Liveblog

Teruglezen: Portugal wint Songfestival 2017, OG3NE elfde

Portugal wint, OG3NE elfde

Dat was het Eurovisie Songfestival 2017, vanuit Kiev, Oekraïne. En dat was het liveblog van vanavond.

Samengevat:

  • Portugal wint: het winnende liedje van Salvador Sobral heet Amar Pelos Dois, 'liefde voor ons beiden'. Volgend jaar vindt het festival dus plaats in Lissabon.
  • Luister het winnende liedje van Sobral hier op YouTube.
  • Meer van Salvador Sobral op Spotify.
  • OG3NE eindigde op de elfde plaats: na de punten van de 42 vakjury's stond Nederland nog vijfde. Van de televoters kregen de zussen maar weinig punten.

De top-10 van ESF 2017

En Nederland valt net buiten de top-10 met een elfde plaats, met 150 punten. OG3NE kreeg 15 punten van de televoting: 10 van België, 2 van Spanje, 1 van Kroatië, Denemarken en Duitsland.

'Muziek is geen vuurwerk, muziek is gevoel'

Dat heeft hij vast goed bedacht van te voren, Salvador Sobral. De Portugese zanger wint het Songfestival en geeft in zijn overwinningspraatje af op muziek als kauwgom, als vuurwerk, als het-ene-oor-in-en-het-andere-oor-uit. ,,Muziek is gevoel."

Twitter avatar Eurovision Eurovision Salvador Sobral is The WINNER of the #ESC2017!! #POR🇵🇹 #CelebrateDiversity https://t.co/HMLsAhkF4u

Portugal wint, Nederland elfde

Portugal heeft het Eurovisie Songfestival gewonnen. Salvador Sobral kreeg de meeste punten van de vakjury's en van de televisiekijkers. Dit is het winnende liedje:

Het Nederlandse trio OG3NE eindigde als elfde.

Slechts 15 punten televoters voor OG3NE

Nederland heeft zojuist slechts 15 punten gekregen van de stemmende televisiekijkers. Dat is weinig.

Nederland vijfde na punten vakjury's

42 vakjury's hebben zojuist hun punten gegeven in de finale van het Songfestival. De tussenstand hieronder, met nog te gaan de punten van de televisiekijkers:

1. Portugal 382
2. Bulgarije 278
3. Zweden 218
4. Australië 171
5. Nederland 135

Tussenstand

En dat waren de punten van 30 vakjury's, van de 42:

1. Portugal 262
2. Bulgarije 190
3. Zweden 147
4. Italië 112
5. Australië 101

Nederland 77

Tussenstand

Na de punten van twintig vakjury's:

1. Portugal 186
2. Bulgarije 132
3. Italië 97
4. Zweden 88
5. Australië 70

Nederland 42

Spanning in het perscentrum

Twitter avatar romyvanderpoel Romy van der Poel De camera's in het perscentrum zijn gericht op de Portugezen, die gespannen achter hun vlag gedoken zitten. https://t.co/9O2FttjcY8

Tussenstand

Na de punten van de vakjury's uit tien landen:

1. Portugal 92
2. Bulgarije 62
3. Italië 43
4. België 35
5. Australië 35

Nederland 15

En toen stond er plotseling een jongen met zijn blote billen op het podium

De eerste punten voor OG3NE

Nederland heeft de eerste punten binnen: 3 van Zweden; 12 gingen er naar Portugal.

Niet meer stemmen

De stemming is gesloten. Zo dadelijk volgen de eerste uitslagen...

De finale in beeld

Robin Bengtsson voor Zweden, met 'I can't go on'

Bekijk de finanel van het Songfestival in foto's.

Bookmakers: Bulgarije, voor Portugal en Italië

Volgens de bookmakers - voor wat het waard is natuurlijk - maakt Bulgarije de meeste kans op de overwinning, voor Portugal en Italië. Bulgarije dus, Kristian Kostov met Beautiful Mess.

Zo stemt u

AVRO-TROS heeft alle telefoonnummers op een rijtje gezet: Zo kunt u stemmen voor uw winnaar van het Songfestival.

Zo werkt de puntentelling

NRC-redacteur Romy van der Poel legt uit hoe de puntentelling nu precies in zijn werk gaat:

De Europese vakjury’s en de miljoenen televisiekijkende televoters bepalen vanavond allebei de helft van de uitslag van de finale van het Eurovisie Songfestival. De vakjury’s zagen de songfestivalfinale gisteravond al, toen de generale repetitie werd gehouden.

