Recensie

Rondé is gepolijst maatwerk voor een groot publiek

De Nederlandse band Rondé bouwde met zorg aan een sound waarin alles klopt: toegankelijkheid, afronding en versmelting. Live evenaren ze de gepolijste klank van hun debuut-album. Maar een beetje voorspelbaar is het ook wel.

De Nederlandse band Rondé heeft haar carrière zorgvuldig opgebouwd. De vijf muzikanten volgden de Herman Brood-academie, besloten daar een band te beginnen en schaafden sindsdien aan een repertoire waarin pop en dance soepel samengaan. Er werd toegezien op de toegankelijkheid, afronding en versmelting van de afzonderlijke klanken. Op hun pas verschenen titelloze debuut-album staat geen noot uit het gelid. De muziek van Rondé werd op maat gemaakt voor een groot publiek.

Uitbundige stem, ingetogen presentatie

Dat die inspanning effect had, blijkt uit de weerklank die de band sinds debuutsingle Run (2015), op festivals en in de hitparade vond. Ook gisteravond, in een uitverkocht Paradiso Noord, Amsterdam, zongen de veelal jonge aanwezigen hartstochtelijk mee met liedjes als We Are One en grote hit Naturally. Op het podium stonden de vier muzikanten nogal statisch te spelen. Zangeres Rikki Borgelt is de vriendelijke blikvanger die met haar nieuwe status nog niet helemaal raad weet. Haar stem is uitbundig, haar podiumgedrag en kledingstijl nog ingehouden.

Persoonlijke kleur

Tijdens het optreden bleek dat de muzikanten hun gepolijste stijl ook live evenaren. Toetsenist Adriaan Persons en gitarist Armel Paap creëren een gesmeerde instrumentatie met elk galm-effect en elke elektronisch ondersteund ritme op zijn plaats. Soms geeft de kloeke stem van Borgelt, in bijvoorbeeld Naturally, een persoonlijke kleur. Maar vaak is het resultaat, hoewel weids en vibrerend, ook nogal voorspelbaar. Prettige verrassing was de manier waarop sommige nummers, zoals Run , uitmondden in een korte draaikolk van wervelende dance. Dan gooide ook Rikki Borgelt haar haardos door de war.