Britse verkiezingen

Facebook waarschuwt in advertenties de Britten voor nepnieuws

Facebook is een Britse campagne gestart om gebruikers te waarschuwen voor nepnieuws. In paginagrote krantenadvertenties geeft het bedrijf tips om nepnieuws beter te herkennen.

De advertenties horen bij een bredere campagne tegen nepnieuws in aanloop naar de parlementsverkiezingen op 8 juni. Facebook gaat artikelen die door veel mensen worden aangeklikt, maar niet worden gedeeld vanaf nu een lagere notering geven, omdat dit erop duidt dat het om nepnieuws kan gaan. Ook zegt het bedrijf een nieuwe methode te hebben om nepaccounts op te kunnen sporen, die vervolgens verwijderd zullen worden. Britse gebruikers krijgen daarnaast bovenaan hun tijdlijn een blokje met tips om nepnieuws te herkennen.

Facebook kwam onder vuur te liggen nadat het sociale netwerk gebruikt werd voor de verspreiding van nepnieuws tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Begin dit jaar kondigde het Britse Lagerhuis aan nepnieuws te gaan aanpakken. Het wil mogelijk Facebook-bestuurders ter verantwoording roepen voor de verspreiding ervan. (NRC)