Zelfs de fans die vanavond 'spontaan' aan het woord kwamen, hadden al geoefend. Het zal je net gebeuren dat iemand voor miljoenen mensen iets over Palestina of de annexatie van de Krim wil zeggen. De organisatie probeert het onderwerp politiek juist krampachtig te vermijden.

De Nederlandse jury bestaat uit producer Gordon Groothedde, John Ewbank (onder andere songwriter voor Marco Borsato), Marjolein Dekkers (hoofd radio Omroep Max), zangeres Erica Groeneveld en Matthijs van Duijvenbode, de manager en toetsenist van Douwe Bob, die vorig jaar in Stockholm zelf op het Songfestivalpodium stond.

Omdat de vakjury’s hun punten een dag eerder doorgeven, weet de Songfestivalorganisatie nu al welke landen favoriet bij de experts zijn. Op basis daarvan bepalen de programmamakers de volgorde van de puntentelling in de live-show.

Zo kunnen ze de definitieve uitslag zo lang mogelijk uitstellen, het blijft immers een televisieshow. Ook de mensen die voor de landen punten voorlezen horen pas op zaterdag hoe laat ze aan de beurt zijn. Douwe Bob leest vanavond de punten voor Nederland voor.

De generale repetities worden ook opgenomen. Als er iets gebeurt tijdens de live-show waardoor bijvoorbeeld de verbinding wegvalt, kan het bandje van de generale repetities worden afgespeeld. Die draait de gehele live-show synchroon mee.

Handige samenvatting van de finale

Voor iedereen die er vanavond nog niet genoeg van heeft gekregen, een handige samenvatting van alle finalisten:

26 optreden gehad...

Europa... en Australië, mogen wij uw punten. Na 26 optredens is het nu tijd voor de puntentelling. Wie gaat er winnen? De bescheiden Portugees, de Italiaan met de aap, de Moldaviërs met hun kekke saxofoon, rodelende Roemenen, de Deens-Australische, de Russische Bulgaar?

OG3NE zojuist op Twitter

Twitter avatar OG3NE OG3NE Mom…. This one was for you!!! ❤ 🇳🇱 #TeamOG3NE #EUROVISION #NED #esc2017 #esc17 https://t.co/0jf0ZNfgkw

'Eeuwen verschijnen en verdwijnen'

De website Eurostory.nl gaat over literair-journalistieke berichtgeving over het Songfestival. De Franse inzending Alma won de Eurostory Award voor de mooiste tekstregel:

‘Les siècles passent et disparaissent, ce que tu crois être la mort, c’est une saison et rien de plus.’ (‘Eeuwen verschijnen en verdwijnen, dat waarvan jij dacht dat het de dood was, is een seizoen, en niets meer dan dat.’)

FRANKRIJK – Alma, ‘Requiem’

Ten slotte Frankrijk, dat het qua startpositie goed heeft bekeken. De laatste plek is gunstig, omdat de kijkers je dan onthouden. Het nummer is minder indrukwekkend. Op het album werkt het nummer prima. Op het podium gebeurt er weinig. Zangeres Alma loopt wat heen en weer, beweegt met haar armen, met Parijs op de vloer en op de achtergrond.

BULGARIJE - Kristian Kostov, ‘Beautiful Mess’

Dat een duur Zweeds liedje niet alles hoeft te betekenen, bleek wel uit Servië en Macedonië. Die hadden dezelfde Zweedse liedjesschrijver als Bulgarije, maar haalden de volgende ronde niet. Maar de Bulgaarse, pas 17-jarige inzending, werd al snel één van de favorieten. Kristian Kostov is eigenlijk ook niet Bulgaars, maar is geboren en getogen in Rusland. Daar brak hij door in een kindertalentenshow.

Kristian zingt zijn tranentrekkende hit geloofwaardig. Maar bijna nog knapper is zijn podiumact, die begint met grote schermen die om de zanger heen hangen. Daarna komt er een shot van boven, waarin hij helemaal alleen in het niets lijkt te lopen. Terug naar opzij, alleen op het podium, waar de schermen in het plafon verdwijnen en de graphics op de achtergrond een steeds grotere rol gaan spelen. Even zie je, heel subtiel, iemand die op een strand lijkt te lopen. Alles moet ongrijpbaarheid uitstralen. En daar is de regen! Een golvende oceaan, felle lichten!

