Na 120 jaar geen familie meer in de bedrijfstop van Blokker Holding

Albert Blokker (71) is teruggetreden uit de raad van commissarissen van het bedrijf.

Foto Simon Trel.

Het laatste familielid heeft zich teruggetrokken uit de top van familiebedrijf Blokker Holding. Uit een melding bij de Kamer van Koophandel blijkt dat Albert Blokker (71) per 1 maart van dit jaar is teruggetreden uit de raad van commissarissen, waar hij sinds 2014 deel van uitmaakte. Daarvoor zat hij veertig jaar in de dagelijkse leiding van het concern, waar ook Xenos, Intertoys en Leen Bakker bij horen.

Blokker is sinds oprichting in 1896 altijd een familiebedrijf geweest. In 1975 kregen Jaap en Albert, kortweg Ab, Blokker de aandelen overgedragen van hun vader. De broers bouwden Blokker uit van een kleine huishoudketen met 43 filialen tot een internationaal detailhandelsconcern. Op het hoogtepunt in 2010 maakte Blokker Holding een omzet van 2,8 miljard euro en telde het concern bijna drieduizend winkels in elf landen en circa 25.000 werknemers. Jaap Blokker was decennialang de bestuursvoorzitter en het gezicht naar buiten. Ab Blokker, verantwoordelijk voor de winkels in België en de inkoop van producten in China, bleef meer op de achtergrond.

Jaap Blokker hechtte er zeer aan dat Blokker een familiebedrijf zou blijven. Na zijn overlijden in 2011, volgde zijn neef Roland Palmer hem op. Die werd in 2015 echter ontslagen en opgevolgd door een buitenstaander. Nu Ab Blokker geen commissaris meer is, heeft de familie alleen nog met het bedrijf te maken als eigenaar. Ab Blokker en Els Blokker, de weduwe van Jaap, bezitten alle aandelen.

Na de dood van Jaap Blokker zijn de resultaten van Blokker Holding verslechterd. Voor het eerst leed het concern verlies: 20 miljoen euro in 2014, 52 miljoen in 2015.

Ab Blokker laat in een reactie weten dat hij is afgetreden vanwege zijn „drukke andere werkzaamheden” en omdat er een „geschikte opvolger” is gevonden. Die opvolger is Roland van Kralingen, blijkt uit de Kamer van Koophandel. Van Kralingen (70) is afkomstig uit de marketing- en reclamewereld.