Roze trui

Teruglezen: Dumoulin maakt indruk en behoudt roze

We gaan het Giroblog afsluiten voor vandaag

We gaan het Giroblog over de achttiende etappe afsluiten. Tom Dumoulin maakte indruk vandaag door beheerst en rustig te koersen. Hij kwam geen moment in de problemen en finishte in dezelfde tijd als zijn naast belagers Nairo Quintana en Vicenzo Nibali. De etappe werd gewonnen door Tejay van Garderen, terwijl Kruijswijk een plek steeg in het klassement en nu achtste staat.

Dumoulin boos op Quintana en Nibali

Dumoulin sprak na afloop vol onbegrip over de tactiek van Nibali en Quintana om Pinot te laten rijden. "Ik voel me goed. Ik heb geen tijd verloren op Quintana en Nibali, alleen op de andere klassementsrijders een beetje", zei hij tegenover Eurosport. "Ik heb mij gefocust op Vicenzo en Nairo en vond het een vreemde tactiek van hen om de anderen weg te laten rijden. Hierdoor is hun eigen podiumplek in gevaar gekomen."

De Nederlander zelf vond dat geen probleem.

"Ik mag genoeg tijd verliezen, maar hun podiumplek is nu in gevaar. Vooral Thibaut Pinot is een goede tijdrijder. Ik hoop dat het Pinot nu lukt om een podiumplek te veroveren."

NRC-redacteur Meinema: "Erg indrukwekkend gereden door Dumoulin"

"Erg indrukwekkend", zo noemt NRC-redacteur Dennis Meinema de rit die Dumoulin vandaag heeft gereden. "Hij was rustig en is geen moment in de problemen geweest. Hij liet Quintana gaan en kwam vervolgens steeds weer in eigen tempo terug."

Vooral bij de aanval van Quintana op de Passo di Gardena was dat een prestatie. De Colombiaan had meerdere ploeggenoten vooruit en leek met een vooropgezet plan de macht in de Giro te willen grijpen. Zeker toen ook Nibali vlak voor de top aansloot en de groep een gaatje van zo'n 20 a 25 seconden had, leek de geïsoleerde Dumoulin (zonder ploeggenoten om zich heen) voor een lastig karwei te staan. De Nederlander ging echter op kop rijden en peddelde zo langzaam terug naar Quintana en Nibali, waarna ze samen de afdeling reden.

"Hij leek geen moment bang en kon Quintana en Nibali gemakkelijk bijhouden. Indrukwekkend was dat. Op het eind van de etappe foeterde hij zelfs nog opzichtig op Nibali en Quintana, omdat ze Pinot weg lieten rijden en hem daardoor dichterbij zagen komen in het klassement."

Dumoulin heeft een hele belangrijke stap gezet richting de eindzege in deze Giro, maar die is nog allesbehalve binnen. "Als hij rijdt zoals vandaag moet het goed komen, maar er wachten nog twee zware etappes. Hij heeft slechts 31 seconden op Quintana en Kruijswijk heeft vorig jaar bewezen dat je kort voor de finish nog de leiderstrui kunt verliezen. Het was wat dat betreft toch wat beter geweest als Dumoulin zijn voorsprong van ruim tweeënhalve minuut nog had gehad."

Dumoulin ontvangt 15de roze trui

Tom Dumoulin heeft zojuist zijn vijftiende roze trui uitgereikt gekregen. Hij is daarmee met afstand koploper in het klassement van Nederlanders in de leiderstrui. Nummer twee Erik Breukink droeg er acht.

Wat kan Dumoulin morgen verwachten?

Als we vooruitkijken naar de komende dag, dan wordt duidelijk dat er opnieuw een zware etappe op het programma staat. De rit tussen San Candido/Innichen en Piancavallo is 191 kilometer lang en eindigt met een klim van 15,4 kilometer. Het venijn van de Piancavallo zit in het begin, met in de eerste zes kilometers een gemiddeld stijgingspercentage van 9,4 procent en uitschieters tot 14 procent. Als Quintana of Nibali nog wat willen, zullen ze een lange aanval moeten plaatsen om het Dumoulin al in het begin van de Piancavallo lastig te maken.