Blanche

NRC-redacteur Frank Huiskamp over Blanche:

ZWEDEN – Robin Bengstsson, ‘I can’t go on’

Het is vanavond niet de eerste keer dat je iets Zweeds op het Songfestival hoort. Ook dit jaar zijn de landen weer met een stapel geld naar de Zweedse liedjesmakers gestapt. Dit jaar zijn acht van de 42 liedjes van Zweedse makelij. Dat aandeel was vorig jaar nog veel groter, toen waren het er zelfs veertien.

Zweden zelf komt, hoe kan het ook anders, met een gelikte show. De in pak gestoken Robin Bengtsson zingt het al net zo zorgvuldig geproduceerde liedje ‘I Can’t Go On’, over dat hij het niet meer volhoudt omdat iemand er zo ‘freaking beautiful’ uitziet. Wel goed, niet echt spannend.

Ook fan van Blanche?

Lees dan ook: het dossier Eurosong van de Vlaamse krant De Standaard.

BELGIË – Blanche, ‘City Lights’

Yes, België! België stuurde met City Lights een van de meest radiovriendelijke liedjes naar het Songfestival. Geen hysterisch geschreeuw, maar een lage vrouwenstem en synthesizers. Modern en kansrijk, maar tijdens de eerste repetities ging het fout. Op het podium leek Blanche in haar eigen flitstende-lichtshow te verdwijnen. Van het nummer bleef weinig meer over.

Maar Blanche kwam terug. Ze steeg na de eerste halve finale zelfs naar de vierde plek bij de bookmakers.

Kus

Twitter avatar victorginori Wouter When a whole continent watches you being sexually assaulted. #eurovision https://t.co/hSIeb1HDsq

Crossovers...

Twitter avatar amandakuyper Amanda Kuyper Al die malle doodvermoeiende fusies... opera/pop, jodel/rap #esf17

OEKRAÏNE - O.Torvald, ‘Time’

Het organiserende land mag traditiegetrouw de semi-finales overslaan. Als die regel niet had bestaan, was de kans kleiner geweest dat Oekraïne vanavond in de finale had gestaan. Het lijkt wel of het land er alles aan heeft gedaan om niet nog een keer het dure Songfestival te hoeven organiseren. Voor Oekraïne staan er zes mannen en een groot hoofd op het podium, dat aan het einde van de show ogen blijkt te hebben en het publiek in begint te laseren. Er is vast een zaal waar deze band goed werkt, maar dat is niet die van het Songfestival.

DUITSLAND – Levina, ‘Perfect Life’

Toen dit nummer van Duitsland naar buiten werd gebracht werd gebracht, wist het internet het zeker: plagiaat. ‘Perfect Life’ lijkt nogal op ‘Titanium’ van David Guetta en Sia. Een hele saaie versie overigens. Ook op het podium gebeurt er weinig. De graphics zijn grijs, net als de jurk van de vooralsnog niet al te beste zangeres Levina.

Ook zo'n zin gekregen in jodelen?

Au...

Twitter avatar jbartelds Jaap Bartelds De BBC waarschuwt bij elk uptemponummer voor stroboscoopeffecten. Dus we zitten nu met z'n allen achter de bank. #eurovision #esf17 #cyprus

ROEMENIË - Ilinca ft. Alex Florea, ‘Yodel It!’

Daar zul je ze hebben, de jodelaars. Die het hartstikke naar hun zin hebben op het Songfestival. De zangers jodelt al de hele week op commando van de journalisten en fans. De graphics op de achtergrond zijn onverklaarbaar, trommelende clowntjes, gekleurde muzieknoten. Bomen van papier. Op het podium staan twee glitterkanonnen en een eenzame achtergrondzanger, die op het einde op een glitterkanon gaat zitten.

VK op Eurovisie Songfestival? Dat vraagt om grapjes over Brexit

Twitter avatar robertnijman Rob Nijman Lol @ de Brexit Specials van wedkantoor Betfair. #SONGFEST https://t.co/JzzByhCq7K

CYPRUS – Hovig, ‘Gravity’

Het nummer van Cyprus is er zo één waarvan je pas na een tijdje begrijpt dat het Engels is. Tijdens het optreden van het nummer ‘Gravity’ balanceren de zanger en dansers over de lijnen die op het podium komen, maar blijven ze vallen. Hoe symbolisch!

