Chanel mag boemerang van aboriginals niet duur verkopen

Bekend patroon: Mexicaanse blouse van Isabel Marant viel verkeerd

Het is niet voor het eerst dat Chanel sportaccesoires opneemt in de collectie. In de loop der jaren zijn onder meer basketballen, surfplanken en ski’s bedacht met het gewilde logo – CC – van het merk erop. Maar het nieuwste item in die reeks, een boemerang voor 1.260 euro, lijkt zich tegen het modehuis te keren.

Toen de Amerikaanse visagist Jeffree Star op Instagram (4,7 miljoen volgers) liet weten dat hij „so much fun” had met zijn „nieuwe #Chanel boomerang” leverde dat niet alleen duizenden likes op (177.000 op moment van schrijven), maar ook vele woedende reacties van mensen die menen dat Chanel zich ten onrechte een voorwerp uit de Aboriginal-cultuur heeft toegeëigend.

„Dus Chanel, breng er een paar C’s op aan, maak het duur, haal veel geld binnen terwijl veel Aboriginal-kunstenaars en -gemeenschappen in armoede blijven leven”, postte bijvoorbeeld ene Sarah Chambers.

Chanel is bepaald niet het eerste bedrijf dat onder vuur ligt vanwege cultural appropration.

De Franse ontwerper Isabel Marant haalde zich in 2015 bijvoorbeeld de woede op de hals van de Mexicaanse Tlahuitoltepec-stam vanwege het kopiëren van een traditionele, geborduurde blouse (ze haalde die na de protesten uit de winkel).

In 2014 kreeg de Brit Paul Smith de volle laag nadat zijn modemerk een traditionele Pakistaanse sandaal had nagemaakt en de naam Robert had gegeven (Smith erkende dat hij zich op de betreffende sandaal had gebaseerd en haalde de naam Robert weg). Datzelfde jaar bood zanger/producer Pharrell Williams de Amerikaanse indianen zijn excuses aan nadat hij op de cover van de Britse Elle had gestaan met een verentooi. Diverse vrouwelijke leden van de familie Kardashian (bekend van de realitysoap over hun leven en Instagram ) kregen het vorig jaar voor hun kiezen vanwege hun cornrows, een gevlochten haardracht uit de zwarte cultuur.

De Belgische modeontwerper Walter Van Beirendonck gebruikt ook volop invloeden uit andere culturen. Papoea-Nieuw Guinea is bijvoorbeeld „een heel grote inspiratiebron” voor hem. Maar hij heeft daar nooit kritiek op gekregen. Dat komt doordat hij er altijd iets eigens van maakt, denkt hij. „Je mag nooit zomaar iets letterlijk overnemen. Het is respectloos om aan de haal te gaan met iets van iemand anders.” De ophef over de Chanel-boemerang verbaast hem overigens wel. „De boemerang is al lang geleden geëvolueerd tot een gebruiksvoorwerp.”

Jeffree Star postte woensdag een foto van twee Chanel-tennisrackets. „Loving all the new #Chanel sports gear I just got!”