YouTube zoekt hulp bij Katy Perry en Ellen Degeneres

Online video

YouTube gaat dit jaar zeven eigen online tv-series produceren, die gratis kunnen worden bekeken. De site wil aantrekkelijker worden voor grote sponsors.

Actie in slowmotion, het handelsmerk van YouTubers The Slo Mo Guys. Foto YouTube

Talkshow-host Ellen Degeneres krijgt een eigen serie. Net als zangeres Katy Perry. Ook populaire YouTubers als The Slow Mo Guys en Rhett & Link gaan programma’s maken. YouTube meldde vorige week dat het een flink aantal beroemdheden heeft weten te strikken voor zeven nieuwe online tv-programma’s op het netwerk. YouTube hoopt zo een grotere aantrekkingskracht te gaan uitoefenen op adverteerders. En die strategie lijkt tot dusver succesvol. Talentenjacht Best.Cover.Ever wordt gesponsord door farmaceutisch bedrijf Johnson & Johnson.

Betaaldienst

De keuze voor meer gratis video’s met reclame lijkt haaks te staan op de poging een betaalde, advertentievrije versie van YouTube te beginnen. In 2015 lanceerde het videoplatform YouTube Red, een abonneedienst waarop je series en films die door het bedrijf zijn geproduceerd zonder reclame kan kijken. YouTube wil met Red een alternatief zijn voor videodiensten als Netflix en Hulu. Sinds de lancering verschenen enkele tientallen films en series op het kanaal.

Het aantal betalende abonnees – 1,5 miljoen na het eerste jaar – viel echter tegen. Red blijft ver achter bij Netflix, dat wereldwijd meer dan 94 miljoen abonnees heeft. Dat komt onder meer omdat Youtube’s abonnee-tv in veel landen nog niet beschikbaar is. Op dit moment is Red in Europa nog niet beschikbaar. Naar verluidt komt daar, in elk geval in het Verenigd Koninkrijk, later dit jaar verandering in.

Hoewel YouTube blijft investeren in de reclame-vrije betaalddienst, zet het bedrijf nu dus ook fors in op gratis video’s (van betere kwaliteit dan de gemiddelde homevideo) en het aantrekken van grote adverteerders.

Eerder dit jaar raakte de site nog in opspraak omdat het adverteerders koppelde aan extremistische video’s. Reclame van multinationals als Volkswagen en l’Oréal doken op bij video’s van een islamistische haatprediker en een ex-leider Klu Klux Klan. Een aantal bedrijven trok zich daarop terug; YouTube beloofde strenger te controleren op welke kanalen mag worden geadverteerd. Op kanalen met minder dan 10.000 views is dat nu niet meer mogelijk.

De eerste nieuwe series zullen nog dit jaar te zien zijn. Hoeveel geld YouTube investeert is niet bekend.