VERENIGD KONINKRIJK – Lucie Jones, Never Give Up On You

Weer een X-Factor winnares. En een musicalster. Lucie Jones kan dan ook prachtig zingen. Tijdens haar optreden staat ze in een schelp-achtige spiegelmuur, met sterren op de achtergrond. Tekstueel gezien had ze wel wat meer ambities mogen hebben. ‘I will never give up on you / I don't care what I've got to lose / Just give me your hand and hold on / Together we'll dance through this storm.’

Ondertussen bij de bookmakers

Twitter avatar romyvanderpoel Romy van der Poel Italië zakt, ondanks het goede optreden, naar de derde plaats bij de bookmakers. België nog steeds op de vierde plek.

'Spanje saaier dan de mis'

Twitter avatar aafkeromeijn Aafke Romeijn Dit is saaier dan op zondagochtend met een kater in de kerk zitten en dat de mis in het latijn is. #esf17 #spain

NOORWEGEN – JOWST, Grab The Moment

Noorse zanger JOWST lijkt een kruising tussen rapper Kraantje Pappie en Giel van YouTubekanaal StukTV. Zijn podiumopstelling en muziek doet dan weer aan het populaire Britse danceduo Disclosure denken. Al is de muziek van Jowst wel inwisselbaar. Zijn anonieme bandleden ook. Die hebben allemaal een masker op.

Stukje tekst om mee te zingen met Spanje

Just do it, just do it, just do it for your lover
Just do it, just do it, just do it for your lover,
Just do it, just do it, just do it for your lover
Just do it just do it, just do it for your lover.

Do it for your lover, do it for your lover babe,
clap your hands and do it for your lover.
Do it for your lover, do it for your lover babe,
clap your hands and do it for your lover,
Do it for your lover, do it for your lover,
Do it for those you ever care and love

SPANJE – Manel Navarro, ‘Do it for your lover’

Spanje begint met een donker strand op de achtergrond, met palmbomen en vallende sterren, die langzaam in een steeds verder uitgezoemde wereldbol veranderen. Een opgaande zon, een vrolijk meedeinend rood-Volkswagen busje op de achtergrond en vier vrolijke jongens met gekleurde ver opgeknoopte blouses op een rijtje, die ‘Do it for your lover’ zingen. Dat kan niet meer fout gaan, zou je zeggen, maar dat gaat het wel. ‘Do it for your lover, do it for your lover’. Het gaat maar door! Alsof ze niet wisten hoe ze die drie minuten anders vol hadden moeten maken.

GRIEKENLAND – Demy, This is Love

Tsja, een achtergrond met sterren, daarna regen, en druppels die zichtbaar worden. Waar hebben we dat toch eerder gezien. Qua mannen mag het Songfestival dan divers zijn, de vrouwen zien er vaak van hetzelfde uit. Lange haren, lange jurken, lange benen en geaccentueerde borsten.

Zangeres Demy wordt door het podium langzaam omhoog gelift, terwijl ze zingt dat ze naar de sterren rijkt. Dan klinken er dansbeats. En verschijnen er twee manen op het podium met alleen kniebroeken aan, waar al die tijd een waterbak bleek te staan waar ze uit beginnen te spetteren.

NRC checkt: ‘Het Songfestival is de grootste entertainmentshow op aarde’

Het Eurovisie Songfestival trekt jaarlijks miljoenen kijkers, maar is het ook „de grootste entertainmentshow op aarde”? Zo omschreef presentator Timoer Mirosjnytsjenko de Europese muziekwedstrijd deze dinsdag bij de start van de eerste halve finales.NRC checkte deze bewering. Het Eurovisie Songfestival claimt met 204 miljoen kijkers de grootste entertainmentshow op aarde te zijn en dat blijkt niet te kloppen. De nieuwjaarsshow van de Chinese staatszender CCTV is met jaarlijks meer dan 700 miljoen kijkers veruit het best bekeken showprogramma ter wereld.

Paard

Twitter avatar WillemBosch Willem Bosch Dit is oprecht het mooiste evenement van het jaar. Ik ben zo trots op Europa nu. Die paardenkop. Ik bleef er bijna in.

AUSTRALIË – Isaiah, Don't Come Easy

Australië doet dit jaar voor de derde keer mee aan het Songfestival en het land is er goed in. Vooralsnog wisten ze elke keer de finale te halen. De stem van Isaiah Firebrace klinkt als die van populaire zanger Sam Smith, maar dan, hoe kan het ook anders, met minder bereik. In Don’t come easy zingt hij over dat hij in de ogen van zijn partner wel ziet dat hij meer wil, maar dat hij het moeilijk vindt opnieuw iemand lief te hebben. Zo beschadigd! En hij is pas 17 jaar oud!

