Waarom is Bureau van Dijk 3 miljard waard?

Dataspecialist

Kredietbeoordelaar Moody’s betaalt 3 miljard dollar voor het Nederlandse Bureau van Dijk, dat handelt in bedrijvendata. Waarom zijn die zo veel waard?

Illustratie NRC Studio

Data worden vaak het nieuwe goud genoemd. En de verkoop voor 3 miljard euro van het Amsterdamse Bureau van Dijk glimt inderdaad aan alle kanten.

Maandag werd bekendgemaakt dat de Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody’s flink de portemonnee trekt voor het bedrijf dat data over 220 miljoen bedrijven wereldwijd levert.

Vorig jaar boekte Bureau van Dijk (BvD) een winst van 132 miljoen euro op een omzet van 258 miljoen. Moody’s legt dus bijna 23 keer de winst neer om BvD (zo’n 800 werknemers, dertig kantoren wereldwijd) in handen te krijgen, een zeldzaam hoge vermenigvuldigingsfactor.

„Bureau van Dijk stond niet te koop”, zegt partner Kristiaan Nieuwenburg van grootaandeelhouder EQT Partners, een Zweedse private-equityfirma. Private-equityfirma’s houden hun investeringen doorgaans zeker vijf jaar vast en dat was ook hier de bedoeling, zegt Nieuwenburg. „Maar Moody’s heeft ons op een gegeven moment benaderd en was bereid om de toekomstperspectieven die wij ook zagen in de prijs tot uitdrukking te brengen.”

Over het rendement wil Nieuwenburg niets kwijt, anders dan dat dit „zeer behoorlijk” is. Toen de Zweden in 2014 instapten, werd het bedrijf naar verluidt nog gewaardeerd op zo’n 1,6 miljard euro.

EQT is opgericht door de investeringsmaatschappij van de Zweedse industriële familie Wallenberg, die in veel grote Zweedse firma’s belangen heeft. Zij zijn niet de enige winnaars van de transactie. Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd loopt ook het management van BvD – onder wie topman Dominique Carnoy – flink binnen met de verkoop omdat zij tientallen procenten van BvD in handen hielden.

Ondanks de oer-Hollandse naam en het Amsterdamse hoofdkantoor heeft het in 1991 opgerichte BvD Belgische roots: naamgever is de Belgische zakenman Marcel van Dijk.

Bureau van Dijk omschrijft zich als ‘de bron voor bedrijfsdata’. Het heeft een actuele database waarin klanten gemakkelijk de financiële gezondheid kunnen opzoeken van een bedrijf waarmee ze zaken willen doen. Of ze kunnen bij die 220 miljoen bedrijven wereldwijd onderzoeken wie er bijvoorbeeld schuil gaan achter een kerstboom aan bv’s.

Moody’s is vooral bekend als invloedrijke kredietbeoordelaar die landen én bedrijven van ‘triple A’ – en junkstatussen voorziet.

Die combinatie is logisch, meldt Moody’s in een persbericht. Met het „snelgroeiende” Bureau van Dijk in de stal verovert het wereldwijd een centrale plek in alle data die met risico te maken hebben.