Twitter avatar elrincondedonqp Cristian Heredia Penúltima carta: etapa de montaña mañana entre San Candido y el Piancavallo de 191 km. https://t.co/W05PmGkdDy

De rit is bovendien niet zo lastig als vandaag, dus je mag verwachten dat Dumoulin tot in ieder geval de slotklim ploeggenoten om zich heen houdt, waar hij vandaag al halverwege de etappe geïsoleerd zat. Ten Dam kan wellicht een belangrijke rol spelen in het neutraliseren van aanvallen van renners als Pinot en Zakarin, die binnen de drie minuten van Dumoulin staan

Dumoulin ontspannen na de finish

Dumoulin oogt kort na de finish ontspannen. Bij de rollerbanken voor het uitrijden schudt hij Quintana de hand en spreekt de Colombiaan even aan. Waarom reed je niet mee in de jacht op Pinot, lijkt Dumoulin hem te vragen.

.@tom_dumoulin and @NairoQuinCo speech after the race #Giro100 pic.twitter.com/6rzRr3d8Oy

— Giro d'Italia (@giroditalia) May 25, 2017

Dumoulin zet belangrijke stap richting eindwinst

Tom Dumoulin heeft een slimme koers gereden en geen tijd verloren. Hij reageerde niet direct op aanvallen van Quintana op de Passo Gardena en de Pontives. In eigen tempo kwam hij steeds, met de hulp van andere renners die hun positie in het klassement bedreigd zagen, terug bij zijn naaste concurrenten. Dumoulin lijkt daarmee een belangrijke stap te hebben gezet om het roze naar Milaan te brengen. De etappe donderdag was, samen met die van afgelopen dinsdag, op het oog de zwaarste in een slotweek vol met bergen. Het gevaar is echter nog niet geweken. Er volgen nog twee zware ritten komende twee dagen.

Bovendien is de Fransman Thibaut Pinot flink dichterbij gekomen. Hij volgt nu op 1 minuut en 36 seconden. Hij is van de drie directe concurrenten van Dumoulin de beste tijdrijder. Mocht hij willen meedoen om de eindzege, dan zal hij echter nog wel flink wat tijd moeten pakken komende dagen, want Dumoulin is de beste tijdrijder van alle klassementsmannen in deze Giro.

Ondertussen doet ook Kruijswijk goede zaken. De Nederlander staat nu achtste, één plekje achter Bauke Mollema.

Twitter avatar NOSwielrennen NOS Wielrennen Het algemeen klassement. De voorsprong van Dumoulin op Quintana blijft 31 seconden. https://t.co/NNv15TESty

Dumoulin behoudt het roze

Tejay van Garderen komt als eerste over de finish en wint de achttiende etappe. Mikel Landa laat zich weer verrassen in de laatste bocht. Daarachter finisht Thibaut Pinot als derde op vijf seconden. Dat betekent dat de bonificatieseconden weg zijn. Kruijswijk en Mollema komen op 35 seconden binnen, Dumoulin, Quintana en Nibali finishen op 1 minuut en 5 seconden. Ze verliezen een minuut op Pinot, maar Dumoulin behoudt het roze.

Twitter avatar NOSwielrennen NOS Wielrennen De toptien van de etappe. https://t.co/zkA7IBsSSO

De drie matadoren van het klassement zitten nu samen: Dumoulin, Quintana en Nibali. Ze hebben een minuut achterstand op de twee koplopers. Kruijswijk en Mollema rijden nog voor het groepje met Dumoulin. Het lijkt vrijwel zeker dat de Nederlander zijn trui gaat behouden.

