Cultuur

Interview

Interview

Langenberg (D66): „We willen een andere locatie voor de cruiseterminal.”

Foto Marten van Dijl/ANP

‘Grotere milieuzone nu niet nodig’

Pex Langenberg

Pex Langenberg is tevreden over de milieuzone die vorig jaar is ingevoerd. Maar hij denkt niet aan uitbreiding „We maken eerst af waar we aan begonnen zijn.”

De verbetering van de luchtkwaliteit in Rotterdam heeft zich ook in de tweede helft van 2016 voortgezet. Dat is volgens wethouder Langenberg (mobiliteit, duurzaamheid) de belangrijkste conclusie uit de evaluatie van de milieuzone die de gemeenteraad gisteren ontving.

De uitstoot van roet en stikstofdioxide door het verkeer is fors afgenomen, maar volgens metingen zijn de concentraties in de lucht veel minder sterk gedaald, of in het geval van stikstofdioxide zelfs niet. Hoe kan dat?

„Die concentraties worden nu eenmaal door meer factoren bepaald dan alleen het verkeer. Wat we zeker weten is dat de bijdrage van het verkeer is gedaald, voor een deel omdat de Europese eisen aan nieuwe auto’s strenger zijn geworden, maar ook door onze aanvullende maatregelen, zoals de milieuzone. Dat totale effect is voor roet min 30 procent, en voor stikstofdioxide min 12 procent. Zonder milieuzone was dat niet gelukt. Het was een controversiële stap, die tot heel wat discussies heeft geleid, maar we horen nu nauwelijks klachten meer en ik ben erg blij dat we hem hebben gezet.”

Buiten het centrum, vooral in Noord, zijn er nog straten waar de luchtkwaliteit achterblijft. Zou u de milieuzone niet liever uitbreiden?

„Nee, we maken eerst af waar we aan begonnen zijn, en dat loopt tot 2018. We zijn pas op de helft. Natuurlijk hadden we heel Rotterdam tot milieuzone kunnen uitroepen, maar het gaat ook om evenwicht. Het is ingrijpende maatregel, mensen hebben afscheid moeten nemen van hun auto. Maar stel dat het in 2018 niet voldoende blijkt te zijn, dan moeten college en gemeenteraad er weer naar kijken.”

U wilt niet over uw graf heen regeren?

„Nee, maar ik zeg erbij dat ik niet verwacht dat het nodig is. Doelstelling was het verschonen van het wagenpark, Rotterdam had veel te veel oude auto’s. Daarvan zijn er door de sloopregeling nu vijfduizend weg, die rijden er niet meer. En van buiten komen ze er niet meer in.”

Wat wilt u nog wel doen?

„Doorgaan met het algemene verkeersbeleid, waarin we voorrang geven aan fietsers, voetgangers en openbaar vervoer, zonder overigens de auto helemaal dwars te zitten. Dat hebben we ook in ons hoofd gehouden toen we de Coolsingel gingen aanpakken. Dat is nu een vierbaans autoweg die een winkelcentrum doorkruist, waar vind je dat in Nederland?”

U gaat geen nieuwe maatregelen nemen?

„Veel Rotterdammers ergeren zich aan pizzakoeriers. Voornamelijk door hun rijgedrag en het lawaai dat ze maken, maar ook door de vieze lucht die ze met hun brommertjes uitstoten. Het liefst zie ik een landelijk verbod op tweetaktmotoren; de staatssecretaris is daarmee bezig, maar dat geldt alleen voor nieuwe verkoop. Bestaande kunnen we niet verbieden, en we hebben geen geld om iedereen een elektrische brommer te geven, maar kunnen wel proberen die bezorgers op snelle, superlichte fietsen te krijgen. Het is nog niet helemaal rond, maar voor de zomer wil ik met een voorstel komen.”

De kritiek is dat grote vervuilers, zoals de scheepvaart, buiten schot blijven.

„Inderdaad is de stookolie die schepen gebruiken zeer vervuilend. Sinds eind vorig jaar draaien de generatoren van het cruiseschip Aida Prima, die wekelijks aan de Wilhelminakade ligt, op het veel schonere LNG. Samen met het Havenbedrijf bekijken we of we met een binnenvaartschip tijdens de ligtijd ook andere schepen met LNG kunnen voeden. Uiteindelijk willen we een andere locatie voor de cruiseterminal waar we ook walstroom kunnen aanleggen.”