Een propvol atelier van achtenhalve meter hoog

Thijs Wolzak fotografeert elke week een bijzonder interieur.

Hoogtevrees „Het staat he-le-maal vol”, geeft beeldend kunstenaar Michel van Overbeeke (74) lachend toe. Zijn atelier, midden op een industrieterrein in Haarlem, heeft een oppervlakte van 750 vierkante meter en is grotendeels achtenhalve meter hoog. „Ter indicatie: de stellingen en het blauwe schilderij zijn vier meter hoog.” Hij kocht het pand vijftien jaar geleden, „toen wilde ik ineens grote beelden maken”. Van die grote beelden is het nooit gekomen, maar zijn atelier zorgt er met zijn „industriële werksfeer” voor dat hij hier dagelijks werkt. Bij spullen op grote hoogte komt Van Overbeeke met zijn eigen hoogwerker. „Op een of andere reden heb ik in dat bakje geen last van mijn hoogtevrees.”

Religie Op zijn achttiende schreef Van Overbeeke zich uit bij de kerk, maar religie is altijd „een grote belangstelling gebleven”. Voor de Grote Kerk in Haarlem ontwierp hij een raam van 18 meter hoog. „Ik kon mijn schets hier 1:1 maken.” Momenteel werkt hij aan een collectie glazen objecten over het Laatste Avondmaal. Het tongentafeltje op de voorgrond, Talking table, is er onderdeel van. Onder het dak hangt een viertal houten beschermengelen.

Anoniem In het atelier staan veel Afrikaanse beelden. Het naamloze van deze beelden - „aan niks zie je wie de maker is” – fascineert hem. „Tegenwoordig draait het bij veel kunst meer om de handtekening die erop staat dan om het kunstwerk zelf.” Van de planten weet Van Overbeeke ook niet zo goed „wie of wat” ze zijn. „Ik koop wat ik groots en mooi vind, en kijk thuis op het kaartje hoe het met licht en water zit.” De peertjes zorgen ervoor dat ze de winter overleven. „Zelf doe ik dat naast de houtkachel.”

Van IKEA? „Wat boekenkasten en poefjes.”

Meenemen bij brand? „Niets. Zo krijg je nooit spijt van je keuze.”