Dumoulin lijkt de etappe te overleven

Dumoulin probeert het nogmaals. Hij komt niet echt weg, maar laat zijn concurrenten zien hoe sterk hij is. Nog 3.5 kilometer te gaan en Dumoulin lijkt de zware etappe te gaan overleven. Kan hij nog meedoen om de ritzege? Landa en Van Garderen rijden nog 35 seconden vooruit. Daartussen is Thibaut Pinot in de achtervolging op de koplopers.

Quintana terug, Dumoulin met een speldenprik

Quintana is weer teruggewaaid. De COlombiaan bevestigt een eerdere indruk dat hij in deze Giro bergop niet in supervorm verkeert. Na Quintana probeert Nibali het, maar Dumoulin peddelt rustig mee. De Nederlander straalt rust uit en lijkt even zelf te gaan, maar het is een speldenprikje om de rest te testen.

Quintana komt niet echt weg

Quintana laat Anacona achter, het lijkt hem niet snel genoeg te gaan. Nog anderhalve kilometer tot de top en de Colombiaan heeft een gat van ongeveer 20 meter. Dumoulin raakt nog niet in paniek en lijkt daar ook nog weinig reden toe te hebben. Quintana komt niet echt weg en Reichenbach blijft dankbaar kopwerk doen.

Steilste deel klim breekt aan.

Nog 2 kilometer tot de officiële top van de klim. De steilste kilometers breken nu aan, met stukken tot 12 procent.

Quintana gaat aan

Ja hoor, daar gaat Quintana. De aanval die je aan zag komen. Dumoulin reageert niet direct en laat Reichenbach (FDJ) moet het gat dichtrijden voor Pinot. Quintana heeft enkele secondes.

Aanval Quintana lijkt aanstaande

Anacona trekt namens Movistar het tempo de hoogte in. Achteraan de favorietengroep lossen verschillende renners. Een aanval van Quintana lijkt aanstaande. Nog 2.8 kilometer tot de top. Dumoulin kijkt wat in het rond en laat de andere ploegen het werk doen.

Status quo op de Pontives

Op 8.7 kilometer van de meet, en dus 4,7 kilometer van de officiële top van de klim is de stand nog gelijk. Voorop rijden Van Garderen en Landa, daartussen peddelen nog vier renners op een halve minuut inmiddels. De groep met Dumoulin, Quintana en Nibali volgt op 1 minuut en 7 seconden.

Groep-Dumoulin begonnen aan de slotklim

De groep-Dumoulin is begonnen aan de beklimming van de Pontives. Negen kilometer klimmen, waarvan er inmiddels twee zijn afgelegd. Vooralsnog blijft het rustig rond Dumoulin. De Nederland oogt rustig en zit continu in vierde/vijfde positie. Hij wordt omringd door verschillende renners van Movistar. Naast Quintana zijn dat Anacona en Amador.

Wat te verwachten op de slotklim?

De renners dalen snel, want ze zijn alweer toegekomen aan de laatste klim van de dag, de Pontives. Wat kan Dumoulin daar verwachten?

Officieel eindigt de Pontives op vier kilometer van de meet, maar ook de laatste kilometers hebben nog verraderlijk steile stukken. Pas de laatste honderden meters gaat het bergafwaarts, over kasseien zelfs. Het venijn van de berg zit duidelijk in de staart, met in de laatste kilometer stukken tot 12 procent. Mocht Quintana het nog niet aan het begin willen proberen, wanneer hij bang is om terug te waaien, dan zal hij hier zeker een aanval wagen, omdat de klim nog even doorloopt. Met een paar dalende laatste honderden meters is daar nauwelijks tijd terug te pakken.

Dan nog de vraag wie er om de ritzege gaan strijden. De kopgroep is uiteengevallen. Landa en Van Garderen rijden nu voorop, met daarachter Hirt, Dobrowski, Berhane en Villela. Het verschil tussen het duo en kwartet is op 12 kilometer van de meet zo'n 12 seconden, met de groep Dumoulin bedraagt het verschil 50 seconden.

