ook eerder op de dag verraste Elena Colombi, die een broeierige sfeer neerzette op een wat lomer tempo. Powell sidderde een paar uur later als een aal tijdens zijn live set met onbeschrijflijk futuristisch gek schurende off beat ritmes en synthesizers, alles staccato gemixt.

Foto Yannick van de Wijngaert

De dj’s van de dag waren David Vunk en Objekt. Rotterdammer Vunk draait al twintig jaar mee en maakte naam als Italo-kenner en met zijn label Moustache Records. Vunk zorgde voor een perfecte afwisseling tussen het zoete, zwoele en meeslepende van italo disco en platen met kicks als een zweepslag en dikke baslijnen. Zijn meezingen, maniakale grimassen en heftig meewijzen met dat felle wijsvingertje deden de rest. Mensen klommen op het podium en trokken hun shirt uit. Helemaal gek, dit is een muziekfreak op zijn best.

Onmogelijk kiezen

Online werd er vooraf geklaagd over de onmogelijkheid om te kiezen tussen de laatste vier dj’s die tegelijkertijd afsloten: werd het Chicago’s househeldin The Black Madonna op het hoofdpodium, Dekmantels vaandeldrager en getalenteerd houseproducer Palms Trax, Lady of Darkness Helena Hauff of de geniale whizzkid Objekt? Uit dat rijtje maakte Objekt het meest indruk.

„Hoe is dit geen live-set?,” merkte een jongen terecht op die ademloos bewonderend toekeek hoe T.J. Hertz, zoals de Brit eigenlijk heet, heen en weer schoot tussen vier decks en platen over elkaar legde alsof hij een lasagne in elkaar draaide. Zo makkelijk als dat eruit ziet, zo moeilijk is dat dus in het echt – platen bewerken en combineren in het moment langs vier kanalen tegelijk (twee platenspelers en twee decks met USB-stick).

Hertz opende met een percussietrack van bijna twaalf minuten die zou passen in een set die is georiënteerd richting Afrikaanse ritmes, maar schakelt dan over naar een classic break beat die de basis bleef in het volgende kwartier. Hij legde zijn set bijna helemaal stil tot je alleen nog wat stemmen hoorde en schakelde dan weer over op een stotterend aanzwellende golf van breakbeats die landde op een deken van zachte rave synths. Zijn mixen zijn onnavolgbaar rijk en hij schakelt zo strak en snel dat je niet doorhebt wanneer een plaat eindigt of begint.

Het hoofdpodium viel soms wat tegen (Matthew Herbert prikkelde minder dan een windstil meertje), maar Lentekabinet maakte zijn reputatie meer dan waar.