KROATIË - Jacques Houdek, ‘My Friend’

Is het een Disney-film? Is het een musical? De boodschap van dit lied dat elk moment van het leven een wonder is past in elk geval bij allebei. Houdek wisselt razendsnel van toonhoogte, waardoor het lijkt alsof hij een duet met zichzelf zingt. En dan blijkt hij ook nog opera te zingen! Je begrijpt: op het podium is het wel heel erg veel. Het vriendelijke gezicht van de zanger wordt tweemaal op de achtergrond geprojecteerd, er zijn bergen, er is een orkest, en daarna schieten de zonnebloemen het veld uit.

Punten voor Portugal

NRC-muziekredacteur Amanda Kuyper is onder de indruk van Portugal...

Twitter avatar amandakuyper Amanda Kuyper Mooi liedje in de American Songbook traditie. Authentiek gebracht. Hier thuis een stem voor Portugal #esf17

AZERBEIDZJAN – Dihaj, ‘Skeletons’

Maar helaas, Portugal heeft ook gewoon maar drie minuten, net als de rest. Na Salvador komt Azerbeidzjan, met het onheilspellende liedje ‘Skelletons’. De podiumacht heeft een paar opvallende elementen. Er is een muur, dat eruitziet als een schoolbord waar net een opstandige schoolklas is losgegaan. En er is een man met een paardenmasker op, die op een ladder staat. Dat laatste is overduidelijk de gimmick waardoor de kijkers de act moeten onthouden.

Te ruime jas?

Twitter avatar bbceurovision BBC Eurovision Portugal. The bookies' favourite. Hope he put some money on, he can buy himself a jacket that fits. #eurovision https://t.co/uErd09oHZm

Meesterlijk? Of een beetje gek?

Twitter avatar martijnverbeek8 Martijn Verbeek Ik kan de maniertjes van deze jongen heel slecht hebben, hoop dat hij ver weg blijft van de top 10 #Eurovision

PORTUGAL - Salvador Sobral, ‘Amar Pelos Dois’

De dromerige en breekbare jazzpop-ballade van Salvador Sobral uit Portugal (het land dat nog nooit het Songfestival won!) maakte de afgelopen dagen indruk bij de aanwezige journalisten en bookmakers. Alles valt bij dit optreden z’n plaats. Salvador staat op het podium middenin de zaal. Op de achtergrond een bos op een zomerochtend, waar de zonnestralen door de bladeren schijnen en die de dwarrelende stofdeeltjes even oplichten alsof het glitter is. Het optreden waarvan je wilt dat het nooit stopt.

DENEMARKEN – Anja, ‘Where i am’

Denemarken stuurde Anja, de Australisch-Deense zangeres die eerder al The Voice Australia won. Op het Songfestivalpodium gebeurt er weinig. Anja moet het vooral van haar stem hebben. Maar in de tweede halve finale, afgelopen donderdag, zat ze er wel af en toe naast. Anja valt op door hoe ze beweegt, vrijer en heupwiegend dan vergelijkbare acts, alsof ze die rode lange jurk helemaal niet aan heeft. Aan het eind van het nummer laat ze zich op haar knieën vallen met, hoe kan het ook anders, een vuurwerk-finale op de achtergrond.

OG3NE gemist?

Het optreden van OG3NE gemist? Kijk hier het optreden terug:

ITALIË - Francesco Gabbani, ‘Occidentali’s Karma’

De bookmakers voorspellen dat de strijd vanavond tussen Italië en Portugal zal gaan. ‘Occidentali’s Karma’ is in elk geval een stuk opgewekter dan het nummer van de grootste concurrent. Op het podium een charismatische Italiaan met een dun snorretje, vier dansers die met hun handen zwaaien en later in de show een dansende gorilla. Het lied gaat over de Westerse manier van leven en de zoektocht naar innerlijke rust. Vandaar de Aziatische spirituele termen erin terug te horen zijn. ‘Ook wordt een aantal citaten aangehaald, zoals ‘de naakte aap’ van gedragsbioloog Morris, die de mens vergelijkt met een haarloze aap’, analyseerde Italiaans weblog Ciao Tutti (en vertaalde 'm, klik hier). ‘En worden passages creatief aangepast, zoals bijvoorbeeld het bekende ‘to be or not to be’ van Shakespeare, dat hij omschrijft als il dubbio amletico (de Hamlet-twijfel).’

