Schiphol zet extra personeel in vanwege drukte

De maatregel volgt op weken van drukte op de luchthaven. Reizigers moesten vaak uren wachten bij verschillende controlepunten.

Drukte op Schiphol. Foto Robin Utrecht/ANP

Schiphol gaat de komende tijd extra medewerkers inzetten bij veiligheidscontroles op de luchthaven. Met de woensdag aangekondigde maatregel hoopt het bedrijf de problematiek met de lange wachtrijen van de laatste tijd aan te pakken. Om hoeveel extra personeel het gaat is nog niet bekend: Schiphol laat weten daarover in gesprek te zijn met beveiligingsbedrijven.

De afgelopen weken kwam het geregeld voor dat reizigers - door drukte op de luchthaven - uren moesten wachten voor ze door de verschillende controles (check-in-balie, bagage- en paspoortcontrole) konden gaan. De luchthaven zegt in de meivakantie al meer personeel te hebben ingezet, maar dat deze maatregel “onvoldoende is gebleken”. Analyse van die periode heeft volgens topman Jos Nijhuis geleerd dat “er nog meer personeel nodig is” dan waar in bijgestelde scenario’s al rekening mee is gehouden.

De extra inzet komt dus ook bovenop de in de zomermaanden al opgevoerde bezetting. Daarnaast neemt Schiphol nog andere maatregelen. In vertrekhal 2 worden twee extra rijen bijgebouwd zodat meer mensen tegelijkertijd door beveiligingscontroles kunnen gaan.

Lees hier meer over de chaos op Schiphol: 100 dagen per jaar piekdrukte

‘Ongeloofwaardig’

KLM vindt dat het besluit veel te laat komt. De lange wachttijden de afgelopen meivakantie hebben volgens de luchtvaartmaatschappij miljoenen gekost. Daarnaast zou de reputatie van luchtvaartmaatschappijen, Schiphol en Nederland geschaad zijn. Eerdere verklaringen van Schiphol dat de drukte verkeerd is ingeschat zijn volgens KLM “ongeloofwaardig”, aangezien er eerder herhaaldelijk oproepen zijn gedaan om maatregelen te nemen. KLM stuurde in maart nog een brandbrief over de drukte. In een verklaring schrijft de luchtvaartmaatschappij:

“Nu Schiphol eindelijk haar tekortkomingen erkent, is het zuur te moeten vaststellen dat blijkbaar eerst deze situatie moet ontstaan voor de directie luistert naar haar klanten en verantwoordelijkheid zegt te gaan nemen.”

Woensdag hield Schiphol een spoedoverleg met vakbonden en beveiligingsbedrijven over de op de luchthaven ontstane situatie. De vakbonden vinden dat er honderden extra beveiligers moeten worden opgeleid, maar Schiphol wilde volgens FNV nog geen concrete toezeggingen doen.

Oorzaak: infrastructuur niet toegerust op drukte

Mensen zijn de afgelopen jaren steeds meer gaan vliegen. De infrastructuur op Schiphol schiet, in drukke periodes zoals tijdens de meivakantie, tekort om dat op te kunnen vangen, zo schreef NRC-redacteur Mark Duursma eerder:

“Gevolg: overvolle parkeergarages, treinperrons en vertrekhallen, wachtrijen bij de incheckbalies, veiligheidscontrole en paspoortcontrole, gemiste en uitgestelde vluchten, geïrriteerde passagiers. Buiten het zicht van de passagiers is er een tekort aan gates, opstelplaatsen voor vliegtuigen en taxibanen.”