Leveranciers tijdelijke bouwwerken onder één dak

Overname

De Boer, leverancier van tijdelijke bouwwerken, wordt overgenomen door het Duitse Losberger. „Tentzeil is uit de mode.”

De Alphatent op Lowlands. Foto ANP

Zonder het te weten kennen veel Nederlanders De Boer Structures van dichtbij. Het bedrijf verhuurt noodgebouwen voor scholen en tenten voor sportwedstrijden of popfestivals, zoals de Alphatent die twintig jaar op Lowlands stond.

Maandag werd bekend dat De Boer Structures voor een onbekend bedrag verkocht wordt aan de Duitse branchegenoot Losberger. Zo ontstaat een bedrijf met een jaaromzet van 330 miljoen euro en 1.200 medewerkers, van wie er ruim 300 voor De Boer werken.

Het Nederlandse bedrijf heeft een jaaromzet van 90 miljoen euro, waarvan zo’n 70 procent komt uit evenementen (toernooien als de Olympische Spelen en grote beurzen als het Mobile World Congress in Barcelona). Daarnaast levert De Boer noodgebouwen voor langetermijnverhuur.

De familie De Boer liet zich in 2005 uitkopen door investeringsmaatschappij NPM Capital. Het Alkmaarse bedrijf heette vroeger De Boer Tenten, maar tentzeil is uit de mode, legt marketing-directeur Onno Koole uit. Hij praat liever over ‘ruimte-oplossingen’. „We leveren meestal gebouwen met een vast geïsoleerd dak.”

De Boer ontwerpt zelf sommige constructies – bouwwerken met namen als Galaxy, Panorama of Emporer, opgetrokken uit aluminium en hout. Simpele tenten als de Alphatent, die dit jaar vervangen wordt, raken uit de mode. „Iedereen kan een tent in elkaar schroeven”, zegt Koole. „Het gaat om de extra’s, zoals verwarming en stroomvoorziening.” Daarnaast is de kunst om bij grote projecten honderden vrachtwagens in de juiste volgorde op een lastig bereikbare plek te krijgen.

Het Duitse Losberger levert stapelbare woon- en kantoorcontainers voor industriële toepassingen en noodopvang. Losberger is meer een productie- dan een verhuurbedrijf. De bedrijven werken al samen en vullen elkaar goed aan, aldus Koole.

Door de samenwerking hoopt De Boer minder vaak ‘nee’ te hoeven verkopen. Koole: „We hebben bij de Olympische Spelen in Londen een restaurant van 11.000 vierkante meter geleverd waar vijfduizend sporters konden eten. Maar de Olympische Spelen in Rio in 2016 moesten we afzeggen; we kunnen het ons niet permitteren om onze voorraad zo lang niet te kunnen verhuren aan andere klanten.” In de verhuur van tenten en andere ruimteoplossingen draait het om langetermijnrelaties. „Je kunt het niet maken om opeens ‘nee’ te verkopen.”