HONGARIJE - Joci Pápai, ‘Origo’

‘Veel liedjes leken op elkaar, omdat ze door dezelfde internationale teams zijn gemaakt’, zei Songfestivalkenner Cornald Maas deze week op de site van de Volkskrant over de eerste halve Songfinale. De liedjes van Bulgarije, Servië en Macedonië werden zelfs geschreven door dezelfde, Zweedse songwriter. (Alleen Bulgarije haalde overigens de finale).

Je hebt keurig geproduceerde eentonige Engelstalige Zweedse hits. En je hebt Hongarije. Voor het ongetrainde oor zijn de zigeunerklanken overweldigend, maar misschien moet je de krijsende violen, het nogal onverwachte rapgedeelte en het bijna huilende refrein van Hongarije maar even over je heen laten komen. Want Joci Pápai is de eerste inzending ooit die een stukje Romani zingt. En is die cultuuruitwisseling niet waar het Songfestival ooit was bedoeld? Voor de liefhebber: op de achtergrond van de show worden gouden en zilveren vredesduiven geprojecteerd.

Sunstroke Project deed ook al in 2010 mee voor Moldavië

MOLDAVIË – The Sunstroke Project, Hey Mamma

Je zou de Sunstroke Project (en de wild dansende saxofonist) al kunnen kennen. In 2010 deed de groep ook aan het Songfestival mee. Maar wat doen die vrouwen in witte jurken en mannen in pakken op het podium? Moet dit een zomerse Moldavische bruiloft voorstellen? ‘Mamma, mama don’t be so down’, zingen ze. Een grotere tegenstelling met het nummer van OG3NE is nauwelijks denkbaar. Maar in de Songfestivalfinale zijn tegenstellingen in de volgorde belangrijk voor de afwisseling. Zo wordt het in elk geval niet saai.

Instagram...

Twitter avatar Daanjongen Daan Jongen In principe wil ik OG3NE bedanken voor deze samenvatting van heel Instagram. #ESF17 #Eurovision https://t.co/MqCzWCXIyb

Kritiek op de regie

Twitter avatar debroervanroos Tim Hofman ♔ zelf zou ik volgend jaar gaan voor een echte regisseur ipv een medium goeie stagiair :D #esc2017

NEDERLAND – OG3NE, ‘Lights and shadows’

De middag na de halve finale stonden Lisa, Amy en Shelley alweer op het podium van International Exhibition Centre in Kiev voor de repetities van de finale. Voor de zoveelste keer moesten de finalisten hun liedje zingen. Dus deden sommigen het maar voor de helft. In hun eigen kleren, zonder make-up of met vette haren kwamen ze naar het podium. Niet OG3NE. De drie zussen stonden als één van de weinige acts weer in hun jurken en volledig in de make-up op het podium. Zoals we eerder al schreven: het is niets voor OG3NE om iets aan het toeval over te laten.

Lisa, Amy en Shelley behoren tot de beste zangeressen in Kiev. Maar het liedje van OG3NE is kitscherig en heeft geen lekkere melodie, schreef onze recensent Wilfred Takken eerder over het nummer. Bij de bookmakers staat OG3NE nu op de twaalfde plaats.

Ondertussen bij de BBC

Twitter avatar bbceurovision BBC Eurovision Nathan Trent -The Austrian Justin Timberlake. Austrian for Trousersnake, is Hosen Schlange. #Eurovision https://t.co/8aDayIZBJN

ARMENIË - Artsvik – ‘Fly With Me’

‘Als we de finalisten van dit jaar vergelijken met hoe de nummers van de afgelopen zeventien jaar het deden, dan komt Armenië het beste uit de bus’, schreef NRC deze week na een analyse van Spotify-data. En: ‘Als we alleen naar de winnende liedjes kijken dan valt op dat de nummers iets dansbaarder zijn dan de rest. Maar vooral zijn de winnaars een stuk energieker en positiever dan de rest.’
Maar in die rekenformule is dus wel alleen gekeken naar de albumversie. Op het podium is Armenië stukken minder overtuigend. De act begint – héél Songfestival – langzaam. Dan komt de beat, en twee danseressen in glimmende catsuits. Op het einde lijkt het wel of er iets fout gaat, de muziek gaat opeens veel sneller en de zangeres begint te schreeuwen. Dan is er vuurwerk. En zijn we de act weer vergeten.

