Fusie Batavus en Gazelle gaat niet door

Na een samensmelting waren moederbedrijven Accell en Pon wellicht de grootste fietsenproducent ter wereld geworden.

Foto Sander Koning / ANP

De voorgenomen fusie tussen de moederbedrijven van fietsproducenten Batavus en Gazelle gaat niet door. Fietsgigant Accell (Batavus) vindt het bod dat handelsfirma Pon (Gazelle) vorige maand uitbracht te laag. De gesprekken tussen de twee partijen zijn afgebroken, zo maakte Accell dinsdagmorgen bekend.

Zowel de raad van commissarissen, de raad van bestuur als de aandeelhouders van Accell zagen de deal niet zitten. Zij vertrouwen er bovendien niet op dat Pon in de nabije toekomst met een bod komt dat wel op hun instemming kan rekenen.

Met een aanvankelijk bod van 32,72 euro had Pon zo’n 845 miljoen over voor het bedrijf dat naast Batavus ook Sparta en Koga bezit. Het handelshuis verhoogde dat bod eind vorige week naar ongeveer 870 miljoen, maar dat mocht niet baten. „We hebben naar alle belangen gekeken, van zowel werknemers als aandeelhouders”, zegt interim-topman Hielke Sybesma. „Er bleek simpelweg onvoldoende steun voor het bod van Pon.”

Sybesma sluit niet uit dat onderhandelingen op andere voorwaarden toch weer geopend kunnen worden. „De afwijzing gaat over de voorwaarden op dit moment. Wat er op een ander moment op tafel komt, zullen we dan opnieuw beoordelen.”

Maar volgens een woordvoerder van Pon „is de deur nu dicht”, en komt er geen hoger bod. Het bestuur van Pon is volgens de zegsvrouw „verrast” door het afbreken van de onderhandelingen door Accell terwijl het boekenonderzoek al liep.

Grootste speler

Het scenario waarin Accell en Pon (ook eigenaar van fietsmerken Union en Cervélo) na een samensmelting misschien wel de grootste speler op de internationale fietsenmarkt waren geworden, is daarmee voorlopig van tafel. Momenteel is het Taiwanese Giant, dat jaarlijks voor 1,8 miljard euro aan fietsen verkoopt, de grootste.

Accell (1 miljard) en Pon (700 miljoen) zouden samen praktisch even groot zijn. Bovendien zou de combinatie in één klap met afstand de grootste producent van elektronische fietsen (e-bikes) worden, een belangrijke groeimarkt. Wereldwijd werken er circa 3.000 mensen in achttien landen voor Accell.

Vorige week al bleek op de aandeelhoudersvergadering van Accell dat veel aandeelhouders vonden dat het bod van Pon niet aantrekkelijk genoeg was. Grootaandeelhouder Teslin sprak zich in het Financieele Dagblad uit voor zelfstandigheid, andere aandeelhouders wachtten liever andere (hogere) biedingen af.

Accells positie in e-bikes is ook voor sommige autofabrikanten een interessante nieuwe niche. Onder meer het Amerikaanse Ford maakt sinds kort e-bikes. Elektronische fietsen passen volgens het bedrijf in nieuwe vervoersmodellen, samen met zelfrijdende auto’s moeten die grootschalig elektrisch transport mogelijk maken.