Maasvlakte 2

Megacontainerschepen zetten koers naar de Rotterdamse haven

Het grootste containerschip ooit, al vele malen heeft de haven van Rotterdam die mogen ontvangen. Toch is er vrijdag 19 mei een bijzondere ‘grootste ooit’: dan komt met de MOL Triumph het eerste schip dat meer dan 20.000 standaardcontainers kon vervoeren.

In een dikke tien jaar tijd is daarmee de capaciteit van containerschepen verdubbeld. Sinds het ontstaan van de containervaart eind jaren zestig duurde het zo’n veertig jaar voordat in 2006 het eerste schip van meer dan 10.000 teu te water werd gelaten.

Die schaalvergroting is nog niet ten einde en de MOL Triumph (20.150 teu) kon maar een paar weken van haar status genieten. Ze werd eind april afgelost door Madrid Maersk (20.568 teu), die op 10 juni naar Rotterdam komt, en waar nog eens vierhonderd teu meer op kan. Nog eens twee weken later wordt vervolgens de OOCL Hong Kong verwacht, die de grens van 21.000 teu zal slechten.

Hoe groter de capaciteit van een schip, hoe goedkoper en schoner het vervoer per container is. Om die reden blazen rederijen de theoretische hoeveelheid containers nog wel eens op. Dat levert een mooie passage in het jaarverslag op, maar in de praktijk varen de schepen nooit helemaal vol beladen, en wordt het aantal containers beperkt door hun totale gewicht.

De golf van 20.000-plus schepen zat er al eerder aan te komen, maar rederijen stelden de levering uit toen de lijnvaart vorig jaar in een diepe crisis verkeerde. Nog steeds heerst er overcapaciteit, al is die wel teruggelopen door het slopen en opleggen van oude schepen. Ook het ladingaanbod neemt weer toe.

Dat laatste merkt ook de haven van Rotterdam, waar de overslag van containers sinds het laatste kwartaal van 2016 weer sterk groeit. In de eerste drie maanden van dit jaar nam het volume met een kleine 9 procent toe tot 3,3 miljoen teu.