Droomwerk...

Over Oostenrijk...

Twitter avatar Ljosmyndun Thomas Smolders This is the Dreamworks kid now. Feel old yet? #Eurovision https://t.co/oWcPExcarK

OOSTENRIJK – Nathan Trent, ‘Running on Air’

Verwacht de komende drie minuten nog meer vrolijkheid, van de Oostenrijkse Nathan Trent. Een vrolijk singer-songwriter-achtig liedje en een tekst die het leven zonnig samenvat ‘There will be good times, there will be bad times, i don’t care, cause I’m running on air.’ De lucht op de achtergrond ziet eruit alsof je in de ochtendzon naar een leuke vakantiebestemming vliegt, en de olijke zanger eindigt zijn act op de maan – waar de techniek, verstopt in de rook van de rookmachines, vlak voor het einde een klein podiumpje onderschuift. Natuurlijk loopt Nathan niet echt op wolken.

Woest

Twitter avatar Kim_Amsterdam Kim Al-tijd dat woest viool spelen. Ieder jaar weer. #Eurovision2017

WIT-RUSLAND - Naviband, ‘Story of my Life’


Ha, heerlijk, geen prestigieuze ballad, geen vals gezang, wel een folkpop-achtig liedje met veel kitsch op het podium. Wit Rusland heeft een vrolijke gitaarjongen die hard op zijn on-ingeplugde gitaar ramt (op het Songfestival is alleen de zang live) en een zangeres met twee knotjes. Hé, hé, ah ja jee, ho, hé. Er zijn bomen en wolken, de wereldbol komt langs, en daarna is er vuurwerk.

POLEN - Kasia Moś, ‘Flashlight’

Zangeres Kasia Moś uit Polen heeft van de programmamakers de slechtst mogelijke startpositie van de finale gekregen. Nog nooit won een land het Songfestival vanaf de tweede plek. Het is zeker geen doodzonde om zo veel mogelijk Songfestivalclichés in te bouwen, maar het is wel erg als die clichés alleen bij elkaar geraapt zijn en geen geheel vormen. Kasia draagt een lange witte jurk met één bloot been, er is een vioolspeler in het zwart en op de achtergrond worden dierenprojecties getoond. Een hert, een adelaar, een wolf en een walvis, daarna wegvliegende vogels die nog het meest van duiven weghebben en samen het woord ‘peace’ vormen. Geef de Songfestivalprogrammeurs eens ongelijk.

Nederlands decor

Het podium en het decor van het Eurovisie Songfestival zijn trouwens gebouwd door een Nederlands bedrijf. Unbranded uit Hilversum is de afgelopen weken met in totaal twintig vrachtwagens naar Kiev gereden. Het bedrijf zorgde bovendien voor de backstage faciliteiten, waaronder de zogenoemde Green Room. Daar komen de deelnemende artiesten bij, na hun optredens. Omdat de organisatie in Oekraïne relatief laat de Nederlandse bouwers inschakelden, is het podium minder ingewikkeld dan vorig jaar, aldus Unbranded.

ISRAËL, Imri, ‘I feel alive’

Imri, gekleed in doorschijnend zwart, staat voor het derde jaar op rij op het Eurovisie-podium. De eerste twee keren was hij achtergronddanser van andere Israëlische inzendingen. Nu mag hij op de voorgrond staan. Het lukt hem om zijn middelmatige dancenummer ‘I Feel Alive’ glimlachend uit te zingen. ‘Breaking me to pieces’, zingt hij, terwijl zijn beeltenis op de achtergrond in stukjes opgaat. Een knipoogje, een zwoele bijt op zijn onderliep a la Bella in Twilight, een pulserende dancebeat die lijkt gedestilleerd uit alles wat de afgelopen vijf jaar in clubs werd gedraaid. Het Songfestival is begonnen.

26 vooruitblikken

Romy van der Poel maakte vanuit Kiev korte beschrijvingen en recensies van alle 26 deelnemers. Die volgen vanavond, vlak voor elk optreden.

We zijn begonnen

De uitzending is begonnen! Als bij de opening van de Olympische Spelen komen alle deelnemers nu de zaal in Kiev binnen. High-fivend op weg naar de Green Room...

