AkzoNobel wijst ook derde bod van PPG van de hand

Overnamebod

Tegen de wens van grote aandeelhouders wil verf- en chemiebedrijf AkzoNobel niet met PPG praten over een nieuw bod.

Verf- en chemiebedrijf AkzoNobel heeft het derde overnamebod van het Amerikaanse PPG afgewezen. Dat heeft AkzoNobel maandagochtend laten weten, na het bod eerst zo’n twee weken te hebben bestudeerd. De afwijzing druist in tegen de wens van een aantal grote aandeelhouders, die wél willen dat AkzoNobel met PPG in onderhandeling treedt.

Afgelopen zaterdag heeft de top van AkzoNobel wel een ontmoeting gehad met die van PPG. Dat was voor het eerst. Bestuursvoorzitter Ton Büchner en president-commissaris Antony Burgmans van AkzoNobel hebben in Rotterdam gesproken met topman Michael McGarry en commissaris Hugh Grant van PPG. De ontmoeting was op initiatief van PPG en duurde nog geen anderhalf uur, schrijft PPG in een reactie op de afwijzing. Het samenzijn was volgens PPG ook niet bedoeld om te onderhandelen. Büchner herhaalde tijdens de persconferentie dat hij de bijeenkomst met een „open mind” is ingegaan. Desondanks heeft hij „geen nieuwe dingen gehoord”. Verder wil Büchner geen details kwijt over de bijeenkomst, omdat die „privé” was.

PPG is „teleurgesteld” dat AkzoNobel „wederom heeft geweigerd” met PPG in onderhandeling te treden, schrijft het in een reactie.

AkzoNobel vindt PPG’s bod van 96,75 euro per aandeel, ofwel 26,9 miljard euro, te laag. Voor AkzoNobel heeft de ontmoeting „bevestigd” dat zijn eigen strategie beter is. Drie weken geleden heeft AkzoNobel nieuwe groeiplannen gepresenteerd. Onderdeel daarvan is de verkoop van de chemietak van het bedrijf. De opbrengst wordt grotendeels uitgekeerd aan aandeelhouders.

Daarnaast somt AkzoNobel nog een hele reeks redenen op waarom het een overname geen goed idee vindt. Vanwege mededingingsbezwaren kan het „tot achttien maanden” duren tot een overname door PPG daadwerkelijk kan slagen. Ook wijst AkzoNobel erop dat PPG nog nooit zo’n grote overname als deze heeft gedaan. „Deze overname is circa acht keer de omvang van eerdere overnames uitgevoerd door PPG.”

Voor de 46.000 werknemers van AkzoNobel is het ook beter als hun werkgever zelfstandig blijft, schrijft het bedrijf – ook al gaan de 9.000 werknemers van Akzo’s chemietak, die binnen een jaar wordt verkocht , nu ook een onzekere toekomst tegemoet. Volgens AkzoNobel zou juist een overname door PPG leiden tot „wijdverbreide angst en onzekerheid” voor duizenden werknemers. PPG zegt namelijk niet hoe lang bestaande afspraken met werknemers na een overname in stand zouden blijven. Bovendien wil PPG jaarlijks 750 miljoen dollar aan synergievoordelen behalen na samengaan. Dat soort voordelen komt doorgaans deels voort uit reorganisaties.

Tot slot is er volgens AkzoNobel een „gebrek aan cultureel onderling begrip”. Gevraagd naar voorbeelden, wijst Büchner naar de wijze waarop PPG AkzoNobel probeert in te lijven – van begin af aan „niet vriendelijk”. „Niet de manier waarop wij het gedaan zouden hebben.”