Twitter avatar faustocoppi60 Mihai Cazacu Pontives, the final climb: 8,9 km@7,2%. The attacks probably in the last 3 km only. #giro100 https://t.co/x6Oqq7NdM8

Geen vuurwerk op de Passo di Pinei

Zowel de kopgroep als de favorietengroep is boven gekomen op de Passo di Pinei. Een demarrage van Quintana of Nibali is uitgebleven. Het moet voor de Colombiaan en Italiaan dus van de slotklim komen, de Pontives. Nu volgt echter eerst een afdaling van 15 kilometer naar de voet van die klim.

Het leidende kwartet is inmiddels een sextet geworden. Berhane en Villella keren in de afdaling terug.

Klimmetje van derde categorie nu

De renners zijn bezig met de beklimming van een berg van derde categorie, de Passo di Pinei, een verraderlijk steil klimmetje met stukken tot 9.8 procent. De kopgroep loopt dankzij werk van Diego Rosa - ploeggenoot van bergkoning Mikel Landa - weer uit tot 32 seconden. De samenstelling: Landa, Van Garderen, Dombrowski en Hirt.

Next climb, Passo di Pinei.
Gap for the break 27''.
31 km to go.#giro100 pic.twitter.com/ONZAUTkoZh

— Giro d'Italia (@giroditalia) May 25, 2017

Dumoulin continu onder druk

De situatie nu:

We hebben nog altijd een kopgroep met daarin onder meer de drager van de bergtrui, Mikel Landa (Team Sky). Zij hebben nog enkele seconden voorsprong op een groep met Dumoulin, Quintana en Nibali, die weer is samengekomen. Ook Kruijswijk en Mollema zitten hier in. Het is een kwestie van tijd voordat beide groepen samensmelten.

Quintana pakt een gaatje in de afdaling

Ook in de afdaling wordt er flink druk gezet op Dumoulin. Quintana pakt een klein gaatje, maar Dumoulin volgt samen met Nibali op enkele seconden.Konstantin Sioutsou, ploeggenoot van Nibali, laat zich afzakken uit de kopgroep en steekt een handje toe.

Dumoulin weer terug bij Quintana en co.

Een sterk staaltje van de drager van de roze trui. Dumoulin bleef zijn eigen tempo rijden en heeft op de top het gat naar zijn naaste belagers gedicht. Wat heeft Quintana nog meer in de pocket? Ondertussen fietst er nog altijd een groep op kop met

Nibali en Quintana gaan samen de afdaling in

Nibali en Quintana komen samen. Net voor de top van de Passo Gardena Grodnerjoch vindt de aansluiting van de Italiaan plaats. De Haai van Messina zal de afdaling gaan leiden, voor Quintana. Team Movistar is met drie renners in die groep vertegenwoordigd. Naast Quintana zijn dat Winner Anacona en Andrey Amador. Was het wijs van Dumoulin om niet te reageren op de aanval van de Colombiaan?

Vincenzo Nibali gaat achter Quintana aan!

Ook de nummer drie van het klassement, Vicenzo Nibali, kan zich niet inhouden. Hij gaat in de jacht op Quintana. Die laatste heeft overigens een ploeggenoot bij zich. Andrey Amador laat zich afzakken uit de voorste groep om de Colombiaan bij te staan. Nog altijd geen reactie van Dumoulin.

Quintana valt aan!

Quintana vertrekt! Op 53,5 kilometer van de meet gaat de Colombiaan ervandoor. Dumoulin reageert niet direct. Hij laat Quintana begaan en nestelt zich op kop van het peloton. Quintana pakt al snel zo'n 25 seconden.

