Voor even een concertzaal in je woonkamer

Het is nog wat voorzichtig, maar het begin is er: de Washington Post experimenteert met een journalistieke toepassing van augmented reality (AR). Op de app van de Amerikaanse krant verschijnen dit jaar zes series die gebruik maken van de techniek, die digitale elementen in de werkelijke omgeving plaatst.

Bij het grote publiek is AR vooral bekend van Pokémon Go, een spel waarbij deelnemers digitale Pokémon kunnen vangen met hun smartphone. De eerste AR-serie van de Washington Post werkt op een vergelijkbare manier: je smartphone voegt architectonische hoogstandjes aan de ruimte toe. In het eerste deel is dat het interieur van de Elbphilharmonie, een concertzaal in Hamburg. Richt je smartphone op het plafond, en je ziet het plafond van dit iconische bouwwerk verschijnen.

Dat is althans het idee, want wie zijn telefoon richt op een plafond zonder reliëf, wordt getrakteerd op de mededeling ‘’we hebben moeite om je plafond te herkennen’’. Na een aantal keer proberen is het raak. Terwijl de kamer op je scherm transformeert in een concertzaal, vertelt een voice-over over de akoestiek van het gebouw. Het duurt nauwelijks tien seconden, dan is het alweer voorbij en word je doorverwezen naar het bijbehorende artikel. AR is een aanvulling, schrijft de krant. Bovendien is AR, hoewel goedkoper dan zijn bekendere broertje VR (virtual reality), voor een journalistieke productie behoorlijk aan de prijs. De serie over architectuur is dan ook voorzien van advertenties – in AR, uiteraard.