Buitenlanders betalen de boetes niet: miljoenstrop

Gemeentefinanciën

70 procent van de toeristen die met de auto komen betaalt geen parkeergeld. In boetes zijn ze nog lakser. De raad vraagt om maatregelen.

In de gemeenteraad zijn deze week vragen gesteld over het niet betalen van de vele parkeerboetes die jaarlijks worden uitgedeeld aan toeristen. Van alle toeristen die in Amsterdam op parkeerplaatsen parkeren, betaalt maar zo’n 30 procent parkeergeld. En van de boetes die vervolgens aan deze buitenlanders worden uitgeschreven, wordt maar zo’n 20 procent betaald. Dat blijkt uit recent onderzoek naar parkeerdruk op de Wallen en uit cijfers die lokale zender AT5 deze week opvroeg bij de gemeente.

Buitenlandse auto’s die parkeerplaatsen bezet houden zijn een doorn in het oog van veel Amsterdammers. „In Amsterdam hebben we 150.000 parkeerplaatsen op straat, en 1 op de 5 daarvan wordt bezet door de auto van een toerist”, vertelt Walter Ploos van Amstel, als onderzoeker op het gebied van stadslogistiek verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam.

Per jaar schrijft de gemeente zo’n 600.000 bekeuringen uit, waarvan zo’n 80.000 aan buitenlanders. Maar daarvan worden er vervolgens maar zo’n 16.000 betaald. Hoe komt het dat die toeristen zo weinig betalen? „Daar is nooit onderzoek naar gedaan”, zegt Ploos van Amstel, „maar het lijkt er uiteraard op dat het simpelweg onwil is.” Als je als buitenlander twee keer niet betaalt, krijg je bij de derde boete van de gemeente een wielklem. Maar de meeste toeristen zijn toch niet van plan nog een keer in Amsterdam terug te komen, en nemen die mogelijke wielklem dus voor lief. „Op buitenlandse forums zie ik weleens voorbijkomen dat het in Amsterdam ‘gratis parkeren’ is”, vertelt Ploos van Amstel.

Juridisch is het lastig de boetes van toeristen te innen: de gemeente kan bij de meeste landen wel de kentekengegevens inzien, maar heeft geen middelen om de boetes af te dwingen. Boetes die worden uitgeschreven voor slapen in de auto – ook een veel voorkomend toeristenprobleem, met name in het centrum – worden overigens wel ingelost: die moeten namelijk meteen betaald worden, omdat er bij zo’n geval altijd sprake is van heterdaad.

Wanbetalers onder toeristen zijn geen nieuw probleem voor de gemeente: in 2015 werd al naar aanleiding van vragen van D66 besloten de wielklem sneller in te zetten bij buitenlandse auto’s – eerst was dat pas bij de vijfde keer niet betalen. Toch lijkt die maatregel niet veel zoden aan de dijk te zetten. AT5 berekende deze week aan de hand van de opgevraagde gegevens dat Amsterdam jaarlijks zo’n 3 miljoen euro misloopt door niet-betaalde boetes aan toeristen. D66 heeft deze week opnieuw om opheldering gevraagd bij de wethouder, dit keer samen met het CDA.

Wethouder Litjens van Verkeer (VVD) heeft inmiddels voorgesteld om sneller met wielklemmen te gaan werken: al bij de tweede boete. Ploos van Amstel zou het graag nog feller zien: meteen een wielklem voor buitenlanders die geen parkeergeld betalen. „Zo kan je beter gedrag snel afdwingen.” Volgens de wethouder is dat te arbeidsintensief voor de gemeente. „Besteed het dan uit”, zegt Ploos van Amstel, „er zijn zat bedrijven die dat willen doen.” Daarnaast pleit Ploos van Amstel voor betere voorlichting bij toeristen over parkeren buiten de binnenstad.