Media

Telegraaf-concern betaalt miljoenen door overname

Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf, heeft de laatste vier maanden veel geld verloren aan de strijd tussen het Belgische Mediahuis en Talpa van John de Mol om TMG in handen te krijgen. De teller staat op 5,3 miljoen euro aan kosten, vooral financieel en juridisch advies. De totale kosten, inclusief procedures bij de Ondernemingskamer, komen dit jaar naar verwachting uit op 10 miljoen euro. TMG moest ook aan de kant gezette bestuurders een vergoeding betalen.

TMG kwam vrijdag met een tussentijds bericht omdat zij aandeelhouders die op 1 juni bijeenkomen een zo actueel mogelijk beeld wil geven over de huidige stand van zaken. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering geeft TMG een toelichting op de aanstaande overname door Mediahuis en VP Exploitatie.

Uit het tussentijdse bericht blijkt dat TMG nog altijd kampt met dalende advertentie-inkomsten. Wel werd een groot deel van de lagere opbrengsten gecompenseerd door lagere kosten.

Over de eerste vier maanden van het jaar daalden de opbrengsten van TMG met 7,6 procent tot 127,2 miljoen euro. Aan de andere kant daalden de uitgaven met 7,5 procent tot 124 miljoen euro, exclusief reorganisatielasten en kosten in verband met de overname. (ANP)