Recensie

Hoogzwangere Hadewych in havenloods

Twee muziektheatervoorstellingen lieten zich inspireren door mystiek. Revelations kijkt naar dichteres Hadewych, Die Frau ohne Piano naar mystica Teresa de Ávila.

In de Schiedamse Noletloodsen, een oude havenopslag, speelde een deel van het slotweekend van de Rotterdamse Operadagen zich af. Revelations is volgens componist Wim Henderickx en regisseur Wouter van Looy een voorstelling over spiritualiteit, extase, liefde en de verstrengeling van culturen. Uitgangspunt vormen de visioenen van de 13e-eeuwse dichteres Hadewych. Een verwijzing naar Mohamed El Bachiri, de Molenbekenaar die sinds de Brusselse aanslagen een ‘jihad van de liefde’ predikt, verleent de voorstelling een zweem van actuele relevantie.

Dat Revelations beklijft, is te danken aan de muziek. Oosters gekruide fluit- en vioolmelodieën, kristallijnen vocalises en renaissance-achtige koorzang op sferische soundscapes (Jorrit Tamminga) worden op precies de goede momenten doorsneden door temperamentvol slagwerk en snerpende kwartenzang. Wat ook helpt zijn de uitstekende stemmen van een hoogzwangere Lore Binon (Hadewych) en Cappella Amsterdam.

Premoderne mystiek bleek tevens een inspiratiebron voor componist Paul M. van Brugge en regisseur-librettist Ramón Gieling: hun nieuwe kameropera Die Frau ohne Piano is gebaseerd op de zeven spirituele stadia van mystica Teresa de Ávila. Teresa is de naam van het hoofdpersonage (overtuigend neergezet door mezzosopraan Marieke Koster), een gewezen concertpianiste die in de voorstelling meedogenloos terugblikt op een mislukte liefde, een miskraam, de oorlogstrauma’s van haar Joodse familie en - bovenal - haar dwangmatige muzikale prestatiedrang.

Correctie (14 juni 2017): de componist van Die Frau ohne Piano heet Van Brugge, niet Verbruggen, zoals hier eerder stond [red.].