Snelle opmars van tatoeages, ‘sleeve’ het populairst

In de afgelopen acht jaar is het aantal tattooshops in Nederland bijna verdrievoudigd. Grote tatoeages zijn het meest in trek, zoals een ‘mouw’ van inkt die de arm geheel of gedeeltelijk bedekt.

Foto iStock

Nederland beleeft een snelle opmars van tatoeages. Afgelopen acht jaar is het aantal tattooshops bijna verdrievoudigd, van 446 in mei 2009 tot 1.194 nu, aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

De klanten vragen bovendien steeds vaker een groot type tatoeage. Een rondgang van NRC langs twintig tattoostudio’s door heel Nederland, leert dat bijna de helft vraagt om een arm sleeve, een mouw van inkt die de arm geheel of gedeeltelijk omsluit. Deze tatoeage bereikt een miljoenenpubliek en is geliefd onder popsterren en profvoetballers. Dat werkt aanstekelijk. „Sleeves gaan als warme broodjes over de toonbank”, zegt tatoeëerder Maarten Meijer van het Amsterdamse El Flaco Tattooz.

Toch zijn sleeves geen onverdeelde zegen. Op een strekkende meter armhuid past een groot aantal symbolen, dus is het belangrijk dat klanten eigen ideeën aandragen. Twee van de drie klanten hebben echter niet helder voor ogen hoe hun sleeve eruit moet zien, zeggen tatoeëerders. Paul Kooijman van Legion Tattoo in Alkmaar wijt dat aan het „modebeeld”. „Mensen worden op tv en internet doodgegooid met sleeves. Vervolgens willen ze er ook een, zonder dat ze weten wát ze op hun arm willen.”

Lees ook het achtergrondstuk: Nooit meer blote armen