‘Kwantum-eigenaar koopt Leen Bakker van Blokker’

Retail

De mogelijk nieuwe eigenaar van Leen Bakker is private-equityfirma Gilde Equity Management dat eveneens Kwantum bezit.

Leen Bakker is één van de ketens die het Blokker-concern wil afstoten om uit de geldproblemen te komen. Foto ANP

Blokker Holding gaat meubelketen Leen Bakker verkopen aan investeringsmaatschappij Gilde Equity Management (GEM). Dat schrijft Het Financieele Dagblad vrijdag op basis van ingewijden. Voor welk bedrag Leen Bakker van eigenaar wisselt, is niet bekend. Een woordvoerder van Gilde kon de overname vrijdagochtend „bevestigen noch ontkennen”. Ook Blokker Holding kon er nog niets over zeggen.

GEM kocht in 2015 Kwantum, een woonketen met meer dan honderd vestigingen in Nederland. Kwantum opereert in hetzelfde lage woonsegment als Leen Bakker. Het ligt voor de hand dat de twee ketens nauw gaan samenwerken.

Dinsdag maakte Blokker Holding (21.000 werknemers) bekend dat het naast Leen Bakker ook Xenos, Big Bazar, Intertoys en Maxi Toys te koop zet. Alleen de Blokker-winkels wil het houden. Wel schrapt Blokker Holding in totaal 1.900 banen.

De Blokker-familie kocht Leen Bakker in 1988 van de familie Bakker. Cornelis Bakker richtte de winkel op in 1928. Zijn zoon Leen en kleinzoon Arie maakten er een keten van. Leen Bakker heeft momenteel 179 vestigingen in de Benelux en de Antillen, waarvan 115 in Nederland, en 2.360 werknemers.

GEM investeert vaak in bedrijven in de voedingsector, zoals Peijnenburg, maar ook in verf en schoonmaakmiddelen, zoals HG. Het richt zich op bedrijven die actief zijn in het middensegment met een hoofdkantoor in de Benelux. De investeringsmaatschappij ontstond toen Gilde zich in 1996 zich opsplitste in drieën: GEM, Gilde Healthcare en Gilde Buyout.

Alle Blokker-formules zijn aan vernieuwing toe. Ze kampen met achterstallig onderhoud. Alleen bij Blokker waren het afgelopen jaar ingrijpende vernieuwingen zichtbaar, zoals een nieuwe huisstijl en logo. Blokker begon pas laat met een online strategie. Pas in 2014 maakte het echt werk van webwinkels. De ketens verloren klanten aan budgetwinkels als Action en webshops als Bol.com. Nieuwe eigenaren zullen flink moeten investeren in een digitale slag.