Ook Quintana verliest laatste helper

Ook Quintana is zijn laatste helper kwijt. Izaguire is zojuist afgehaakt. Het is nu man tegen man. Groep van Dumoulin is nog veertien man groot. Daarbij onder meer: Nairo Quintana (Movistar), Vincenzo Nibali (Bahrain), Ilnur Zakarin (Katusha), Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo), Bauke Mollema (Trek) en Tom Dumoulin (Sunweb). Nibali en Zakarin hebben nog twee ploeggenoten bij zich. We zijn op drie kilometer van de top.

Laurens ten Dam lost uit groep-Dumoulin.

Na het afhaken van Preidler, Haga en Geschke, is Tom Dumoulin nu ook zijn laatste helper kwijt. Laurens ten Dam moet aan het begin van de beklimming van de Passo Gardena Grodnerjoch. Movistar neemt over aan kop van het peloton. Kruijswijk en Mollema zitten ook nog in deze groep.

De klim lijkt niet de allerzwaarste, met een gemiddeld stijgingspercentage van 6.9 procent, maar zonder helpers en met vele klimkilometers al in de benen kan zo'n berg van tweede categorie aantikken voor Dumoulin.

Passo Gardena #Giro100 pic.twitter.com/6P31dwBCkH

— Giro d'Italia (@giroditalia) May 25, 2017

Status quo in de koers; wat werkt Dumoulin zoal naar binnen?

Status quo vooralsnog in de koers. De koplopers zijn net als de groep-Dumoulin bezig aan de afdaling. Ze hebben een voorsprong van iets minder dan 2 minuten en gaan richting de beklimming van de Passo Gardena Grodnerjoch, een klim van tweede categorie.

Het is een aardig moment om even te kijken naar wat Dumoulin tijdens een koers zoal eet en drinkt. De Nederlander gaf dinsdag zijn voedingspatroon onder meer de schuld van de sanitaire stop die hij uiteindelijk moest maken aan de voet van de slotklim. Vandaag eet Dumoulin onder meer 2 kokos-bessen-voedingsrepen en drinkt - in totaal - 4 flessen sportdrank.

Boven op de Valparola

De Spanjaard Omar Fraile komt als eerste boven op de Passo Valparola. Hij staat derde in het bergklassement. Maar veel dichter bij de blauwe trui komt hij niet. Leider in het bergklassement Landa komt als tweede boven.

Het peloton volgt op zo'n twee minuten. Het is nu zo'n 15 kilometer dalen tot de derde klim, de Passo Gardena, net als Valparola van de tweede categorie.

Zelfde beeld als op Pordoi

Het peloton versplintert weer even hard als een verrotte houten balk. Dat gebeurt onder leiding van de mannen van Orica-Scott voor kopman Adam Yates. De Deen Jensen van Orica probeerde niet weg te rijden, zo blijkt nu, maar keek gewoon niet achterom toen hij op kop kwam.

Dumoulin heeft net als op de Pordoi alleen Ten Dam nog over als ploegmaat. De voorsprong van de kopgroep loopt terug tot 1.48 minuut.

De renners hebben er nu vast weinig oog voor, maar de omgeving van Passo Valparola is schitterend.

Twitter avatar giroditalia Giro d'Italia .@OricaScott leading the bunch.
The gap for the break is decreasing.
⏱️ 1'38'' #Giro100 https://t.co/r7YsKt1zzA

Rust leek weergekeerd

Even was het de zwart-witte brigade van Tom Dumoulin die zich op kop van het peloton nestelde. De rust leek wat te zijn teruggekeerd. Maar de ploeg van Nibali had daar weinig zin in. Drie knechten van Bahrain-Merida bepalen nu het tempo, daarachter zes man van Sunweb, Dumoulin ingekapseld in hun midden. Ondertussen valt ook de kopgroep uit elkaar.

Christopher Juul Jensen rijdt weg uit het peloton, maar het gat met de kopgroep is al bijna 2,5 minuut. Wellicht dat de Deen trek heeft in een chasse patate (jargon voor een vluchtpoging waarbij een renner blijft steken tussen peloton en kopgroep).

