NS blijft Ierse belastingconstructie toepassen

Uit onderzoek van Trouw blijkt dat NS een Ierse belastingconstructie bij activiteiten in het buitenland nog altijd gebruikt.

Foto Robin van Lonkhuijsen ANP

Nederlandse Spoorwegen (NS) maakt nog steeds gebruik van een Ierse belastingconstructie, zo meldt Trouw donderdag op basis van documenten van de Ierse Kamer van Koophandel. Het gaat om een constructie waarmee de Duitse dochteronderneming Abellio treinen heeft geleast voor een aanbesteding op het Duitse spoor. In plaats van in Duitsland, worden deze activiteiten zo in Ierland belast, waar lagere tarieven gelden voor vennootschapsbelasting dan in Duitsland.

Volgens een woordvoerder van NS is de constructie niet in strijd met de regels in Duitsland, en ook in lijn met afspraken die het spoorbedrijf in 2015 maakte met minister Jeroen Dijsselbloem over belastingconstructies via Ierland. Die constructies kwamen eerder in opspraak omdat de Tweede Kamer het ongepast vond dat een staatsbedrijf dergelijke activiteiten ontplooide.

Dijsselbloem schreef destijds in een brief aan de Tweede Kamer:

“Voor buitenlandse activiteiten is het uitgangspunt dat belasting daar betaald wordt waar de concessie zich bevindt. Ik heb met NS afgesproken dat NS zich actief zal inzetten voor de toepassing van dit uitgangspunt door concessieverleners in het buitenland. NS zal dit uitgangspunt in acht nemen waar het door concessieverleners wordt meegenomen als onderdeel van de aanbesteding. In die situaties wordt niet langer materieel vanuit Ierland aangeschaft voor buitenlandse concessies.”

NS benadrukt in een reactie dat in Duitsland het leasen van treinen in het buitenland bij aanbestedingen gewoon is toegestaan. Volgens de NS is het een gebruikelijke werkwijze bij geliberaliseerde spoorlijnen, die meerdere vervoerders toepassen. “Wij handelen naar de letter van de afspraken met Dijsselbloem.”

Het ministerie van Financiën laat desgevraagd weten dat er met de constructie van de NS-dochter „niets raars of tegen de regels” is. De toekenning van de Duitse concessie speelde in 2015, hetzelfde jaar als waarin minister Dijsselbloem nadere fiscale richtlijnen voor de NS bepaalde. Abellio zou volgens de woordvoerder van Financiën bij het aanbestedingsproces aan de concessieverlener, het Duitse NASA, hebben gevraagd of zij bijzondere eisen zou willen stellen over de fiscaliteit rond het aan te schaffen materiaal, in gelijke mate voor alle partijen die naar de opdracht meedongen. Daar was NASA niet toe bereid. Om die reden kon de constructie via Ierland gewoon doorgaan. „Het is allemaal netjes gegaan”, aldus Financiën. De Duitse fiscus wordt in de ogen van het ministerie niet gedupeerd. „Abellio draagt gewoon belasting af over de winst die ze maakt op de verkoop van kaartjes.”