Last van drukte? Begin bij jezelf, Amsterdammers

Drukte-overlast

Amsterdammers klagen over de grote drukte, maar hun eigen aandeel in de chaos vergeten ze nog weleens – vooral in het verkeer, stelt lezer Rik Kruisdijk.

De ‘Shared Space’ achter het Centraal Station waar geen verkeersregels gelden en fietsers en voetgangers rekening met elkaar moeten houden. Foto ANP

Er wordt al langere tijd geklaagd door Amsterdammers over de overloop aan bezoekers/toeristen. Zie de stroom aan mensen, dagelijks vanaf CS over Damrak richting de winkels en terrassen, of de honderden die rondom het Rijks scharrelen. De bootjes die boeg aan spiegel door de Prinsengracht motoren op een mooie avond, allemaal aan de rosé en het bier. Met amplifiers aan boord zodat we toch kunnen (mee)genieten van house of rap.

De grote afwezigen zijn dan de toezichthouders, de politie en de handhavers. Je ziet ze nauwelijks op straat, tenzij soms veilig in hun Golfje voorbij rijdend. Dat daar niet meer ongelukken gebeuren; je houdt je hart vast.

Wel levert die drukte veel stress op; fietsers over de stoep (geven ouders nog wel het goede voorbeeld? Al sms’end met het kinderzitje achterop over de zebra, door rood, tegen de verkeersrichting in...), voetgangers die geen voorrang krijgen op de zebra, driftig met de fietsbel klingelend, middelvinger, scheldend.

Fout parkeren? Auto’s met twee of vier wielen op de stoep, natuurstenen trottoirbanden die scheuren en afbrokkelen, parkeren in de 5-meter zone in de bocht van de stoep; de politie geeft zelf aan „daaraan geen prioriteit te geven”. Het geeft een hoop ergernis, maar de handhavers geven niet thuis. Wel cruist Parkeercontrole met automatische camera’s op de auto door de straten, op zoek naar parkeerders zonder ticket. Dat is snel verdienen: contactloos beboeten. Een nieuwe melkkoe? Je zou denken: voorkomen is beter dan genezen, en hier en daar beboeten geeft ook het signaal af dat ‘we’ niet willen dat het in de stad een jungle wordt waar het recht van de sterkste prevaleert. Je voelt je als burger dan wel eens alleen staan.

Zoals bij het voetgangersgebied aan de westzijde van CS bij de ponten naar Noord. Als een pont ‘leegstroomt’ dan krioelt het daar van fietsers, brommers, voetgangers die allemaal haastig hun weg vinden. 15 kilometer per uur? Het is immers een voetpad, waar fietsers zijn ‘toegestaan’. Dacht het niet. Met mijn elektrische fiets, mijn scooter of mijn racefiets kan ik toch veel sneller? Waarom zou ik me inhouden? Aan de kant! Om te voorkomen dat ik word gedomineerd door mijn mede-weggebruiker, zal ik hem zelf domineren!

Er staan daar wel eens toezichthouders of NS-politieagenten te kijken, te praten met elkaar; maar of ze ook handhaven? Fietsers die zebra’s negeren, en luid bellend voetgangers met hun rolkoffers dreigen te overrijden. Voorrangsregels? Ik neem voorrang!

Of de motorrijders die luid knallend, te hard door het centrum toeren? Hun decibels dringen door tot in je slaapkamer. Op straat moet je je vinger in je oor stoppen; auto-alarmen gaan spontaan af.

Of die scooters met hun blauwe verzekeringsplaatjes die toch niet harder mogen dan 25 km per uur? Die racen gewoon met 45 km of 60 km per uur over het fietspad. Hoeveel zijn er al aangehouden, afgelopen jaar?

Vuilniszakken op straat, daags voordat de vuilnisman komt?

Fietsers zonder licht, ’s avonds? In het verleden zag je nog wel eens een politie-actie op de Nieuwmarkt, zo tegen de tijd dat de dagen korter werden. Fietsers konden dan een boete betalen of tegen kosten hun licht laten repareren, ter plekke.

Zijn dat soort acties niet meer ‘nodig’? Of past het allemaal bij het republikeinse (anarchistische?) karakter van Amsterdam? Willen we samen leven, of hebben we schijt aan mekaar?

Als we als ‘grote-stadbewoners’ nou eens beginnen met het respecteren van elkaar, en van de (verkeers)regels, en elkaar de ruimte en voorrang geven, en snelheid matigen daar waar anderen ook aan het verkeer deelnemen, dan doen we al veel aan Voorkomen van Hinder.

Als dan ook de toezichthouders toezicht houden, en zichtbaar zijn in het publieke domein, dan zal je zien dat we met die stroom aan bezoekers heel goed uit de voeten kunnen.