Tweede klim begint

De achtervolgende groep heeft de vroege kopgroep inmiddels bijgehaald. Er zijn inmiddels negentien koplopers. Ze zijn aan het begin van de Passo Valparola, een klim van tweede categorie van twaalf kilometer aan 6,4 procent gemiddeld.

De voorsprong is ruim twee minuten. Best geplaatst in het klassement is de Costa Ricaan Andrey Amador. Hij staat veertiende op ruim 11 minuten. Maar hij zal niet bezig zijn met zijn eigen klassement, Amador is een ploeggenoot van Quintana. Quintana heeft nog een ploeggenoot in de kopgroep met Winner Anacona.

In het peloton heeft Dumoulin weer wat meer mannetjes om zich heen verzameld. Bovenop de Pordoi had Dumoulin alleen Laurens ten Dam nog, in de afdaling zijn Geschke, Preidler en Haga teruggekomen.

Twitter avatar giroditalia Giro d'Italia ⚡️ Break / Fuga
19 riders
Gruppo Maglia Rosa: ⏱ 2'04"
🏁90 km
#Giro100 https://t.co/bxV7cVCT8Z

Doet Dumoulin het beter dan in de Vuelta van 2015?

Dumoulin heeft eerder meegedaan om de overwinning in een grote ronde. In de Ronde van Spanje van 2015 raakte hij de leiderstrui pas op de voorlaatste dag kwijt. Toch zijn er wel wat verschillen met toen, in het voordeel van Dumoulin:

  • Dumoulin heeft zich specifiek op deze ronde voorbereid. Bij de Vuelta van 2015 wist niemand, ook Dumoulin niet, dat hij een goed klassement kon rijden. Deze Giro is de eerste grote ronde waarin Dumoulin van tevoren aangaf om de winst mee te willen doen.
  • Hij is lichter dan ooit: wil je goed kunnen klimmen, dan moet je in verhouding niet te veel wegen. Dumoulin trapt nog evenveel of meer vermogen, uitgedrukt in watt, weg als in zijn vroege dagen als gespecialiseerde tijdrijder. Omhoog hoeft hij echter minder kilo's mee te slepen. Hoe meer watt je per kilo kunt trappen, hoe beter je klimt.
  • Hij kan beschikken over een betere ploeg. In de Vuelta was de ploeg niet om Dumoulin gebouwd, nu wel. Het nadeel voor Dumoulin nu is dat zijn beste knecht Wilco Kelderman al met een blessure is uitgevallen, maar hij heeft nog steeds betere klimmers om zich heen dan in 2015. Daardoor hoeft hij onderweg minder energie te verspillen.
  • Hij is ouder. De ideale leeftijd voor een wielrenner ligt tussen de 28 en 30. Uithoudingsvermogen en hardheid blijven zich opbouwen in de loop der jaren, alle gefietste kilometers tellen mee. Iets ouder zijn is dus juist een voordeel en hoe meer grote rondes je rijdt, hoe beter de drie weken te verteren zijn. En Dumoulin heeft meer ervaring, hij weet beter waar hij op kop moet rijden en wanneer hij moet reageren op aanvallen.
  • Er is geen betere tijdrijder dan Dumoulin in deze Giro. In de eerste tijdrit won Dumoulin bijna drie minuten op naaste concurrent Quintana. De laatste etappe zondag is een tijdrit. Dumoulin heeft mede hierom gekozen om mee te doen aan deze Giro en dit jaar niet aan de Tour de France. Staat hij zondag tussen de 1 en 2 minuten achter Quintana, dan maakt Dumoulin toch nog kans op de winst.

Pordoi gehad

De renners bevinden zich nu in de afdaling van de Passo Pordoi.

De situatie: we hebben een kopgroep van drie bestaande uit Rosa, Rosskopf en Berhane. Daarachter een achtervolgende groep van negen: Siutsou, Van Garderen, Dombrowki, Villella, Hirt, Foliforov, Anacona, Plaza en Deignan.

