Recensie

Harry Styles (1D) klinkt solo meteen als een klassieker

Solodebuut

In zijn eerste album los van One Direction brengt Harry Styles een ode aan ambachtelijk gemaakte muziek.

Harry Styles op 9 mei op het Rockefeller Plaza, New York City. Foto Mike Coppola/Getty Images/AFP

Nu One Direction (1D) pauze houdt, beginnen alle leden van deze Britse boyband een solo-carrière. Harry Styles (23), de ‘serieuze’ van het viertal, maakte als eerste een eigen album, en dat klinkt verrassend. De aanpak van (voormalige) boybandleden volgt doorgaans een bekend patroon: wie volwassen wil klinken, kiest voor r&b of dance-pop. Voormalig 1D-zanger Zayn Malik en huidig lid Liam Payne stapten al in de voetsporen van Justin Bieber, en lieten hun zwaar bewerkte zangstem onderdeel worden van een elektronisch landschap.

Videoclip van Sign of the Times, de eerste solosingle van Harry Styles


Styles’ titelloze album is anders. Hoewel verpakt in een glibberig uitziende hoes - naakte jongensrug in de regen - kiest Styles een meer contrastrijk repertoire, waarmee hij verwijst naar romantische voorbeelden uit de jaren zeventig, zoals Elton John en Harry Nilsson.

Met een dromerige piano begint de hemelbestormende ballade ‘Sign Of The Times’, waarna strijkers de fakkel overnemen en een jammerende gitaarsolo het leed bezegelt. ‘Sign Of The Times’ is uitbundig sentimenteel maar door de lijzige timing van zowel Styles’ zang als de instrumenten, is het ook onweerstaanbaar.

Harry Styles waagt zich aan glamrock in ‘Only Angel’, en aan een akoestisch ‘Sweet Creature’, en beide klinken meteen als klassiekers in hun genre. Harry Styles heeft een ‘grote’ stem en maakt graag grote gebaren. In combinatie met de gestroomlijnde maar organisch klinkende instrumentaties, biedt Harry Styles een nostalgisch genoegen, en is daarmee een ode aan het tijdperk van de ambachtelijk vervaardigde muziek - met als enig eigentijds element het maffe geluidje - afgeknot schaapgeblaat - in ‘Woman’.