Uitslag voorspellen met Spotify

NRC onderzocht Spotify-data om de winnaar te voorspellen. In de Spotify-bibliotheek werd naar de nummers die vanaf 2000 in de finale stonden gezocht. Aan de hand van scores werd gekeken of er iets is wat een typisch songfestivalnummer kenmerkt en wat de eigenschappen van de winnaars zijn.Volgens dat rekenmodel eindigt OG3NE op een vijftiende plaats en zou Armenië zaterdagavond het Songfestival winnen.

"Daarbij moeten we wel aanmerken dat de studio-opname van het lied is beoordeeld en het gemiauw van zangeres Artsvik in de live-uitvoering niet is meegenomen, net zomin als de benauwende slangendans waarvan een slimmer algoritme waarschijnlijk ook niet vrolijk zou worden."

De kansen van OG3NE en de concurrenten in Kiev

Treedt OG3NE in de voetsporen van Teach-In, dat voor Nederland in 1975 het Songfestival won? Of zijn Portugal, Italië of Frankrijk sterker? NRC-redacteur Romy van der Poel, die bij de finale in Kiev aanwezig is, maakte een kijkwijzer.

Bijna 1.500 liedjes

Tot dit jaar zongen de deelnemers aan 61 edities van het Songfestival in totaal circa 1.500 liedjes. Met zeven overwinningen is Ierland het meest succesvolle land op het festival. Opvallend is dat de resultaten van Ierland de laatste jaren tegenvallen. Brendan Murray, de jonge zanger met de hoge stem, wist zich niet te kwalificeren voor de finale.

De pers is er klaar voor...

Twitter avatar romyvanderpoel Romy van der Poel In het perscentrum in Kiev zijn de journalisten alvast begonnen met het filmen en fotograferen van elkaar. https://t.co/BMUmG6OYKq

62ste editie

Dit Eurovisie Songfestival is de 62ste editie van het muziekfeest. Het festival begon in 1956; dat was het enige festival waarbij de deelnemers twee liedjes mochten zingen. Slechts zeven landen namen destijds deel.

Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in de jaren negentig steeg het aantal landen dat wilde meezingen fors. In 1993 en 1994 kende het ESF een record van 25 deelnemende landen. In 2004 werd een halve finale ingesteld, in 2008 een tweede halve finale. Toen deed een nieuw record van 43 landen mee.

Kijkcijfers halve finales

Het Songfestival met het optreden van de Nederlandse inzending OG3NE was donderdag goed voor 2,4 miljoen kijkers. Naar Olympique Lyon - Ajax keken 2,6 miljoen mensen. Zowel de vrouwen van OG3NE als Ajax drongen door tot de finale.

Veel kijkers misten wel het enige doelpunt van Ajax. Kasper Dolberg scoorde precies op het moment dat OG3NE in Kiev aan het optreden was. Volgens een grafiek van de NOS hebben 'slechts' 1,9 miljoen mensen live gezien hoe Dolberg de Amsterdammers in de 27e minuut live op voorsprong bracht.

In de tien minuten voor het optreden van OG3NE schakelden een miljoen mensen van het voetbal op RTL7 over naar NPO 1. Van hen kwamen er zo'n 600.000 van Ajax. Uiteindelijk zagen ruim 3,5 miljoen mensen hoe de drie zussen hun nummer zongen.

Twitter avatar charlotlandman Charlotte Landman Hoe een hoop tv-kijkers het doelpunt van @AFCAjax hebben gemist tijdens het optreden van @OG3NE https://t.co/7t1q1aVdrg

Naar de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival (NPO 1) hebben dinsdag 1,5 miljoen mensen gekeken. Voorafgaand zond de NPO Op weg naar het Songfestival uit, waarin BN'ers vooruitblikten op onder meer de kansen voor de halve finalisten. Dat programma trok bijna 1,3 miljoen kijkers. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek.

Terugblik OG3NE

Omroep AVRO-TROS maakte een terugblik op het Songfestival voor OG3NE tot nu toe:

Nog heel even geduld...

Voor alle fans van het Eurovisie Songfestival is het moment bijna aangebroken: de 62ste editie van het evenement begint zaterdagavond om 21:00 uur.

Vorig jaar werd Douwe Bob elfde in de finale in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Oekraïne was de verrassende winnaar. Zangeres Jamala behaalde met 1944 de meeste punten. Het lied was politiek beladen: het gaat over de deportatie van Krim-Tataren door de Sovjet-Unie.