Op bijna een minuut zit het peloton met de mannen van Katusha op kop. Katusha-kopman Zakarin (Rusland) staat vijfde in het klassement, maar daalt niet altijd even zeker. In de afdaling van de Col d'Agnel vorig jaar, waarin ook toenmalig roze truidrager Steven Kruijswijk onderuit ging, viel Zakarin hard en moest hij de Giro verlaten.

Zwaar begin eist tol in peloton

We zijn amper op de helft van de eerste klim en het peloton is zo versnipperd als een A4'tje dat door de shredder gehaald is. En dan komen er nog vier bergen. Als er nog veertig man in het peloton zitten is het veel. Op kop rijdt Laurens ten Dam, in dienst van Tom Dumoulin.

Hij rijdt achter een groepje achtervolgers van negen man aan met daarin onder meer Anacona (Movistar) en Kanstantin Sioutsou (Bahrain-Merida). Gevaarlijke mannen die later wellicht hun kopmannen Quintana en Nibali kunnen ondersteunen. De vroege kopgroep van drie - Boara ligt eraf - heeft 52 seconden op het peloton.

De voeding van Dumoulin

Onze verslaggever Dennis Meinema krijgt van de ploeg van Dumoulin een inkijkje in zijn voedingsschema. Hiermee ontbeet hij vanochtend.

Leidde verkeerde voeding tot Dumoulins sanitaire noodstop in de berm op dinsdag waarbij hij veel tijd verloor? Volgens de voedingsexpert en arts van Sunweb die Dennis Meinema sprak is het een combinatie van factoren.

Dumoulin maakt van nature meer adrenaline aan dan de gemiddelde renner. Daardoor kan hij zich goed focussen. Maar het zorgt er ook voor dat bloed alleen maar naar de meest noodzakelijke lichaamsdelen gaat. In het geval van een zware inspanning dus de benen van Dumoulin en niet naar zijn maag.

Alle suikergelletjes die Dumoulin naar binnen werkt voor snelle energie zijn al slecht voor de maag, maar helemaal dus als daar een slechte doorbloeding van de darmen bij komt. Volgens de dokter is het niet te verwachten dat Dumoulin snel weer last krijgt.

Flink tempo in het peloton

Het peloton bevindt zich op de eerste klim van de dag, de Passo Pordoi van de eerste categorie. De koplopers krijgen weinig ruimte. Het is een man van Movistar die het tempo hoog houdt, ze laten het werk dus niet aan de Sunweb-mannen van Dumoulin.

Waarschijnlijk proberen ze Dumoulin snel te isoleren. Na het uitvallen van Wilco Kelderman is Laurens ten Dam de sterkste knecht van de Dumoulin in de bergen, maar Movistar heeft een sterkere ploeg bergop.

De Rus Foliforov van Gazprom-Rusvelo probeert samen met Winner Anacona van Movistar het gat naar de kopgroep te overbruggen.

Gids voor de leek

Word je nou verplicht om samen met je partner op deze zonnige Hemelvaartsdag naar de Giro te kijken terwijl je weinig van wielrennen weet? Geen probleem. In deze wielergids staat alles uitgelegd. Wat is de Ronde van Italië, waarom rijden wielrenners in ploegen, hoe kan het dat de ene renner wel goed bergop kan rijden maar de ander niet?

Eerste ontsnapping een feit

De koers is om 13.05 uur officieel op gang geschoten. Een klein kopgroepje heeft zich los weten te maken uit het peloton. De belangrijkste is Manuele Boaro (Italië), van de Bahrain-Merida ploeg, een ploeggenoot van nummer drie uit het klassement Vincenzo Nibali dus.

Ook Joey Rosskopf (VS) van BMC, Natnael Berhane (Eritrea) van Dimensio Data en Diego Rosa (Italië) van Team Sky zitten in de kopgroep. Voorsprong: 40 seconden.

