Winst Emirates Airlines daalt met ruim 80 procent

Luchtvaart

Emirates Airlines ziet de winst dramatisch kelderen. Dat is wennen voor een luchtvaartmaatschappij die alleen bekend is met groei.

Een Airbus A380-superjumbo van Emirates Airlines. Foto Louis Nastro/Reuters

De winst van Emirates Airlines, in aantal internationale passagiers de grootste luchtvaartmaatchappij ter wereld, is het afgelopen jaar onderuitgegaan. De maatschappij uit Dubai maakte een nettowinst van 313 miljoen euro, een daling van 82 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, toen de winst nog uitkwam op 1,8 miljard euro. De omzet bleef gelijk op 21,3 miljard euro. Emirates vervoerde 56,1 miljoen passagiers, ruim 8 procent minder dan vorig jaar.

Dat blijkt uit het jaarverslag over het op 31 maart beëindigde boekjaar dat donderdag is gepresenteerd. De winst van Emirates Group, waar Emirates Airlines toe behoort, daalde met 70 procent naar 616 miljoen euro. Dienstverlener Dnata, de andere tak van de groep, haalde een omzet van ruim 3 miljard euro en een nettowinst van 303 miljoen euro. Voor het eerst keert het bedrijf geen dividend uit aan de eigenaar, overheidsinstelling Investment Corporation of Dubai.

Topman sjeik Ahmed bin Saeed al-Maktoum, een oom van de vorst van Dubai, noemt geopolitieke onrust als belangrijkste oorzaak van de enorme winstval van Emirates Airlines. Hij wijst op de mislukte coup in Turkije en de aanslagen in Istanbul, Parijs, Brussel en Berlijn. De Brexit zou hebben geleid tot groeiende onzekerheid voor het bedrijfsleven.

Het verkeer van en naar de Verenigde Staten, met twaalf routes een belangrijke markt voor Emirates, had te lijden onder het tijdelijke reisverbod dat door president Trump werd uitgevaardigd voor een aantal overwegend islamitische landen. Ook het verbod op het meenemen van laptops in de cabine op vluchten vanuit een aantal landen naar de VS leidde tot minder passagiers. De komende maanden vermindert Emirates daarom het aantal vluchten naar vijf steden in de VS. Zo graat de frequentie voor vluchten naar Boston, Seattle en Los Angeles terug van twee per dag naar één per dag. Andere verklaringen voor de winstdaling zijn de lage olieprijs en valuta-effecten.

Emirates is sinds de oprichting in 1985 ongekend snel gegroeid. In het laatste boekjaar nam de maatschappij 35 nieuwe vliegtuigen in gebruik, waarvan 19 A380’s, het grootste vliegtuig van Airbus. Tegelijk gingen 27 vliegtuigen uit dienst.

De laatste jaren ligt Emirates – net als de kleinere concurrenten Etihad, uit Abu Dhabi, en Qatar Airways – onder vuur van Amerikaanse en Europese maatschappijen en vakbonden vanwege vermeende staatssteun. De Gulf carriers groeien door oneerlijke concurrentie en ten koste van Amerikaanse en Europese luchtvaartbanen, is het verwijt. De vraag is nu of de winstval van Emirates tijdelijk is of het einde van de groei inluidt.