Brieven

Regeringsvliegtuig

Duurder uit met goedkoper toestel?

In het artikel Vliegtuig regering is 18 miljoen te duur (NRC, 2/5) wordt de keuze voor de Boeing 737 bekritiseerd omdat deze 18 miljoen euro duurder zou zijn dan het alternatief: een Airbus A319. Er zijn echter nog enkele andere belangrijke zaken die naar mijn mening meetellen.

Het huidige regeringsvliegtuig, een Fokker 70, wordt gevlogen, en grotendeels onderhouden door de KLM. Zij vliegen ook met dit type vliegtuig en hebben daardoor niet alleen piloten, maar ook de kennis van het onderhoud in huis. Eind oktober van dit jaar zal de KLM haar laatste vlucht uitvoeren met de Fokker 70 en wordt dit type vervangen en vliegend- en onderhoudspersoneel omgeschoold voor een ander type.

Om van deze efficiënte constructie gebruik te kunnen maken is het noodzakelijk dat er een toestel wordt aangeschaft dat op dat moment gebruikt wordt door de KLM. De in het artikel genoemde, goedkopere A319 wordt niet door KLM gevlogen. Mocht het kabinet dit vliegtuig willen aanschaffen, dan zal het ook piloten en onderhoud moeten verzorgen omdat deze kennis dan niet meer bij KLM aanwezig is. Zou deze efficiency niet op de langere termijn deze 18 miljoen euro overstijgen?