De etappe van vandaag

Vijf beklimmingen, drie van de zwaarste categorie. Onze verslaggever Dennis Meinema is in Italië en heeft maar één woord nodig voor zijn verwachting van de etappe: "Vuurwerk!"

De vraag is of Dumoulin van de Sunweb-ploeg gelijk onder vuur genomen wordt door de mannen van Movistar van kopman Quintana en de Bahrain-Merida ploeg van Nibali, of dat ze tot het einde wachten. En sturen alle ploegen mannetjes mee in de kopgroep om later nog tactisch van pas te kunnen komen?

Na 14 kilometer doemt de eerste berg op: de Passo Pordoi van de eerste categorie. 11,9 kilometer klimmen aan 6,7 procent gemiddeld naar een hoogte van ruim 2.200 meter. Na een snelle afdaling volgt de Passo Valparola, een klim van tweede categorie. De renners moeten 12 kilometer klimmen met een gemiddelde stijging van 6,4 procent.

Opnieuw een afdaling leidt de renners naar de Passo Gardena, ook van de tweede categorie: 9,3 kilometer klimmen aan 7 procent gemiddeld. Dan volgt een lang stuk naar beneden, met daarna een klimmetje van de derde categorie. Het toetje is de slotklim van de Pontives, die 9,3 kilometer lang is en gemiddeld 6,8 procent. Maar de laatste drie kilometer is het gemiddelde boven de 9 procent met een maximum van 12.

Dan is het nog niet klaar. De top ligt op vier kilometer van de streep, maar wat dan komt is allesbehalve makkelijk. De weg naar Ortisei blijft oplopen en kent zelfs een uitschieter naar 13 procent. Daarna is het een paar honderd meter afdalen over kasseien naar de finish.

Twitter avatar thijszonneveld Thijs Zonneveld Eerste deel gaat nog wel. Gelijkmatige beklimmingen, mooi asfalt (behalve in de afdaling van de Pordoi).
Twitter avatar thijszonneveld Thijs Zonneveld Maat de laatste 35 kilometer, man man man. Dat is geen finale, dat is een hinderlaag. Veel zwaarder dan in het rondeboek staat vermeld.

Buongiorno!

Welkom allemaal bij dit liveblog, beste wielerliefhebbers. Het is al een historische Giro d’Italia, want het is de honderdste editie, maar hij kan nog historischer worden. Voor ons Nederlanders dan, want nooit eindigde het roze in oranje handen.

Met nog vier etappes te rijden draagt Tom Dumoulin nog altijd de roze trui. Hij verdedigt een voorsprong van 31 seconden op de Colombiaan Nairo Quintana en 1.12 minuut op de Italiaan Vincenzo Nibali, beiden ex-winnaars van de Giro.

Er zijn nog drie loodzware bergetappes te rijden voordat er zondag wordt afgesloten met een tijdrit naar Milaan. Om te beginnen met eentje over ‘maar’ 137 kilometer van Moena naar Ortisei/St. Ulrich. Daarom is het echter niet minder zwaar, wellicht kun je de rit van vandaag zelfs beter de koninginnenrit noemen dan die van dinsdag over de Stelvio, waarin Dumoulin door darmproblemen veel tijd verloor.

De renners moeten in het noordoosten van Italië vijf Dolomieten-cols over, waarvan drie van de zwaarste categorie, de finish is bergop. De vorige etappe met een finish op een berg, naar Oropa, werd gewonnen door Dumoulin. Kan hij vandaag weer aantonen dat hij niet alleen op zijn tijdrit hoeft te vertrouwen maar ook één van de beste klimmers is in deze ronde? De start van de etappe was om 13.00 uur. Volg alle ontwikkelingen hier.

Twitter avatar giroditalia Giro d'Italia 🚴 Stage 18 / Tappa 18
🌞 Moena - Ortisei/St.Ulrich, 137 km ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
⌚️ Start 1.00 PM
#⃣Giro100 https://t.co/L6bDoJBv5V