Afspraakje leidde tot succesvolle plak-bh

Vrouwen tapen steeds vaker hun boezem om een jurk perfect te laten vallen, zonder zichtbare bh. Het Rotterdamse Bye Bra speelt in op deze trend met bijvoorbeeld liftende plakbeha’s. Oprichter en directeur Marcel Duits (32) begon zijn bedrijf als onderdeel van een weddenschap met een collega. De inzet was destijds een fles wijn, maar het resultaat na vijf jaar is een internationaal florerend bedrijf. „Ik was op een afspraakje met een meisje en toen zij zich om ging kleden, bleek de huid van haar borsten geïrriteerd te zijn door een plak-bh die ze aanhad. Goede ideeën ontstaan nooit vanuit het niets, maar uit een combinatie van bestaande kennis en nieuwe informatie.” Duits werkte destijds als trainee bij Unilever. „Met een collega besprak ik het voorval en zei: dit moet toch anders kunnen?”

Duits investeerde 1.500 euro aan verpakkingen en producten, waarvan hij een deel uit Amerika bestelde. „Achteraf is dat best een spontaan besluit geweest, maar ik heb wel altijd de drang gehad om te ondernemen.” Via Groupon verkocht hij met gemak de eerste duizend Bye Bra’s, die zich onderscheiden van andere plak-bh’s door de hoogwaardige kwaliteit en het gebruik van medische tape.

„Terwijl ik overdag voltijds bij Unilever werkte, was ik ’s avonds en ’s nachts vijf uur bezig met Bye Bra. Op die manier heb ik eigenlijk noodgedwongen mijn businessmodel ontwikkeld, waarin ik altijd een afweging maak tussen kwaliteit, snelheid, kosten en tijd. Vanaf het begin heb ik veel zaken in het buitenland uitbesteed.” Sinds de officiële start in 2012 is het bedrijf nagenoeg elk jaar verdubbeld in productie en omzet.

Hij heeft drie patenten in behandeling en verklaart zijn succes door een aantal factoren. „Ik ben jong, waardoor ik goed begrijp hoe ik moet inspelen op de wensen van een nieuwe generatie. Daarnaast heb ik een unieke samenwerking met leveranciers van medische tape. Sinds 2015 huurt Duits kantoorruimte in Het Nieuwe Kantoor op het Vasteland waar hij intern al twee keer is verhuisd naar een grotere ruimte. „Inmiddels werken hier tien mensen en zes in Bulgarije, waar mijn tweede kantoor zit. Bij elkaar spreken we hier vijftien talen.”