Overnames Nederlandse bedrijven

Emotioneel polderprotectionisme

Beeld iStock

De discussie over bedrijven die meer bescherming moeten krijgen tegen een overname staat haaks op de dynamiek die ons juist de welvaart heeft gebracht waar we nu van genieten. Met een aaneenrijging van transacties evolueerde het oer-Hollandse Akzo tot het AkzoNobel dat wij nu kennen. Het feit dat het Amerikaanse PPG zijn oog heeft laten vallen op AkzoNobel kunnen we dus niet simpel afdoen met de emotionele uiting dat „buitenlandse ondernemingen onze bedrijven kapen”. Het echte probleem is gebrek aan een dialoog over waardecreatie voor álle stakeholders (belanghebbenden).

Meer bescherming zal bedrijven in een conservatief-defensieve reflex brengen: een achteruitgang voor iedereen die direct of indirect belang heeft bij deze ondernemingen. Het is slecht voor de werkgelegenheid, het innovatief vermogen, de vitaliteit van de toeleveringsketen en de belastinginkomsten.

Bedrijven moeten zich sterken door te investeren in alle stakeholders en deze allemaal perspectief geven. De overheid kan ervoor zorgen dat, als zich een overnamepartij op Nederlandse bodem aandient, een bod aantoonbaar waarde heeft voor alle belanghebbenden. En, je moet het vijandige overnames nageven, ze zorgen er wel voor dat dat brede scala aan belangen meer dan ooit centraal staat.