Ov-smartphone kan grote belangstelling niet aan

Openbaar vervoer

Betalen met de smartphone in het ov kan sinds deze week. Maar het aanmelden voor de nieuwe techniek blijkt bijzonder lastig.

De introductie van mobiel inchecken in het openbaar vervoer verloopt moeizaam. De belangstelling voor ‘OV-chip mobiel’, het in- en uitchecken met een smartphone in plaats van een ov-chipkaart, is veel groter dan verwacht, waardoor het systeem vastloopt. Ook klagen reizigers over gebruiksonvriendelijkheid. Het systeem vereist installatie van drie apps. Veel telefoons voldoen niet aan de voorwaarden.

Van de 370 recensies die tot donderdagmiddag waren geplaatst bij de app OVCM van Translink Customer Care in appwinkel Google Play, waren er 269 met de laagste score. Slechts 45 recensies kregen de hoogste score. Bijna alle klachten gaan over problemen tijdens het installeren, met lange wachttijden en foutmeldingen.

De initiatiefnemers zijn overvallen door de grote belangstelling, erkent een woordvoerder van OV-chip mobiel. „Sinds maandag hebben al duizenden mensen zich aangemeld. Zo’n enorme aanloop hadden we niet voorzien, de computersystemen zijn er niet op berekend. Het is fantastisch dat zoveel mensen geïnteresseerd zijn en het is supervervelend dat ze zo lang moeten wachten.”

Sinds maandag kunnen reizigers zich aanmelden voor OV-chip mobiel, een initiatief van alle ov-bedrijven, Vodafone, KPN en Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Gebruikers moeten beschikken over een NFC-simkaart. Telefoons die ouder dan drie jaar zijn hebben die vaak niet. Op verzoek wordt deze toegestuurd door de telefoonprovider.

Alleen reizigers met een Android-telefoon (Apple houdt de NFC-technologie voor iPhones voor zichzelf) en een abonnement bij Vodafone, Simyo, Telfort, KPN of Yes Telecom kunnen meedoen. Ze moeten reizen met vol tarief en hun saldo automatisch laten opladen.

De aanmeldprocedure is gecompliceerd. Gebruikers moeten via de website van OV-chip mobiel achtereenvolgens drie apps downloaden: wallet (virtuele portemonnee), NFC-manager en OVCM-app. Tussendoor moet een kaart worden toegevoegd, een machtiging worden verleend voor automatisch opladen en 0,01 cent worden overgemaakt als betalingscheck. Voor Vodafone-klanten geldt een iets eenvoudiger procedure.

Volgens de woordvoerder is het systeem niet te vroeg gelanceerd. „We hebben niet gepretendeerd dat deze unieke techniek vanaf het begin perfect zou gaan. Daarom is het nu nog gratis. Als alles goed loopt, vragen we een klein bedrag voor de service.”