In beeld

Fotofestival Naarden

‘Right Here, Right Now’ is het thema van de vijftiende editie van het tweejaarlijkse Fotofestival Naarden, dat deze zaterdag begint. Dit thema is gekozen omdat de fotografie niet los te zien is van de grote actualiteiten in de wereld. Van de 187 inzendingen lichten wij tien fotografen uit.
Alles over fotografie vind je voortaan op onze fotografiepagina In Beeld.
Duivels, beermensen, sjamanen met geweien: in veel Europese landen komen monsters en hybride kruisingen van mensen en dieren voor. Ze stammen vaak uit oude heidense rituelen die verbonden zijn aan dood en geboorte, de oogst en de seizoenen. De Franse fotograaf Charles Fréger legt ze al geruime tijd vast: een grote selectie van zijn ‘wilde mannen’ is dit jaar in Naarden te zien. Charles Fréger
Charles Fréger
Aan de Beukelsdijk in Rotterdam rijden de auto’s op vrijdag en zaterdag in colonne – vaak met vlaggen uit het raam – richting het bedrijventerrein De Spaanse Polder. De van oorsprong veelal Turkse, Marokkaanse of Afghaanse verloofden op de achterbank willen niet trouwen op een landgoed met kasteel of in een hippe strandtent. Zij kiezen voor een loods op een bedrijventerrein als hun ideale trouwlocatie. De capaciteit van de ‘trouwzalen’ is groot, het parkeren is gratis en de inrichting is volledig afgestemd op de culturele achtergrond. Schoonheid zit hier duidelijk van binnen. Peter de Krom
Peter de Krom
Paillé fotografeert wat hij tegenkomt en heeft hierbij een onderscheidende stijl. Hij flitst vaak in met verschillende kleuren, dat maakt het werk vervreemdend en gek. Zijn series lopen allemaal dwars door elkaar heen, er is geen touw aan vast te knopen. “Ik zie mijzelf soms als een hyperrealistische schilder”, zegt hij daar zelf over: “Mijn foto’s documenteren een veranderde geestesgesteldheid.” Zijn foto’s lijken verraderlijk eenvoudig, maar zijn het resultaat van doordachte keuzes. Benoit Paillé
Benoit Paillé
In Naarden is een selectie uit de serie ‘In Full Force’ te zien. Het is een serie portretten van geüniformeerde LGBTQ (Lesbian, Gay, Bisexual, Transsexual, or Queer) politieagenten uit 14 verschillende landen. Hadas Itzkovitch x Anya van Lit – In Full Force
Hadas Itzkovitch x Anya van Lit – In Full Force
De Sizoo Brothers (Bastiaan, Bob en Willem Sizoo) zijn drie Amsterdamse fotograferende broers. Ze zijn bekend geworden door hun Instagramaccount, met zo’n 300.000 volgers, waarop ze vooral hun landschapsfoto’s delen. Sizoo Brothers
Julia Steinigeweg onderzoekt de relatie tussen mensen en poppen. In de serie Ein verwirrendes Potential Een verwarrende mogelijkheid laat ze zien welke rol deze poppen in het leven van hun eigenaar kunnen spelen. Julia Steinigeweg
Julia Steinigeweg
Wat neem je mee als je vlucht uit Syrië? De buitenkant van deze jonge jongens onthult weinig. Het zouden ook ‘onze’ jongens kunnen zijn. Opgegroeid in onze Nederlandse samenleving. De stillevens van de spullen die ze tijdens hun vlucht uit Syrië meegenomen hebben vertellen echter een stukje van hun echte verhaal. Allemaal jongens met dromen en ambities die ze in Nederland waar willen maken. Kiki Groot
De serie White Bear toont ijsberen binnen hun kunstmatige woonomgevingen in dierentuinen over de gehele wereld. Sheng-Wen Lo probeert hiermee de dilemma’s over dieren in gevangenschap te tonen. Het project is uitgevoerd op 26 locaties in Europa en China. Het is de vraag of de woonomgevingen bruggen of muren tussen mensen en dieren vormen. White Bear gaat niet over ijsberen — de serie bestudeert de zichtbare symptomen van dierententoonstellingendoor de focus te richten op een specifieke soort. Sheng-Wen Lo
Sheng-Wen Lo
Door reizen te maken naar societies in Berlijn, Paramaribo, Los Angeles, Parijs en Nairobi weet Stacii de groepen zo vast te leggen dat stereotypes worden doorbroken en er alleen nog verschil in nationaliteit en cultuur bestaat. Door eerlijk en open te blijven met de mensen die hij fotografeert, stimuleert hij ons langs het vermeende stereotype te kijken waaraan deze mensen vastzitten. Stacii Samidin
Stacii Samidin
In de serie ‘Sao Paulo Nights’ richt Sebastian Palmer zich op transgender prostituees. Transgenders worden in Brazilië behandeld als derderangs burgers. Ze worden dagelijks gediscrimineerd en achtergesteld door de maatschappij. Veel van deze jongeren maken hun school niet af en het is vrijwel onmogelijk voor hen om een baan te vinden. Velen zoeken hun heil in de prostitutie. Palmer bewerkt zijn afdrukken vaak met verf en vuur en fotografeert ze daarna opnieuw. Sebastian Palmer