Recensie

Zomer en strand dampen van de pagina’s in dit stripboek

Strip In de strip bezingen Pascal Rabaté en David Prudhomme de loomheid van een hete dag aan het strand en de veelkleurigheid van de zonaanbidders.

De strip Leve de branding van Pascal Rabaté en David Prudhomme neemt je vanaf de eerste pagina’s voor je in door de zwierigheid van de camera. De vertelling begint bij een gezin, dat op weg naar het strand gaat tanken bij een benzinestation. De vader moppert op de traagheid van de ‘lul’ voor hem met zijn ‘klotebak’. Maar met die auto rijden we verder: met weer een gezin van vier. De ‘lul’ heeft snoepjes voor zijn kinderen gekocht. Als de auto voor een spoorwegovergang staat, verspringt het perspectief naar de reizigers in de passerende trein.

De dansante springerigheid houden de stripmakers het hele boek vol. Dat besef je als de reizigers op het strand zijn en zich geen plot aandient. Het strand is waar we zijn en waar we blijven. De lezer die zich verzoent met het idee dat deze strip een stijloefening is, kan zich laven aan de lome voortgang en de ironische kijk op het strandleven, met mensen in vele vormen van naaktheid en lamlendigheid.

De nikserige vakantiedialogen in Leve de branding zijn van de Fransman Pascal Rabaté (1961), de bejubelde tekenaar van Ibicus. Hij put zich uit in een parade van strandtypes en hun wisselende humeuren: de wandelende voyeur, de fanatieke krabbenvisser, de zich vervelende jongeren, de vermoeide vaders, de zonnebaders, de naaktlopers en de liefhebbers van extravagante lunches. Tussendoor bewegen zich twee schilders van hekwerk, als een Jansen en Janssen, met droogkomische opmerkingen over hun werk.

De zonnige tekeningen zijn van David Prudhomme (1969), ook een Fransman, die eerder onder meer Rebetiko maakte. Met zijn scherpe contourlijnen, de moppige, ronde neuzen van zijn figuren en een eindeloze voorraad vrolijke kleuren schept Prudhomme een lichtvoetig beeld van al die blote lijven, hangbuiken en tatoeages. In Leve de branding dampt de zomerzoelte van de pagina’s. Als er op het echte strand niets te zien of te beleven is, kun je altijd Leve de branding ter hand nemen.